دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222The Effects of Freezing and Thawing Cycles on Mechanical Properties of Fine-grained Soils Stabilized with Lime and Reinforced with Polypropylene Fiberاثر ذوب و یخبندان های مکرر بر ویژگی های مکانیکی خاکهای رسی تثبیت شده با آهک و مسلح شده با الیاف پلی پروپیلن11230610.22060/ceej.2014.306FAنیماگلچین فردانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته مکانیک خاک و پی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزینادرعباسیاستادیار، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیJournal Article20140618Due to the positive effects of adding lime in fine-grained soils and reinforcing these soils with polypropylene fiber, durability evaluation of stabilized or reinforced soils especially in cold regions where are more exposed to periodical freezing and thawing cycles is still necessary. In this research, 12 different treatments were prepared by using three levels of lime (0, 2 and 4 percent by weight of dry soil) and four levels of polypropylene fiber (0, 0.25, 0.5 and 1 percent by weight of dry soil). Each treatments with three replications has been cured for 28 days and undergoes numerous cycles of freezing and thawing including 0, 1, 4, 7 and 10 cycles, then unconfined compressive strength of the specimens were determined. According to results of various tests, it was found that using 4% lime with 0.5% polypropylene fibre is the most appropriate combination for making strongest and most durable mixture, as unconfined shear strength of test samples do not change after taking numerous cycles of freezing and thawing.با توجه به اثرات مثبت افزودن آهک به خاکهای ریزدانه و همچنین تسلیح این خاکها توسط الیاف پلیپروپیلن، ارزیابی دوام خاکهای تثبیت و یا تسلیح شده به ویژه در مناطق سردسیر که بیشتر در معرض ذوب و یخبندانهای مکررهستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش 12 نوع ترکیب متفاوت با مخلوط همزمان الیاف پلیپروپیلن و آهک با خاک رس شامل (0، 2 و 4)% وزن خشک خاک رسی آهک و (0، 25/0، 5/0و 1)% وزن خشک خاک رسی الیاف پلیپروپیلن تهیه شد. نمونههای آزمایشی ساخته شده از هر یک از مخلوطها پس از 28 روز عمل آوری تحت دورههای انجماد و ذوب متفاوت شامل 0، 1، 4، 7 و 10 سیکل قرارگرفتند. پس از آن آزمایش مقاومت فشاری محصور نشده بررویهرنمونهباسهتکراربرایهرآزمایشانجامشد. بر اساس نتایج بدستآمدهمشخصشدکه نمونه تثبیت شده با 4% آهک و تسلیح شده با 5/0% الیاف پلیپروپیلن که دورههای انجماد و ذوب مختلف را بدون کاهش در مقادیر مقاومت و مدول الاستیک طی نموده بود، به عنوان مناسب ترین ترکیب برای تثبیت و تسلیح خاک مورد آزمایش تعیین شد. <br /> https://ceej.aut.ac.ir/article_306_71aedeea5b1d4716eb257f705da841b7.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222Constitutive Laws of Corroded RC Elements Repaired by FRP Sheetمدلهای رفتاری المان بتن مسلح ترمیم یافته با پوشش FRP پس از خوردگی آرماتور132930710.22060/ceej.2014.307FAمسعودسلطانی محمدیدانشیار گروه مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسامینصفائیانکارشناس ارشد مهندسی سازه، ، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140618Corrosion of reinforcement has very serious effects on structural behavior of reinforced concrete structures. Because of damages due to corrosion, several methods of reviving of such structures have been developed. Using of FRP sheets is one of them. In this research, the compression and tension behavior of corroded RC elements strengthened with FRP sheet is surveyed through modeling of these elements by the means of COM3 and WCOMD software developed at the University of Tokyo and a written program in FORTRAN code. Fixed smeared crack approach has been used for nonlinear analysis. In this method, the average behavior of materials (including concrete, reinforcing bar and FRP sheets) is applied in the modeling. After attaining the material constitutive laws of corroded RC elements and also repaired ones by FRP sheet, the consequences are verified through a comparison with laboratory test results.یکی از مشکلات مطرح در دوام و رفتار سازههای بتن مسلح، خوردگی آرماتور است که بررسی تأثیر آن بر رفتار سازهای به دلیل تغییراتی که در عملکرد سازه ایجاد مینماید، اهمیت دارد. درک کامل ماهیت خوردگی، عوامل مؤثر و چگونگی فرایند شروع خوردگی در یک سازه از جمله مواردی هستند که مطالعه آنها برای تعیین رفتار سازه پس از وقوع خوردگی لازم است. از طرفی در سالهای اخیر استفاده از ورقهای FRP در تقویت سازههای بتن مسلح خورده شده، مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس در این مقاله با مدلسازی المان بتن مسلح خورده شده که توسط FRP تقویت شده است و اعمال درصد خوردگیهای مختلف، به بررسی رفتار فشاری و کششی آن پرداخته و در پایان روشها و روابطی برای تعیین مدل رفتاری فشاری و کششی چنین المانی ارائه شده است. این مدلهای رفتاری در شبیهسازی عددی اعضاء بتن مسلحی که دچار خوردگی شده و با پوشش FRP تقویت شدهاند، کاربرد دارد. روش تحلیل به صورت غیرخطی و بر اساس در نظرگرفتن بتن مسلح به صورت یک محیط پیوسته با ترکهای پخش شده در آن یا در اصطلاح ترک پخشی بوده که در این روش رفتار متوسط برای بتن، آرماتور و FRP مدنظر است.https://ceej.aut.ac.ir/article_307_fdca8eaeef09cc2f255e0055f631a9be.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222Supply Chain Management Improvement through Value Engineering Approach in the Construction Industryبهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین در شرکتهای عمرانی با استفاده از راهکار مهندسی ارزش314030810.22060/ceej.2014.308FAاحسانشهونددانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمحمد حسنسبطدانشیار گروه مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمحمد تقیبانکیاستادیار گروه مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20140618As it mentioned in the literature the key factors in construction projects success are cost, quality and time. The construction supply chain management (which manage both suppliers and subcontractors relationship with the general contractor) is one of the most essential approaches in improvement of these factors in the construction industry. Thus, the construction companies are inevitable to improve their supply chain management. In this research, firstly, the authors represent the conceptual coordination between value engineering and construction supply chain management. Next, the results of their simultaneous implementation in the project management are specified. At last, the steps of executing value engineering in the construction corporations’ organization are represented.همانطور که میدانیم موفقیت پروژههای عمرانی با عوامل کیفیت، هزینه و زمان تکمیل پروژه سنجیده میشود. یکی از عوامل مهم تعیینکننده عوامل فوق در پروژهها، نحوه عملکرد و همکاری پیمانکاران جزء و تأمینکنندگان شرکتهای بزرگ عمرانی یا به عبارتی نحوه عملکرد زنجیرههای تأمین این شرکتها است. بنابراین شرکتهای عمرانی برای موفقیت در پروژهها، ناگزیر از استفاده از ابزارهای جدید علم و فنآوری برای بهبود عوامل یادشده در زنجیرهتأمین خود هستند. از جمله راهکارهایی که در سالهای اخیر در موفقیت شرکتهای صنعتی در این امر مهم بسیار مفید بوده است، راهکار مهندسی ارزش است. بنابراین لازم است که این راهکار در شرکتهای عمرانی برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین، مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق ابتدا به بررسی مراحل و زمان اجرای فرایند مهندسی ارزش در شرکتهای عمرانی پرداخته و در ادامه مفاهیم مشترک راهکار مهندسی ارزش و مدیریت زنجیره تأمین بیان شده است. در پایان نیز فرایند عملیاتی شدن فرهنگ استفاده از مهندسی ارزش در مدیریت زنجیره تأمین شرکتهای عمرانی بیان خواهد شد.https://ceej.aut.ac.ir/article_308_f1c5302c58563d94e9bc0c7cdb6051dc.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222Investigation of Sandy Soils Grouting-ability with Sodium Silicate Chemically Groutبررسی قابلیت تزریقپذیری خاک ماسهای با دوغاب شیمیایی سیلیکات سدیم414830910.22060/ceej.2014.309FAمحمودحسنلوراداستادیار، دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره( قزوینآرشصرافی یگانهکارشناسی ارشد مهندسی عمران خاک و پی، دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره( قزوینJournal Article20140618Chemically grouts are usually injected in soils for increasing of strength or reducing of permeability in which suspended grout could not pass through the small voids of soil mass and filteration of grout particle. Chemically grouts are injected easily to voids of soils due to liquidity and non-suspending of them. One of important factors of these grouts is their viscosity in which controls the grouting potential of them, so that increasing of grout viscosity reduces its grouting ability. In this paper the grouting ability of sandy soils with a chemically grout is investigated. For evaluation of the soil grouting potential, samples with 4 cm in diameter and 100 cm in height were constructed and then injected. Sand samples with four different particle size (coarse, medium, fine and silty sand) and three relative densities (loose, medium and dens) were injected by sodium silicate grout with three different viscosities (water to sodium silicate ratio). Tests results showed that, particle size has the greatest effect on the grouting and the other mentioned parameters depend on this factor. Reducing of particle size decreases the grouting potential of soil, so that adding 50 % silt to soil (50 % silt and 50 % sand) impossible to fully grouting of the sample without fracturing the sample.علتپیدایشتزریقدوغابهایشیمیایینیازبهافزایشمقاومتویاکاهشنفوذپذیریدرخاکهاییاستکهبهدلیلریزبودنحفرات،امکانتزریقدوغابهایزبرسیمانیوجودندارد. دوغابهایشیمیاییبهعلتمحلولبودنونداشتنذراتمعلقدردوغاب (ماننددوغابسیمانی) راحتتربهدرونحفرههایخاکنفوذمینمایند. آنچهدرموردتزریقپذیریایندوغابهامطرح است ویسکوزیتهآنهااست،به طوریکهباافزایشویسکوزیتهازتزریقپذیریخاککاستهمیشود. دراینمقالهمیزانتزریقپذیریخاکهایماسهایباساختنمونههاییکمتریوتزریقآنهاموردبررسیقرار گرفته است. نمونههاباچهاردانهبندی درشت،متوسط،ریز وماسه سیلتیبادرصدهایتراکم مختلفخاکوباغلظتهایمختلفدوغابموردتزریققرارگرفتندتابتوانمیزاناثرهرکدامازعوامل فوقرابهتنهاییودرارتباطبایکدیگردرمیزانتزریقپذیریوشعاعنفوذانواعخاکهایماسهایبهدستآورد. براساسنتایجآزمایشهایانجامشده،ازمیانعواملفوق،اندازهدانه دارایبیشترینتاثیربررویمیزانتزریقپذیریاستومیتوانگفتسایرپارامترهاوابستهبهاینمتغیرهستند. باریزترشدنماسهازقابلیتتزریقآنکاستهشدهبهطوریکهبااضافهشدنسیلتبهاندازه 50 درصدوزنیبهماسه،در عملامکانتزریقکاملدوغابدرمقدارفشاریکهباعثگسیختگیخاکنشودوجودندارد (حدنهاییتزریق).https://ceej.aut.ac.ir/article_309_27698fdee2b19a9d66aeb0d3558a73bc.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222Settlement Due to Blasting Improvement in Loose Saturated Deposits; Application to 18 Case Studiesنشست حاصل از بهسازی انفجاری در نهشتههای شل و اشباع؛ کاربرد برای 18 مورد عملی496331010.22060/ceej.2014.310FAمهدیشاکرانکارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرابوالفضلاسلامیدانشیار گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20140618Among various methods for modification and treatment of saturated loose deposits, Explosive Compaction (EC) can be realized as an effective and common deep soil improvement method. In this paper, 18 different sites from U.S, Canada, India, Nigeria, Poland and etc. have been studied. Explosive Compaction successfully has been performed for modifying of loose saturated soils layers with thicknesses varied from 5 to 40 m in these sites. While EC performance, volume change due to densification ranged about 2% to 10% was observed. Analysis on the compiled database focused for Powder Factor (PF) role in induced settlement due to EC. Moreover, by using nonlinear optimization, a new relation has been proposed for settlement prediction in which PF, depth of Explosive charges and number of explosion phase’s factor have been considered simultaneously. This relation indicates it is required to increase used powder factor by increasing depth of charge to get an enough compaction as well as influence of first and second phases in final settlement is more than further phases. در میان شیوههای گوناگون برای اصلاح رفتار نهشتههای شل و اشباع، تراکم انفجاری به عنوان یکی از روشهای موثر بهسازی خاک در عمق، مطرح و قابل ملاحظه است. در این مقاله 18 سایت مختلف از کشورهای آمریکا، کانادا، هند، نیجریه، لهستان و غیره جمعآوری شده و مورد مطالعه قرار میگیرد. تراکم انفجاری در یک یا چند مرحله برای بهسازی نهشتههای شل و اشباع با ضخامت متنوع در محدودهی 5 تا 40 متر در این سایتها با موفقیت بکار گرفته شده است. پس از اجرای موفق تراکم انفجاری در این سایتها، لایههای مورد بهسازی به اندازهی 2 تا 10% ضخامت خود دچار نشست شدند. با تحلیل دادههای حاصل از بانک اطلاعاتی، روابط موجود تخمین نشست مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از بهینهسازی غیر خطی، رابطهای دقیقتر نسبت به روابط موجود جهت تخمین نشست حاصل از بهسازی انفجاری با درنظر گرفتن اثر همزمان فاکتور پودر مصرفی، عمق متوسط قرارگیری مواد منفجره و تعداد فازهای اجرای بهسازی انفجاری، پیشنهاد شد. وضعیت قرارگیری عوامل مربوط به عمق متوسط قرارگیری مادهی منفجره و تعداد مراحل انفجار نشان داد که لازم است با افزایش عمق متوسط قرارگیری مادهی منفجره، میزان فاکتور پودر مصرفی جهت دستیابی به تراکم مطلوب افزایش یابد همچنین تاثیر فازهای انفجار اول و دوم در نشست نهایی به مراتب بیشتر از فازهای انفجاری بعدی خواهد بود.https://ceej.aut.ac.ir/article_310_3bb0121ff0af638cba1ee1976c0f305c.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220141222Experiments on the Instability of Loose Sandy Slopes Due to Rise in Water Levelبررسی آزمایشگاهی ناپایداری شیبهای ماسه ای غیر متراکم در اثر بالا آمدن سطح آب657231110.22060/ceej.2014.311FAوحیدمعصومیفرددانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرسیدمحمد رضااماماستادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرروزبهرسولیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20140618In a soil mass, a rise in pore water pressure leads to a decrease in the mean effective normal stresses, while the vertical loads due to surcharge may experience small changes. Under such loading, very loose and loose sands may initially experience small volumetric expansion, and then start to contract significantly as failure is approached. These large contractions can lead to the increase in pore water pressure and, consequently, failure of the soil mass under poor drainage conditions. In this paper, an experimental model is used to examine slope instability resulting from rise in water level. It was noticed that the main factor controlling the mode of failure was initial density, but other factors such as method of increase in pore pressure, distribution of pore pressure, and geometry of the test tank also influenced failures.افزایش فشار آب حفرهای در خاکریزها باعث کاهش تنشهای متوسط موثر میشود. این در حالی است که تنش های عمودی ناشی از وزن خاک لایه های بالایی ممکن است ثابت بماند و یا افزایش یابد. تحت اینگونه بارگذاری، ماسههای شل و خیلی شل معمولا کاهش حجم زیادی دارند و در شرایط اشباع، این کاهش حجم منجر به افزایش فشار آب حفرهای و سپس گسیختگی توده خاکتحت شرایط زهکشی ضعیف میشود. در این مقاله، ناپایداری شیب های ماسهای غیر متراکم در اثر بالا آمدن سطح آب و افزایش فشار حفرهای، با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی بررسی شده است. نتایج آزمایشها نشان داد که در حالیکه دانسیته اولیه، عامل اصلی کنترل کننده گسیختگی است، عوامل دیگری نیز مانند نحوه ورود آب به خاکریز و توزیع فشار آب حفرهای بر نحوه گسیختگی موثرند.https://ceej.aut.ac.ir/article_311_a6ec3cde7fb96a02876720257d5f8a9b.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220131222A Modification to ACI 440.1R-06 Equation for Determining the Bond Strength of GFRP Bars Using Reliability Analysisاستفاده از تحلیل قابلیت اعتماد برای بررسی روابط آییننامه ACI 440.1R-06 در پیشبینی مقاومت پیوستگی آرماتورهای GFRP738231210.22060/ceej.2013.312FAمهرالهرخشانیمهردانشجوی دکتری سازه گروه عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضااصفهانیاستاد گروه عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهدسید روح اللهموسویاستادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140618ACI 440.1R-06 Code overestimates the bond strength of lap-spliced FRP reinforced concrete beams. In this code, the effect of transverse reinforcement along the splice length on bond strength is not taken into account. In this paper, ACI 440.1R-06 equation was modified for calculating the bond strength of spliced bars in specimens without transverse reinforcement along the splice length using reliability analysis and experimental results. Then, 13 beam specimens were manufactured and tested for evaluating the effect of transverse reinforcement on bond strength. Experimental results show that the influence of transverse reinforcement depends on surface geometries of FRP bars. In this study, the bond strength produced by transverse reinforcement is formulated as a function of surface geometries of bars. This equation is obtained by means of experimental results and Monte Carlo simulation. The bond strength calculated by the proposed equations correlates well with the experimental results in comparison with the values predicted by the code provisions.رابطه ACI 440.1R-06، مقاومت پیوستگی نمونههای تیری وصلهدار مسلح به آرماتورهای پلیمری الیافی (FRP) را دست بالا تخمین میزند و اثر آرماتورگذاری جانبی وصله را در محاسبات مقاومت پیوستگی در نظر نمیگیرد. در این مقاله ابتدا به کمک تحلیل قابلیت اعتماد سازهها و نتایج آزمایشهای موجود، رابطه ACI 440.1R-06 برای تعیین مقاومت پیوستگی نمونههای تیری وصلهدار بدون آرماتور جانبی وصله، اصلاح شده است. سپس، برای بررسی اثر آرماتور جانبی بر مقاومت پیوستگی نمونههای تیری وصلهدار، 13 نمونه تیری مسلح به آرماتورهای GFRP ساخته و آزمایش شدند. نتایج آزمایشها نشان دادند که آرماتور جانبی وصله یکی از عوامل مهمی است که اثر آن با توجه به مشخصات سطح ظاهری آرماتور باید در محاسبات مقاومت پیوستگی در نظر گرفته شود. در پایانبه کمک نتایج حاصل از آزمایشهای این مقاله و نتایج آزمایشگاهی موجود در سایر مراجع و با استفاده از تحلیل قابلیت اعتماد سازهها و روش شبیهسازی مونتکارلو،رابطهای برای تعیین مقاومت پیوستگی ارائه شد. در این رابطه اثر آرماتورگذاری جانبی وصله به صورت تابعی از مشخصات سطح ظاهری آرماتور در محاسبات در نظر گرفته شده است. رابطه مقاومت پیوستگی پیشنهادی در مقایسه با ضوابط آییننامهای، همبستگی بهتری با نتایج آزمایشگاهی دارد. https://ceej.aut.ac.ir/article_312_f6ba281c985757a877a6206fd6e7bd05.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220131222Probabilistic Assessment of Collapse Limit- State in Steel Frames by Simulating Failure Modes Using Bayesian Probability Networkارزیابی احتمالاتی سطح فروریزش سازههای فولادی بر اساس شبیهسازی مکانیزمهای شکست با استفاده از شبکه احتمالاتی بیزین839631310.22060/ceej.2013.313FAمهدیبنازادهاستادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرسید احسانفرشته نژادکارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20140618Due to complex nature of the collapse phenomena, along with its important role in structural performance, collapse assessment has recently gained a great attention in performance based earthquake engineering. Furthermore, uncertain sensitive parameters on seismic collapse performance have intensified the complexity. In this paper, a novel probabilistic approach based on simulating failure modes within IDA framework with application of Bayesian Probability Network (BPN) is proposed to evaluate collapse of structures. Applying pushover analysis, likely Failure Modes (FMs) are recognized first, and then along with sensitive Random Variables (RVs), these FMs are incorporated in BPN. Conditional probability of these FMs related to the incorporated RVs, are calculated within IDA agendum, which directly considers record-to-record uncertainty. <br />Some of the results investigated in this research are: Comparing mean annual rate of collapse derived from the proposed method with the conventional limit-states considered in IDA approach, detection of structural response in a probabilistic framework and updating through BPN. Totally, it can be claimed that via the newly proposed methodology not only the safety index of structures are calculated in an effective way, but also structural response in the collapse limit state is detected probabilistically. امروزه در مهندسی زلزله بر اساس عملکرد، به دلیل پیچیدگی پدیدهی فروریزش در سازهها، درکنار اهمیت بالای سطح فروریزش بر عملکرد احتمالاتی کل سازه، ارزیابی این سطح مورد توجه قرار گرفته است. وجود متغیرهای تصادفی حساس بر رفتار لرزهای سازه نیز بر پیچیدگی آن افزوده است. در این مقاله با ارائهی روش جدید احتمالاتی مبنی بر شبیهسازی مکانیزمهای شکست در چارچوب تحلیل IDA با استفاده از شبکهی احتمالاتی بیزین، ارزیابی احتمالاتی بر سطح فروریزش انجام میشود. در این راستا ابتدا مدهای شکست محتمل با استفاده از تحلیل پوشاور شناسایی و سپس به همراه متغیرهای حساس بر رفتار سازه در سطح فروریزش، در شبکهی بیزین وارد میشوند. احتمالات شرطی این مدها نسبت به متغیرهای حساس، از راه تحلیل IDA بادرنظر گرفتن عدمقطعیتهای تحریک لرزهای محاسبه میشوند.<br /> از نتایج این تحقیق میتوان به مقایسهی میانگین سالیانهی نرخ فروریزش برای یک قاب فولادی بر اساس روش پیشنهادی با معیارهای مطرح شده در روش IDA، شناخت رفتارهای سازه در قالب احتمالاتی و نیز بررسی قابلیت بهروزرسانی شبکهی بیزین اشاره نمود. در مجموع میتوان گفت با استفاده از روش جدید ارائه شده نه تنها شاخــص ایمنی سازهها به طور موثری بدست میآید بلکه بررسی رفتار سازهها را نیز در چارچوب احتمالاتی امکانپذیر میسازد. https://ceej.aut.ac.ir/article_313_1db1e1862dbefe8835df5f62979a7d67.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220131222Rock Fall Zonation Map of Doroud– Andimeshk Railway Track Using GISپهنه بندی خطر سقوط سنگ در دامنه های مشرف به مسیر خط راه آهن لرستان با استفاده از GIS9710431410.22060/ceej.2013.314FAحسینحسنیدانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمحمدرضاقلی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرسیاوشتهرانی مقدسدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20140619Significant proportion of national and infrastructure investment devotes to construction activities in nature. These investment must be selected with sufficient confidence to ensure survival and duration of vital interest. In this study after collecting information including slope angle, lithology, fault's length, River's length, Road's length Rainfall, earthquake and vegetation in packed cell map is processed in Geographical Information System( GIS) . finally landslide hazard zonation in Doroud-Andimeshk railway is presented. Zonation map of the area is prepared using Moora-Varson method and is validated using AHP method. Slope angle is obtained from digital elevation map of the area.1/250000 topography map is used to obtain digital elevation map. Lithology map is prepared using 1/100000 geological map. Fault's length, Road's length, river's length and vegetation are obtained from Landsat satellite map. Rainfal and earthquake data are obtained from Meteorology center and Geophysical Institute of Tehran. At the end, the area with high risk of rockfall was introduced.بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های ملی و زیر بنایی مربوط به فعالیت های عمرانی در طبیعت می باشد. این سرمایه ها باید با اطمینان کافی و انتخاب شده به مصرف برسند تا متضمن بقا و دوام منافع حیاتی باشند. در این پژوهش پس از برداشت اطلاعات مختلف زاویه شیب، لیتولوژی، طول گسل، طول رودخانه و راه، بارندگی، زمینلرزه و پوشش گیاهی در نقشه سلول بندی شده در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی پردازش صورت گرفته و در نهایت نقشه پهنهبندی خطر رانش زمین در مسیر راه آهن دورود- اندیمشک ارائه گردیده است. برای تهیه نقشه پهنهبندی از روش مورا و وارسون و برای اعتبارسنجی این روش از AHP استفاده شده است. زاویه شیب از نقشه رقومی ارتفاعی منطقه بدست میآید، برای بدست آوردن نقشه رقومی ارتفاعی از نقشه توپوگرافی 1:25000 منطقه استفاده شده است. برای تهیه لیتولوژی منطقه از نقشههای زمینشناسی 1:100000 منطقه استفاده شده است. طول گسل، طول راه و رودخانه و پوشش گیاهی از تصاویر ماهوارهای لندست بدست آمده است. بارندگی و زمینلرزه نیز به ترتیب از دادههای سازمان هواشناسی کشور و موسسه ژئوفیزیک تهران استفاده گردیده است. در پایان نقاط اصلی حادثهخیز معرفی شده اندhttps://ceej.aut.ac.ir/article_314_0da5adcb4644010e3e2ae479648d1370.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X45220131222Optimum Designing Of Concrete Gravitational
Retaining Wall by Genetic and Bees Algorithmsطراحی بهینه دیوارهای حائل وزنی بتنی با استفاده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم زنبورعسل10511531510.22060/ceej.2013.315FAعلیسنایی راداستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراکعلینساریدانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش خاک و پی، دانشگاه فنی و مهندسی ، دانشگاه اراکJournal Article20140619In order to design retaining walls, first the initial dimensions of the wall should be estimated. In order to choose these dimensions, the designer should use reasonable proportions that were achieved by previous experiences of the designing different retaining walls. These dimensions are introduced based on a ratio of the height of walls. Current reseasrches showed that by changing the conditions such as properties of the backfill materials of the retaining wall, the local seismic conditions, the height of the wall and limitation in choosing the arbitrarily dimensions etc, these estimated dimensions would not be appropriate for an economical design. In this paper, by means of genetic and bees algorithms, economical dimensions of the wall for static, pseudostatic and pseudodynamic loading conditions will be calculated precisely in a such way that stability of the retaining wall against sliding, overturning and bearing capacity are provided. Also from structural consideration point of view, the designed walls could resist appropriately against the applied forces.هنگام طراحی دیوارهای حائل، ابتدا باید ابعاد اولیهای برای آن حدس زده شود. طراح برای انتخاب اولیه ابعاد، از تناسبات منطقی دیوارهای حائل که از تجربیات گذشته بدست آمده است، استفاده میکند که این ابعاد نسبتی از ارتفاع دیوار هستند. بررسیها نشان میدهد که با تغییر شرایط طرح از قبیل مشخصات پشت دیوار حائل، شرایط زلزلهخیزی منطقه، تخمین ابعاد بدین صورت نمیتواند جوابگوی یک طرح اقتصادی باشد. در این مقاله با استفاده از بهینهسازی به کمک الگوریتم ژنتیک و الگوریتم زنبورعسل، ابعاد اقتصادی دیوار در حالات استاتیکی، شبهاستاتیکی و شبهدینامیکی به گونهای ارائه می شوند بطوریکه پایداری دیوار حائل در مقابل لغزش، واژگونی و ظرفیت باربری برقرار باشد و همچنین از لحاظ سازهای، اجزای دیوار بتوانند در مقابل نیروهای وارده به خوبی مقاومت نمایند. https://ceej.aut.ac.ir/article_315_819604037b4dfde525e855cc8c20729b.pdf