دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Analysis of construction safety risks using AHP-DEA integrated methodتجزیه و تحلیل ریسک های ایمنی پروژه های ساختمانی با استفاده از روش یکپارچه AHP-DEA21722660810.22060/ceej.2016.608FAمهدیمهاجریکارشناس ارشد، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرعبداللهاردشیردانشیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20120530The construction industry is known as one of the most dangerous industries in the, work-related mortality,<br />injury rates and workers compensation payment. Industrial accidents are due to inefficiency of<br />conventional methods of risk assessment and performing activities, regardless of safety standards, that it<br />will affect extremley on health and safety staffs. Thus, identifying and assessment risks are an essential<br />step in this industry. The safety analysis is an effective act for the identification, assessment and control<br />of risks in construction industry. This paper uses systematic and integrated AHP-DEA methodology for<br />safety risk assessment. In the case study of Iran’s common construction projects, 20 danger potential<br />activities with high potential of hazards, 10 accident caused by these activities and 12 factors for identification<br />of causes of accidents are enacted. They were evaluated using judgment of safety experts and<br />projects supervisors by questionnaire. Finally, excavation activities and work in elevations were recognized<br />the most risky activity in terms of safety, that strategies were presented to improve and prevent<br />accidents caused by these activities.صنعت ساخت و ساز یکی از خطرناک ترین صنایع از نظر تلفات مربوط به کار، نرخ آسیب دیدگی و پرداخت غرامت به کارگران شناخته شده است. حوادث این صنعت ناشی از ناکارآمدی روش های متعارف ارزیابی خطر و همچنین اجرای فعالیت های بدون درنظر گرفتن استانداردهای ایمنی است که تأثیر عمده ای را بر سلامت و ایمنی کارکنان می گذارد. بنابراین، شناسایی و ارزیابی خطرات و ریسک ها یک گام ضروری در این صنعت بوده و تجزیه و تحلیل ایمنی یک اقدام مؤثر و فعال برای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرها در روش های صنعتی است. این مقاله از روش سیستماتیک و یکپارچه روش تحلیل سلسله مراتبی-روش تحلیل پوششی دادهها ( AHP-DEA ) برای ارزیابی خطرهای ایمنی استفاده می کند. در مطالعه موردی کارگاه های ساختمانی متعارف ایران، بیست فعالیت دارای پتانسیل خطر، ده حادثه ناشی از این فعالیت ها و دوازده عامل بروز حادثه شناسایی شدند و با استفاده از قضاوت متخصصان ایمنی و ناظران پروژه، از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت، فعالیت های گودبرداری و کار در ارتفاع به عنوان پر خطرترین فعالیت ها از نظر ایمنی شناخته شد و راهکارهایی نیز برای بهبود و پیشگیری از حوادث ناشی از این فعالیتها ارائه گردید.https://ceej.aut.ac.ir/article_608_15b099cdab931f53dd059a0ae4e06b45.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Optimal Urban Flood Management Using Spatial Multi Criteria Decision Making Approachمدیریت بهینه رواناب شهری با بهره گیری از روش تصمیم گیری چندمعیاره مکانی22724067210.22060/ceej.2016.672FAاحمدرادمهرکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهرانشهابعراقی نژاداستادیار، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20121026Water management in urban areas includes controlling storm water and developing efficient drainage<br />systems. High-intensity rainfall events, reduced permeability due to the urban development as well as<br />the aging of the drainage systems, are the main reasons for the occurrence of destructive floods in urban<br />areas. Developing the map of areas with potential of flood hazard could be an appropriate tool for<br />urban planning and development strategies. Vulnerability analysis of different urban areas is a complex<br />process because it depends on the various spatial and temporal parameters and criteria. The purpose of<br />this research is to prepare a tool to determine more precise decisions in urban flood management using a<br />combination of multi-criteria decision making and geographic information system. Development of an<br />artificial neural network (ANN) model as an alternative for the weighting process of the decision makers<br />is presented as a solution to mitigate the disagreement among decision makers on the weighting process<br />of decision making analysis. The developed spatial multi-criteria decision-making (SMCDM) tool enables<br />processing of necessary data and criteria and combining them through the decision making process.<br />All of the necessary data analysis and processing are automatically run within a developed toolbox. The<br />advantages of using the developed toolbox in generating flood management strategies are discussed in<br />the case study of Tehran city, Iran.مدیریت آب در مناطق شهری شامل کنترل جریان هرزاب ها و اصلاح شبکه های زهکشی است. رشد سریع شهرها به همراه افزایش جمعیت آن، مشکلات زیادی را در زمینه مدیریت رواناب در هنگام رخدادهای سیلابی به همراه دارد. در این راستا، نقشه هایی که میزان پتانسیل سیل گیری مناطق مختلف را نشان می دهند، می توانند ابزار مناسبی برای برنامه ریزی های شهری در آینده باشند. تحلیل آسیب پذیری در مناطق مختلف محیط های شهری، اغلب شامل معیار های چندگانه ای بوده که به صورت مکانی به یکدیگر مرتبط هستند. هدف از انجام این تحقیق، تهیه نقشه های خطرپذیری سیلاب به منظور اتخاذ تصمیمات دقیق تر در مدیریت سیلاب شهری با استفاده از ترکیب روش تصمیم گیری چندمعیاره و در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بوده که در قالب یک سیستم پشتیبان در برنامه ریزی است. با توجه به نقشه نهایی خطرپذیری سیلاب، مناطق جنوب شرقی محدوده مورد مطالعه از درجه خطرپذیری بالایی برخوردارند. این در حالی است که این مناطق در محدوده زمین های پست (با ارتفاع کم) و شیب کمتر از 2 درصد واقع شده اند. همچنین شبکه کانال های جمع آوری رواناب در این مناطق سیستم های نگهداری ضعیفی را دارند. به منظور ارزیابی مدل تصمیم گیری چندمعیاره مکانی، از ایجاد قابلیت مدلسازی مکانی با شبکه های عصبی استفاده شده است. نقشه تخمینی تولید شده از مدل شبکه عصبی نشان می دهد که همبستگی بالایی بین هر یک از نقشه های معیار با نقشه نهایی پتانسیل سیل خیزی برقرار است. با توجه به نتایج این تحقیق، می توان عنوان کرد که کاربرد روش تصمیم گیری چندمعیاره در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS ) به عنوان ابزاری توانمند در تهیه نقشه های خطرپذیری سیلاب با دقت بالا مطرح است.https://ceej.aut.ac.ir/article_672_78adc3dada08ef730fe73518267c78bf.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Damage Detection in Offshore Fixed Platforms Using Concepts of Energy Entropy in Wavelet Packet Transformشناسایی خسارت در سکوهای ثابت دریایی با استفاده از مفاهیم آنتروپی انرژی در تبدیل بسته موجک24124859710.22060/ceej.2016.597FAحسینرحامیدانشیار، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران0000-0001-7540-8412حامدامینی تهرانیکارشناس ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانمصطفیاخواتکارشناس ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانغلامرضاقدرتی امیریاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران0000-0003-3244-0943Journal Article20130117Structural health monitoring is of great importance in order to ensure safe and reliable performance<br />of structures during the service life. Offshore platforms have been widely used in offshore oil and gas<br />exploitation and are highly susceptible to damage since a major part of these structures is under water<br />exposed to corrosive ocean environments. Utilizing signal processing tools is one of the effective methods<br />in identifying the structural damages. In this paper, at first a jacket platform model is introduced and<br />various damage patterns are applied to the model through members’ stiffness reduction. Then, structural<br />response is recorded under the Gaussian white noise excitation. At this stage, the recorded acceleration<br />response is decomposed at different levels via wavelet packet transform and then by using the concepts<br />of energy entropy and performing a sensitivity analysis, damage sensitive components are selected.<br />Results show that the selected damage sensitive components have good efficiency even in low intensity<br />damages and also the change rate of of these components is markedly related to the severity of the damage.پایش سلامت سازه برای اطمینان از عملکرد ایمن سازه در طول مدت زمان بهره برداری از آن امری ضروری است. سکوهای فراساحلی به طور گسترده ای برای استخراج نفت و گاز از دریا مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که در این سکوها قسمت بیشتر سازه در زیر آب در معرض شرایط محیطی دریا قرار دارند، به شدت مستعد ایجاد خسارت هستند. یکی از روش های شناسایی عیوب سازه ای در سکوهای دریایی، بهره گیری از ابزارهای پردازش سیگنال است. در این مقاله ابتدا مدلی از یک سکوی جکت معرفی می شود، سپس حالات مختلفی از خرابی توسط کاهش سختی طبقات به آن اعمال شده و پاسخ سازه تحت تحریک نویز سفید گاوسی ثبت می شود. در این مرحله پاسخ شتاب ثبت شده توسط تبدیل بسته موجک در ترازهای مختلف تجزیه شده و مؤلفه های حساس به خسارت با بهره گیری از مفاهیم آنتروپی انرژی و انجام تحلیل حساسیت، انتخاب می شوند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مؤلفه های حساس به خسارت انتخاب شده حتی در آسیب های با شدت کم از کارایی مطلوبی برخوردار بوده و میزان تغییرات این مؤلفه ها نیز به طور محسوسی به شدت خسارت های وارده به سکو وابسته است.https://ceej.aut.ac.ir/article_597_8fe201af8552ae10d6cac3efb2314000.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022The effect of amount and several different types of mineral admixtures on the yield stress and plastic viscosity of self-consolidating concretesاثر مقدار و چند نوع مختلف افزودنی های معدنی بر تغییرات تنش جاری و ویسکوزیته پلاستیک بتن خودتراکم24926067110.22060/ceej.2016.671FAپرویزقدوسیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانعلی اکبرشیرزادی جاویداستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانمهدیلطفیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20130201The aim of this study was to evaluate the effect of self-consolidating concrete mixture components<br />on yield stress (static and dynamic yield stress) and plastic viscosity. Accordingly, mixtures with<br />different water-cement ratio and the amount of limestone powder (100, 150 and 200 kg/m3) were made.<br />In addition, cement has been replaced with different percentages of silica fume, slag and metakaolin.<br />Results show that increase in water to cement ratio cause decrease in yield stress and plastic viscosity.<br />On the other hand, increasing in limestone content leads to yield stress reduction. Over time, this yield<br />stress increased while the plastic viscosity of mixtures showed no significant change. By replacing the<br />silica fume, yield stress increased but plastic viscosity unchanged while metakaolin cause increasing in<br />both parameters.در این تحقیق، بتن های خودتراکم با مقادیر متفاوت پودر سنگ آهک و مقدار و نوع افزودنی های مختلف ساخته شده و آزمایش های کارایی و مؤلفه های رئولوژی مخلوطها بررسی شدند. بر این اساس، مخلوط هایی با نسبت آب به سیمان متفاوت و مقادیر مختلف پودر سنگ آهک و سیمان با جایگزینی میکروسیلیس، سرباره و متاکائولن ساخته شده است. لازم به ذکر است که نتایج به دست آمده منحصر به آزمایش های انجام شده در تحقیق حاضر است. نتایج نشان می دهند که افزایش نسبت آب به سیمان موجب کاهش هر دو مؤلفه می شود و از طرفی دیگر، افزایش در مقدار پودر سنگ آهک منجر به کاهش تنش جاری مخلوطها می گردد. در حال یکه ویسکوزیته پلاستیک تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب پودر سنگ کاهش و سپس افزایش را نشان می دهد. با جایگزینی 8 درصد میکروسیلیس، تنش جاری افزایش یافت و ویسکوزیته پلاستیک تغییری نکرد؛ در حالی که متاکائولن موجب افزایش هر دو مؤلفه و جایگزینی سرباره تا 15 درصد موجب افزایش تنش جاری شد. اما تغییری در ویسکوزیته پلاستیک ایجاد نگردید. تنش جاری (استاتیکی و دینامیکی) با گذشت زمان افزایش می یابد که این افزایش در زمان های سکون بیشتر، برجسته تر است؛ در حالی است که گذشت زمان بر ویسکوزیته پلاستیک تأثیر چندانی نداشته و مستقل از زمان تغییر می کند.https://ceej.aut.ac.ir/article_671_ceaf6fc462f9e9ee39803689a438f323.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Investigation on usage the composite column and synthetic fiber rope brace on blast resistance of portal frameبررسی تأثیر استفاده از ستون مرکب و مهاربند طناب الیاف مصنوعی بر مقاومت انفجاری قاب پرتال26127460210.22060/ceej.2016.602FAعلیرضامیرزا گلتبار روشندانشیار گروه عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمحمد حسنشکیبافرکارشناس ارشد سازه، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات فارسJournal Article20130515In this research, behavior of portal frame with hollow section steel columns (box sections) is investigated<br />against explosive loading. In order to increase the resistance of the frame, two strategies are<br />suggested: First, using synthetic fiber ropes with initial slackness as x brace; second, filling the frame<br />column on blast side with concrete which is referred to as composite column. The finite element analysis<br />software used is the commercialized ABAQUS code and to analyze the finite element model, an explicit<br />dynamic method was used in the numerical solution. This study indicates that the use of synthetic fiber<br />rope brace, especially in large blasts that intense snap loads appears in the rope, improves the total<br />displacement of the frame. However, it has not been capable of reducing the plastic deformation of the<br />local points of the frame subjected to direct blast. This problem was rectified greatly using composite<br />columns. Filling the frame column with concrete on blast side can reduce the total displacements and<br />local deformations of the frame significantly. The remarkable thing in studying frames with composite<br />columns is that by applying strain rate, concrete with lower strength behaves like stronger concrete.چکیده <br />در این تحقیق به ارزیابی رفتار قاب با ستون فولادی میان تهی در برابر بارگذاری انفجاری پرداخته شده است. به منظور افزایش مقاومت این قاب دو راهکار پیشنهاد می شود: نخست استفاده از مهاربند ضربدری طناب الیاف مصنوعی و دوم پر کردن ستون سمت انفجار قاب با بتن غیر مسلح، که به اصطلاح به آن ستون مرکب گفته میشود. نرم افزار اجزای محدود مورد استفاده، کد تجاری شده ABAQUS میباشد و برای تحلیل از روش دینامیکی صریح در حل عددی استفاده شد. <br />این پژوهش نشان میدهد که استفاده از مهاربند طناب الیاف مصنوعی، بهویژه در انفجارهای بزرگ که نیروی شلاقی شدیدی در طناب ظاهر میشود، تا حدی جابهجایی کلی قاب را بهبود میبخشد. با این وجود توانایی کاهش تغییرشکلهای پلاستیک موضعی قاب را نداشته است. این مشکل با بهرهگیری از ستون مرکب تا حد زیادی برطرف میشود. بهطوری که پر کردن ستون سمت انفجار قاب با بتن، بهطور چشمگیری جابهجاییهای کلی و تغییر شکلهای موضعی قاب را کاهش می دهد. نکته قابل توجه در بررسیهای قاب با ستون مرکب این است که، بتن با مقاومت پایینتر در اثر اعمال نرخ کرنش، بسیار شبیه به بتن قویتر رفتار میکند.https://ceej.aut.ac.ir/article_602_f3c91c75e831634d931daa13dfaf7d9a.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Evaluation of uncertainties in the existing empirical models and probabilistic prediction of liquefaction-induced lateral spreadingبررسی عدم قطعیتهای موجود در روابط تجربی و پیشبینی احتمالاتی گسترش جانبی ناشی از روانگرایی27529067410.22060/ceej.2016.674FAیاسرجعفریاناستادیار، پژوهشکده مهندسی ژئوتکنیک، پژوهشگاه بی نالمللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهاحساننصریکارشناس ارشد مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانJournal Article20130617Soil liquefaction is known as one of the major causes of ground movement in earthquakes. Liquefaction<br />in slopes might be manifested in the ground surface by lateral spreading which is downward movement<br />of large soil blocks. Liquefaction-induced lateral spreading happens due to successive exceedence of<br />downward seismic stresses from the soil strength while the in-situ static driving stresses may never<br />surpass the deteriorated soil strength. Lateral spreading has caused extensive damage to buried utilities,<br />lifeline networks, and many other underground and surface civil engineering structures. It was reported<br />during some devastating earthquakes including San Francisco, USA 1906, in Prince William Sound,<br />Alaska 1964, Niigata, Japan 1964, and recently Bushehr, Iran 2013 earthquakes. Occurrence and<br />magnitude of lateral spreading depend on the geotechnical characteristics of the liquefiable soil layers,<br />geometry of the ground or the open-face slope, the depth of underground water table, the intensity and<br />duration of the earthquake excitation, the distance from the causative rupture, and site amplification<br />factor. Participation of a large number of factors in this sophisticated phenomenon has encouraged the<br />researchers to develop predictive empirical models (e.g., Hamada et al., 1986, Youd et al., 2002, and<br />Baziar and Ghorbani, 2005, Javadi et al. 2006, Kanibir 2003, and Baziar and Saeedi Azizkandi 2013).<br />The empirical models of Hamada et al. (1986) and Youd et al. (2002) are widely used in the engineering<br />practice.یکی از روشهای پر کاربرد در ارزیابی میزان گسترش جانبی ناشی از روانگرایی، که در نواحی با شیب ملایم رخ میدهد، استفاده از روشهای تجربی میباشد. عدم قطعیتهای بسیاری به صورت ذاتی در مدلهای تجربی وجود دارد که ناشی از عدم وجود مشاهدات کافی و همچنین پیچیدگی مسئله است. اگرچه مدلهای تجربی متعددی جهت پیشبینی مقدار تغییرمکان حاصل از گسترش جانبی ارائه شده است، لیکن مطالعهی جامعی در ارتباط با عملکرد آنها در یک ساختار مقایسهای صورت نگرفته است. مطالعات انجام شده در این مقاله را میتوان به دو بخش عمده تقسیم کرد: در بخش اول، پس از مطالعه پارامتریک تعدادی از روابط تجربی پیشنهاد شده برای گسترش جانبی به بررسی پایگاه دادههای آنها پرداخته میشود و با استفاده از رگرسیون چند متغیره(MLR) رابطهای پیشنهاد میشود. مدل پیشنهادی از دقت مناسب تری نسبت به دیگر روابط موجود برخوردار است. در ارائه این مدل سعی شده است بخشی از عدم قطعیتهای موجود با حذف بخشی از دادههای تک گمانههایی، به حداقل رسانیده شود. در بخش دوم، تأثیر عدم قطعیتهای موجود در پارامترهای ژئوتکنیکی گزارش شده در پایگاه دادهها به کمک روشهای اعتمادپذیری مرتبه اول (FORM)، مرتبه دوم (SORM) و روش شبیهسازی مونت کارلو در میزان گسترش جانبی پیشبینی شده نشان داده میشود و نتایج حاصل از این سه روش با هم مقایسه میشوند. نتایج این مقاله اهمیت میزان خطا در پارامترهای ورودی بر مقادیر پیشبینی شدهی تغییرمکان جانبی زمین را به صورت واضحی نشان میدهد و در نتیجه امکان استفاده از احتمال فراگذشت از یک تغییرمکان مجاز دلخواه را فراهم میسازد.https://ceej.aut.ac.ir/article_674_0c9054edd7123ed48bd579f6f07e3588.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Case Study for Evaluation of Dynamic Characteristics of Adjacent Buildingsبررسی تغییرات مشخصات دینامیکی سازه های مجاور هم با مطالعه موردی29130060410.22060/ceej.2016.604FAحمیدفروغیفار غ التحصیل کارشناسی ارشد گروه عمران، دانشکده فنی، دانشگاه نوشیروانی بایلفرهادبهنام فردانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان0000-0002-9365-8295بهارهمدنیدانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20130712In this paper, the influence of soil type and distance between adjacent buildings on structural dynamic<br />properties (natural frequencies and damping ratios) is investigated. For this purpose equations of motion<br />for two adjacent buildings, which affect each other’s dynamic responses, are developed. For modeling<br />soil and its effects, springs and dampers in the base level is used. Finally, by studying a real building,<br />its dynamic properties in case of being located adjacent to another same building and individually<br />are calculated and compared. In previous researches, these dynamic properties were calculated by<br />experimental methods. By comparing analytical and experimental results, it is found this proposed<br />model calculate the values of dynamic properties with good precision.در این مطالعه به بررسی اثر نوع خاک تکیه گاهی و فاصله تا ساختمان مجاور بر مشخصات دینامیکی (فرکانس های طبیعی و نسبت های میرایی) یک ساختمان پرداخته شده و برای انجام این کار، معادلات حاکم بر حرکت دو ساختمان که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و بر حرکت دینامیکی هم تأثیر گذارند، بسط داده شده است. برای مدلسازی اثر خاک، از فنرها و میراگرهای متمرکز در تراز پی استفاده شد و در پایان نیز با بررسی یک ساختمان واقعی، مشخصات دینامیکی آن در حالت بدون مجاورت و با مجاورت محاسبه و مقایسه شده است. این مشخصات در مورد ساختمان مزبور از قبل به روش ثبت ارتعاشات اجباری یا محیطی موجود بوده و در دسترس است. از مقایسه نتایج تحلیلی با نتایج آزمایشگاهی، می توان نتیجه گرفت که مدل دینامیکی پیشنهاد شده می تواند مقادیر مشخصه دینامیکی سازه های مورد بررسی را با دقت خوبی پیش بینی نماید.https://ceej.aut.ac.ir/article_604_a8e6671ab5a4753d362bd4bce2ca980d.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Introducing automatic control method of speed limit signs safety standards before horizontal curves via Mobile Mapping Systemکنترل خودکار ضوابط ایمنی تابلوهای محدودیت سرعت قبل از قوسهای افقی به کمک سامانه داده برداری پویا30131479810.22060/ceej.2016.798FAمسعودطبیبیاستادیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمحمدرضاکلوشانیکارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرعلیفاطمیکارشناس ارشد پردازش سیگنال، دانشکده الکترونیک، دانشگاه NTNU ، تروندهام، نروژJournal Article20130814Provision of a safe situation in the road transport has a great importance and might require huge costs.<br />To reach to a safe situation, general and specific information about road specification would be essential<br />and provision of such information might require major costs. Mobile mapping can be addressed as a<br />modern tool by which users (auditors) would be able to do inspection remotely via gathering various data<br />and integration of related data. The main aim of such a research is to automate the required procedure,<br />specially focusing on “allowable speed” signs at horizontal curves. Such automation saves time and<br />money and increases the accuracy of audit via replacing the task of audit from human to machine. In the<br />proposed methodology, two steps might be taken: while in the first phase the geographical data of the<br />centerline will be gathered in the second phase image processing would take place to recognize whether<br />there is a consistency between signs and geometric design of the curve. The data gathered through<br />these two phases will be compared with thresholds addressed in road design manuals to check whether<br />road meets standards or not. The accuracy of the proposed method for horizontal curves was proved<br />to be 90% for the horizontal curve radius calculation and it was 97% for the beginning point of the<br />horizontal curve determination. Besides application of support vector machine leads to 92% accuracy in<br />identification of the signs and 97% accuracy in speed limit distinction.تدوین استراتژیهای مناسب در راستای بهبود ایمنی مسیر، نیازمند اطلاعات کاملی پیرامون مشخصات راه است. سامانه داده برداری پویا به عنوان یکی از روش های بازرسی ایمنی، روندی است که پایگاه جامعی از داده ها شامل تصاویر ویدیویی و اطلاعات جغرافیایی را ارائه می دهد. هدف این مقاله، معرفی روشی خودکار است که علاو هبر تحلیل داده های به دست آمده از این سامانه، ضوابط ایمنی تابلوهای محدودیت سرعت را ارزیابی و با حفظ دقت کافی در این امر، در وقت و هزینه نیز صرفه جویی نماید. روش پیشنهادی در فاز نخست، تحلیل داده های جغرافیایی نقاط محور میانی مسیر به منظور تعیین مشخصات هندسی قوس های افقی و در فاز دوم، پردازش تصاویر ویدیویی، به منظور شناسایی و تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت قبل از قوس های افقی را انجام داده و در نهایت، ضوابط ایمنی مرتبط با محل و مقدار درج شده بر تابلوهای محدودیت سرعت قبل از قوس های افقی را کنترل می کند. دقت روش پیشنهادی در فاز نخست، در دو بخش تعیین نقطه آغاز قوس افقی و تعیین شعاع به ترتیب برابر با 97 و 90 درصد و در فاز دوم بر اساس پردازش تصاویر برداشتی و بکارگیری روش طبقه بندی ماشین بردار پشتیبان در دو بخش، شناسایی تابلو و تشخیص مقدار درج شده بر آن به ترتیب برابر با 92 و 97 درصد اثبات شده است.https://ceej.aut.ac.ir/article_798_d530da156c9d0d97a5337e7979175d31.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Laboratory Investigation the Effects of sheet pile on Seepage Control and sand boiling through Alluvial Foundation of hydraulic structuresمطالعه آزمایشگاهی تأثیر پرده آب بند بر کنترل نشت و پدیده جوشش در پی سازه های هیدرولیکی31532841110.22060/ceej.2016.411FAمهدییوسفیکارشناس ارشد ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه یاسوجمنصورپرویزیاستادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه یاسوجمحمدصدقی اصلاستادیار گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوجJournal Article20130826The sheet piles are used below hydraulic structures to reduce seepage flow rate and hydraulic gradient<br />at the outlet of such structures rested on permeable foundations. So far, for analysis of seepage flow<br />under hydraulic structures much research work has been carried out in the form of numerical and<br />analytical models. Nevertheless, less field and experimental works have been done to investigate boiling<br />phenomena for evaluating of the numerical models. In the present research, a laboratory apparatus was<br />built to simulate seepage and its controlling measures under sheet piles. The model consist of a flume<br />2.2 m long, 0.8 m deep and 0.4 m wide, in which vertical sheet pile were provided by Perspex sheets.<br />The flume was made of steel frame and Perspex as well as thick glass sheets. The foundation material<br />was made of clean, fine sand, compacted to a uniform density and covered the bottom 40 cm of flume.<br />Perspex sheets were employed sheet pile variable depth. The piezometric heads at both downstream<br />and upstream side of sheet pile were measured using small diameter clear plastic tubes. The effect of<br />position and depth of the sheet pile on the seepage flow and exit gradient have been demonstrated in<br />form of dimensionless curves. The results show that the depth of the sheet piles d/D=0.46 with the<br />maximum upstream water level h/hm=1.0 boiling phenomenon does not occur and the seepage rate and<br />hydraulic gradient in the area are favorable.دیوارهای سپری از جمله تمهیداتی هستند که به منظور کاهش نشت، نیروی زیر فشار و شیب خروجی در پی نفوذپذیر سازه های آبی مورد استفاده قرار می گیرند. تاکنون تحقیقات زیادی در ارتباط با نشت از پی سازه های آبی، به ویژه در قالب مدل های عددی انجام شده است که برای ارزیابی درستی آنها به داده های صحرایی و آزمایشگاهی نیاز است. امّا تا به امروز یک مدل آزمایشگاهی یا فیزیکی که مسائل نشت و جوشش از پی سازه های هیدرولیکی را به طور دقیق مورد مطالعه قرار دهد، ارائه نشده است. در این تحقیق برای بررسی اثر عوامل مؤثر بر پدیده جوشش از پی سازه های هیدرولیکی مستقر بر پی های آبرفتی یک مدل آزمایشگاهی به طول 2/ 2، ارتفاع 8/ 0 و عرض 4/ 0 متر با استفاده از اسکلت فولادی و جداره های پلکس یگلاس ساخته و آماده گردید. در این مدل آزمایشگاهی پرده آب بند به عنوان متغیر عمقی، از ورقه پلکسی گلاس ساخته شده و ترازهای پیزومتریک در دو وجه پایین دست و بالادست فلوم با استفاده از پیزومترهای شفاف با قطر کم اندازه گیری شده اند. تأثیر موقعیت، عمق دیواره سپری بر مقدار دبی نشت و گرادیان خروجی در قالب نمودارهای بی بعد نشان داده شده است. این نتایج نشان می دهد که در نسبت عمق پرده آب بند 46 / d/D=0 با نسبت بیشترین تراز آب بالادست h/hm=1 پدیده جوشش رخ نمی دهد. مقدار دبی نشت و گرادیان هیدرولیکی در محدوده مساعدی قرار دارند.https://ceej.aut.ac.ir/article_411_f2fe456cfb3b6612b6ff26232a63f642.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022An Integer Programming Algorithm for Stope Layout Optimizationالگوریتم برنامه ریزی اعداد صحیح برای بهینه سازی محدوده استخراج زیرزمینی32933841010.22060/ceej.2016.410FAوحیدنیک بیندانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمجیدعطایی پوردانشیار، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر0000-0002-2387-8831Journal Article20140312The optimization of stope layout is defined as looking for a boundary with the highest profit considering<br />technological and geometrical constraints. The first algorithms were presented about five decades ago for<br />optimization of mining limits. Most of algorithms, presented till now, have been applied for optimization<br />of open pit limits. Few algorithms have been presented for underground cases, most of which have<br />been tailored for a specific mining method or use heuristic techniques. These heuristic algorithms do<br />not guarantee the true optimum. There are, however; some rigorous algorithms, which provide true<br />optimum, but they fail to provide 3D solution. In this paper, a new algorithm is introduced to optimize<br />stope layout, using integer programming technique. The algorithm is implemented on a specific model,<br />derived from conventional block model. It is a rigorous algorithm and provides a realistic optimum<br />solution, compared to its alternatives. For the first time, two more constraints, namely the minimum<br />width of rib pillars and the maximum stope height, are considered in the proposed algorithm.بهینه سازی محدوده استخراج زیرزمینی عبارت است از محدوده ای با بیشترین ارزش که محدویت های فنی و هندسی در آن لحاظ شده باشد. اگرچه حدود پنج دهه از ارایه اولین الگوریتم بهینه سازی محدوده استخراج گذشته است، اما بیشتر این الگوریتم ها در زمینه بهینه سازی محدوده استخراج روباز بوده اند و تعداد کمی از آن ها برای بهینه سازی محدوده استخراج<br />زیرزمینی قابلیت کاربرد دارند. از میان معدود الگوریتم های ارایه شده در این زمینه تنها چند الگوریتم دارای منطق ریاضی هستند که هیچ یک از آن ها قابلیت حل مسئله سه بعدی را ندارند. همچنین تاکنون الگوریتم سه بعدی که دارای منطق ریاضی باشد، برای حل این مسئله گزارش نشده است. بعضی از این الگوریتم ها تنها برای یک روش خاص ارایه شده اند و با توجه به متعدد بودن روش های استخراج زیرزمینی، دامنه کاربرد آن ها محدود است. در این مقاله یک الگوریتم بر مبنای برنامه ریزی اعداد صحیح برای روشهای استخراج عمودی ارایه شده و از یک مدل بلوکی خاص برای تسهیل حل مسئله استفاده شده است. توانایی درنظر گرفتن محدودیت حداقل عرض پایه های جانبی از دیگر ویژگیهای این الگوریتم است. اجرای الگوریتم ارایه شده بر روی مدل های بلوکی اقتصادی فرضی و مقایسه نتایج آن با دیگر الگوریتم های مشابه، نشان دهنده توانایی بالای آن در یافتن جواب بهینه واقعی است.https://ceej.aut.ac.ir/article_410_2a765d4fbf7ad227c8ece97c7b9045f3.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X48320161022Energy Dissipation Improvement in CBFs Using Perforated Gusset Platesافزایش استهلاک انرژی در مهاربند همگرا با استفاده از صفحه اتصال سوراخ دار33934961610.22060/ceej.2016.616FAعبداللهچراغیدانشجوی دکترای سازه، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد اراک)سید مهدیزهراییاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران0000-0003-2759-2424Journal Article20140910Concentrically Braced Frames, CBFs, are the common systems to provide lateral stiffness and strength<br />in buildings that in comparison with other systems such as moment resisting frames and eccentrically<br />brace frames have less seismic energy dissipation and their ductility. This defect caused many studies<br />in the recent years to improve ductility and seismic performance. In this paper, by making hole in the<br />middle or end gusset plates on diagonal and X-brace samples through doing nonlinear static analysis<br />with ABAQUS software, it was tried to provide more ductility and to improve the seismic performance<br />of the brace. This performance is based on the brace buckling prevention. Therefore, holes should be<br />designed in such a way that have less axial capacity than brace critical buckling load to help earthquake<br />energy dissipation. Hysteresis curves show ductile behavior enhancing energy dissipation during cyclic<br />loading of the final specimens and postponing the occurrence of buckling in the brace members until<br />displacement about 2 cm while normal braces buckle in 1 cm displacement. The reduction of frame<br />stiffness approximately 8-57% and 12-17% increment of equivalent damping prove more ductility and<br />better seismic behavior of the proposed system.مهاربندهای هممحور از جمله عناصر متداول در تأمین سختی و مقاومت جانبی سازه ها هستند که در مقایسه با قاب های خمشی و مهاربندهای برون محور، از استهلاک انرژی و شکل پذیری کمتری برخوردار هستند. عیوب موجود سبب شدند تا تحقیقات و مطالعات فراوانی طی سال های اخیر برای بهبود شکل پذیری و تأمین عملکرد لرزه ای مناسب این بادبندها توسط<br />محققین مختلف و با بکارگیری تمهیداتی انجام گیرد که بعضاً نتایج مثبت و قابل تأملی در پی داشته اند. در این مقاله با ایجاد سوراخی در صفحه اتصال میانی یا کناری چند نمونه مهاربند قطری و ضربدری، سعی در تأمین شکل پذیری و بهبود عملکرد ABAQUS چرخه ای آنها گردید و عملکرد آن ها با انجام تحلیل های استاتیکی غیرخطی با استفاده از نرم افزار اجزای محدود بررسی شد. اساس کارکرد روش ارائه شده در جلوگیری از کمانش مهاربندها بوده و بنابراین سوراخ های ایجاد شده باید به نحوی طراحی گردند که قبل از آن که مهاربند به بار بحرانی کمانشی خود برسد، به تسلیم رسیده و به جذب و استهلاک انرژی زلزله کمک نمایند. نتایج تحلیل گویای منحنی های پسماند پایدارتر و افزایش جذب انرژی طی بارگذاری چرخه ای در نمونه های پیشنهادی نهایی و نیز تعویق در وقوع کمانش در عضو اصلی مهاربند است؛ به طوری که در منحنی پسماند نمونه های منتخب تا تغییر مکان حدود 2 سانتیمتر نیز افت عملکردی دیده نمی شود. اما مهاربند معمولی در تغییر مکان چرخه ای کمتر از 1 سانتیمتر دچار کمانش شده و افت عملکرد آن مشهود است. همچنین کاهش سختی حدود 8 تا 57 درصد و افزایش 12 تا 17 درصدی در میزان میرایی معادل از مزایای آن است.https://ceej.aut.ac.ir/article_616_d7df17d4ea33ca13c1d3ed70758ab60b.pdf