2024-03-29T03:51:12Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=97
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
ارزیابی و تحلیل صنعت ساخت ایران و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود آن
محمد حسن
سبط
محمود
مختاریانی
صنعت ساخت یکی از صنایع مهم ایران به شمار میرود که متاسفانه علیرغم پتانسیل بالایی که برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی دارد ، نتوانسته است وظایف خود را آنچنان که شایسته است در بخش ملی ، منطقه ای و فرامنطقه ای به انجام برساند. به نحوی که در حال حاضر سهم ایران در صنعت ساخت در عرصه منطقه ای و بینالمللی ناچیز است و به هیچ وجه این سهم متناسب با توانمندی ها و پتانسیل های موجودو شرایط ویژه جغرافیایی موجود نمی باشد. بنابراین ضروری است که ابعاد مختلف صنعت ساخت در ایران مورد شناسایی قرار گرفته و عملکرد آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مقاله، ابتدا با بهره گیری از رویکرد خوشه و روش کیفی دلفی به شناسایی خوشه ساخت ایران پرداخته و سپس با استفاده از روش الماس پورتر، عملکرد و رقابت پذیری صنعت ساخت ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد و در پایان با استفاده از نظرات خبرگان و تجربیات سایر کشورها، راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت این صنعت در ایران ارائه می گردد.
صنعت ساخت
شناسایی خوشه
روش دلفی
رقابت پذیری
مدل الماس پورتر
2016
08
22
111
120
https://ceej.aut.ac.ir/article_622_317731b45b27e8e02973af24a65c0b03.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
مدل سازی عددی اثر عمق نفوذ زهکش های قائم بر روی پروسه تحکیم مطالعه موردی: پیش بارگذاری واحدهای زلال ساز سربندر خوزستان
کاظم
فخاریان
سیدمحمدعلی
تسلطی
مهم ترین مسئله در پروژه های پیش بارگذاری، زمان پروسه تحکیم خاک می باشد. چنانچه به دلایلی زهکش قائم تا عمق مورد نظر طراحی که در واقع ضخامت لایه تراکم پذیر حاصل از مطالعات ژئوتکنیک می باشد، اجرا نشود، تاخیری در زمان پروسه تحکیم به وجود می آید. در این مقاله کدل سازی عددی اثر این پارامتر بر روی زمان پروسه تحکیم بررسی شده و سپس به مطالعه موردی پروژه پیش بارگذاری واحدهای زلال ساز سربندر خوزستان پرداخته می شود. به علت آنکه زهکش های قائم در برخی نقاط این پروژه تا عمق طراحی نفوذ نکرده اند، لذا می توان مقایسه ای بین مدل عددی و نتایج حاصل از داده های ابزارها در پروژه انجام داد. بر اساس تحلیل های انجام شده مشخص گردید که چنانچه عمق نفوذ زهکش قائم بیشتر از 80% ضخامت لایه تراکم پذیر باشد، تاخیر قابل ملاحظه ای در پروسه تحکیم خاک نسبت به حالت نفوذ کامل به وجود نمی آید.
پیش بارگذاری
عمق نفوذ زهکش قائم
مدل عددی
تحکیم خاک
2016
08
22
121
128
https://ceej.aut.ac.ir/article_650_392fc006e1d197678fc7fa9236cb27b7.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
مقاومت جانبی دیوارهای آجری کلافدار
ساسان
عشقی
بهرنگ
صرافی
سازه های آجری غیر مسلح در سراسر دنیا بویژه در ایران و در شهرهای کوچک سهم عمده ای از انواع ساختمانها را به خود اختصاص دادهاند. این امر به دلیل اقتصادی بودن آنها میباشد. ساخت نوعی از ساختمانهای آجری با عنوان ساختمانهای آجری کلافدار در ایران مرسوم است. در این ساختمانها دیوارهای آجری توسط کلافهای افقی و قائم عموما بتنی از چهار طرف محصور میشوند. این سیستم ساختمان در استاندارد 2800 ایران توصیه شده است. اما توجه به روشهای تحلیل و طراحی این سیستمها و پیشرفت ضوابط آیین نامهای طراحی آنها در این سالها در ایران متناسب با اهمیت و کاربرد آنها نبوده است. تغییرات کم در ضوابط موجود در استاندارد 2800 ایران نسبت به اولین ویرایشهای آن و همچنین نوع ضوابط ارائه شده در سایر دستورالعملهای موجود موید این امر می باشد. در این مقاله مزایای فنی و اجرایی سیستم آجری کلافدار بررسی شده، روابط مختلف موجود در آیین نامه های مختلف جهان برای محاسبه مقاومت جانیی دیوارهای آجری کلافدار مورد بررسی قرار می گیرند. سپس کلیات آزمایشاتی که توسط مولفان بر روی دیوارهای آجری کلافدار انجام شده ذکر میشود و با استناد به نتایج این آزمایشات رابطهای جهت محاسبه مقاومت جانبی دیوارهای آجری کلافدار که بر اساس استاندارد 2800 و به روشهای ساخت و مصالح مرسوم در ایران ساخته شدهاند پیشنهاد میگردد.
ساختمانهای آجری کلافدار
مقاومت جانبی
رفتار لرزه ای
2016
08
22
129
138
https://ceej.aut.ac.ir/article_651_5b28860eb74769989876a3025e97f4b7.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
بررسی رفتار سازه روی پی لغزشی با در نظرگیری مؤلفه قائم و ضریب اصطکاک متغیر به وسیله تبدیل موجک
مجید
محمدی
علی
درویش زاده
مقاله حاضر به بررسی اثر تغییرات ضریب اصطکاک و مؤلفه قائم بر روی اثر پی لغزشی می پردازد. به علت پیچیدگی مسائل و تمرکز بر روی مسئله اصلی، سازه مورد بررسی یک بلوک صلب که نماینده ای از یک ساختمان یک طبقه ساخته شده از مصالح بنایی میباشد، درنظرگرفته شده است. برای تحلیل از دو مؤلفه افقی و قائم زلزله استفاده شده که در آن بر اساس تحقیقات جدید، ضریب اصطکاک در هر لحظه تابعی از فرکانس و دامنه لحظه ای نوسان درجهت قائم می باشد که در طول زمان زلزله متغیر است. این کمیات لحظه ای باید به وسیله تبدیل موجک محاسبه گردد. نتایج نشان می دهد که با در نظرگیری ضریب اصطکاک متغیر بیشینه شتاب وارد شده به بلوک کاهش می یابد در حالی که وجود مؤلفه قائم زلزله باعث افزایش بیشینه شتاب وارد شده به بلوک می گردد. در نظرگیری ضریب اصطکاک متغیر و مؤلفه قائم زلزله بر روی لغزش بلوک نیز بسیار مؤثر بوده و در بیشتر موارد باعث افزایش لغزش می شود.
ضریب اصطکاک
پی لغزشی
مؤلفه قائم
ارتعاش قائم
دامنه ارتعاش
تبدیل موجک
2016
08
22
139
150
https://ceej.aut.ac.ir/article_652_c5a7b52fb3b4752dafeb06cee10369ad.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
تعیین شکل مناسب پایههای استوانهای هذلولوی در روش استخراج کارگاه و پایه با استفاده از مدلسازی عددی مطالعهی موردی: معدن کرومیت فاریاب
سید محمد اسماعیل
جلالی
نعمت الله
عسکرنژاد
زهرا
بهری
دستیابی به سود بیشتر در کنار بازیابی هرچه بیشتر کانسنگ در یک معدن که به روش کارگاه و پایه استخراج میشود، از مهمترین اهداف معدنکاری است؛ از این رو، در طراحی روشهای استخراج، مناسب است که با در نظر گرفتن شرایط فنی، بتوان مقدار بیشتری از ماده معدنی را استخراج کرد. در این پژوهش، با استفاده از نرمافزار FLAC3D و انتخاب مدل کرنش نرمی برای رفتار پایه، شکل پایههای طراحی شده در معدن فطر یک از مجموعهی معادن کرومیت فاریاب بهبود داده شده است. بدین منظور، ابتدا ابعاد پایه به شکل استوانهای مدلسازی شده و سپس با کاهش قطر استوانه در قسمت میانی پایه، شکل بهبودیافته برای پایههای مذکور برآورده شده است. بر این اساس، پایههایی به شکل استوانهی هذلولوی با قطر میانی 8/6 متر و قطر بالایی و پایینی 8/8 متر، شکل مناسب و بهبودیافتهی پایه در این معدن تشخیص داده شده است.
مدلسازی عددی
طراحی پایه
مدل کرنش نرمی
نرمافزار FLAC3D
معدن کرومیت فاریاب
2016
08
22
151
160
https://ceej.aut.ac.ir/article_607_a87c57fb027cf54af8b18c2a5c2c5e74.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
مطالعه آزمایشگاهی تاثیر غیر یکنواختی ذرات رسوبی بر پیشروی دلتای رسوبی در مخزن
مهدی
صدیق کیا
سید علی
ایوب زاده
مرتضی
حیدری
جعفر
مامی زاده
الهام
جعفرزاده
ذرات درشت دانهتر تشکیل دلتای رسوبی را در بالادست مخزن میدهند که دلتای تشکیل شده به سمت پایین دست و دیواره سد پیشروی میکند. در این تحقیق تاثیر غیریکنواختی ذرات رسوبی برروی پیشروی دلتا در مخزن به طور آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. از 10 نوع منحنی دانهبندی استفاده شد. همه منحنیها دارای توزیع نرمال و قطر متوسط یکسان بودند. در تحقیق حاضر برای بررسی تاثیر غیریکنواختی ذرات بر پیشروی دلتا از یک مدل آزمایشگاهی رودخانه به مخزن با زاویه واگرایی تدریجی استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق مشاهده شد که در محدوده بررسی این تحقیق با افزایش میزان غیریکنواختی ذرات سرعت پیشروی دلتا کاهش داشته است و زمان پیشروی افزایش یافته است. در این تحقیق با توجه به نتایج میتوان گفت در محدوده انحراف معیار هندسی 1 تا 2 تاثیر غیریکنواختی ذرات برروی پیشروی دلتا در مخزن محسوس نیست ولی با افزایش بیشتر انحراف از معیار هندسی تاثیر غیریکنواختی ذرات برروی پیشروی دلتا مشاهده شد. با توجه به نتایج آزمایشات مشاهده شد که با افزایش میزان غیر یکنواختی ذرات رسوبی زاویه شیب پیشانی دلتا کاهش مییابد.
مطالعه آزمایشگاهی
پیشروی دلتا
ذرات رسوبی غیر یکنواخت
2016
08
22
161
168
https://ceej.aut.ac.ir/article_653_a653a6a9b31ba17bf3a09ffdb992ec77.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
محاسبه خطای ناشی از جزء بندی به روش قانون بازیافت گرادیان و اصلاح وفقی المانها
اباذر
اصغری
چکیده از زمان آغاز مدلسازی رخدادهای فیزیکی توسط کامپیوتر، روش اجزاء محدود یکی از ابزارهای قوی برای حل عددی محدودة وسیعی از مسائل مهندسی بشمار میرود. آما آنچه که مسلم است هنوز به سوال اصلی تعیین مقدار دقیق خطای ناشی از جزء بندی در تحلیل یک مسئله سازهای با استفاده از روش اجزاء محدود معمولی، پاسخی داده نشده است و تقریباً هیچگونه ابزاری مبنی بر مناسببودن اندازه جزء بکار رفته و صحیحبودن نوع حل در دسترس کاربران وجود ندارد. در این مقاله تلاش شده است یک حل بسته برای المانهای مثلثی سه گرهی جهت برآورد خطای ناشی از جزء بندی مسائل محیطهای پیوسته جامد، به روش قانون بازیافت گرادیان و اصلاح وفقی از نوع نگارش h ، ارائه شود. براساس حل بسته ارائه شده، امکان محاسبه خطای ناشی از فرایند جزء بندی و نیز تشخیص مناسب بودن اندازه المانها، میسر میباشد.
کلمات کلیدی : اصلاح وفقی
قانون بازیافت گرادیان
پسپردازشگر خطا
نُرم خطا
روش اجزاء محدود وفقی
2016
08
22
169
180
https://ceej.aut.ac.ir/article_422_8f9ba932a64ba2473540085360636d16.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
میرایی در سازه فضاکار با سیستم اتصالی MERO با توجه به درجه سفت شدگی پیچ
محمدرضا
داوودی
جواد
واثقی امیری
مصطفی
حبیبی ملک کلایی
یک سیستم متداول اتصالی برای ساخت سازههای فضاکار، سیستم اتصالی MERO است. مطالعات نشان میدهد درجه سفتشدگی پیچ در اتصال MERO نقش مهمی بر رفتار دینامیکی سازههای فضاکار دارد. در این تحقیق تأثیر درجه سفتشدگی پیچ و میزان دامنه ارتعاش بر مشخصات دینامیکی سازه فضاکار با اتصال MERO بصورت تجربی بررسی شد. بدین منظور یک عضو ساخته شده با این سیستم بصورت تیر کنسولی در درجات مختلف سفتشدگی، به روش ارتعاش آزاد با ایجاد جابجایی اولیه، برای تعیین مقدار پارامترهای دینامیکی آزمایش شد. نتایج نشان داد که میزان سفتشدگی پیچ رابطه مستقیم با فرکانس سازه دارد و مقدار بیشینه نسبت و ضریب میرایی در درجه سفتشدگی 60 نیوتنمتر رخ میدهد یعنی با افزایش درجه سفتشدگی از 30 به 60 نسبت میرایی از 03/0 به 05/0 درصد میرسد یعنی افزایش حدود 60 درصدی و هرچه سفتشدگی از 60 بالاتر رود نسبت و ضریب میرایی کمتر و در درجه 180 نسبت میرایی سازه کمتر از 02/0 درصد میشود. همچنین رابطه مستقیمی بین جابجایی اولیه با میرایی وجود دارد، یعنی هر چه دامنه ارتعاش بیشتر باشد میرایی نیز بیشتر است و بالعکس.
سیستم اتصالی MERO
درجه سفت شدگی
ارتعاش آزاد
میرایی
سازه فضاکار
2016
08
22
181
190
https://ceej.aut.ac.ir/article_654_88ee10dea881dbe2871172aa9b2b5673.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
بررسی پایداری تونلها در تقاطعات Y شکل با توجه به زاویه برخورد آنها-مطالعه موردی: تونل پنستاک سد رودبار لرستان
مرتضی
قارونی نیک
علی
فرمهینی فراهانی
تحلیل تنشها و کنترل پایداری در مقاطع برخورد تونلها، به دلیل تمرکز تنش و سهبعدی بودن مسئله، کار بسیار پیچیدهای است. در طول ساخت تونل، افزایش بار بر روی نگهدارنده و تغییرشکل اضافی تونل به علت اختلال ایجادشده در مصالح اطراف ناحیه تقاطع منحصر بفرد بوده و ممکن است باعث بروز ناپایداری در این مقطع شود. برای کنترل تنشها و تغییرشکلهای اضافی در این مقاطع، نیاز به سیستم نگهداری قویتری نسبت به سایر مقاطع تونل وجود دارد. مقادیر تنش و جابجاییهایی اضافی در محل تقاطع Y شکل متأثر از زاویه برخورد تونلها است. در این تحقیق با مدلسازی سهبعدی محل انشعاب تونل پنستاک سد رودبار لرستان در نرمافزارFLAC 3D تأثیر زاویه برخورد تونلها بر طول نگهداری اضافی در تقاطعY شکل بررسی شده است. نتایج تحلیلها برای سه زاویه ۶۰ ، ۷۵ و۹۰ درجه نشان میدهد، با کاهش زاویه برخورد، طول نگهداری اضافی لازم، در محل گوه میانی و تاج تونلها افزایش مییابد.
تقاطعY شکل
تونل پنستاک
نگهداری اضافی
2016
08
22
191
198
https://ceej.aut.ac.ir/article_655_8e210c278e4753a80b83f00a6b3366b0.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
حل تحلیلی و عددی پوشش تونلها در اثر بارهای لرزهای و بررسی پارامترهای تاثیر گذار بر آن
شبنم
ولی اسکویی
علی
لکی روحانی
سازههای زیرزمینی از جمله تونلها، المانهای مهمی در شبکههای حمل و نقل و سرویس هستند که به دلیل محصورشدگی در زمین و تحمل تنشهای برجای بزرگ رفتار لرزهای متفاوتی با سازههای سطحی از خود نشان میدهند. در این مقاله حلهای تحلیلی ارائه شده برای تونلهای دایروی، در مقابل بارهای استاتیکی و لرزهای نشان داده میشود، سپس برای یک مقطع از تونل شهری بانکوک، نیروهای داخلی ایجاد شده در پوشش تونل با استفاده از حلهای تحلیلی بدست آمده و مورد ارزیابی قرار میگیرند. همان مساله به صورت عددی و با استفاده از روش تفاضل محدود و برای شتابهای افقی و قائم مختلف، نیز حل میشود و با حلهای تحلیلی مقایسه میگردد. مطابق با نتایج بدست آمده با افزایش ضریب شتاب افقی زلزله، نیروی محوری و لنگر خمشی پوشش تونل افزایش مییابد. همچنین مشاهده شد که با افزایش عمق تونل، نیروی ایجاد شده در پوشش بتنی تونل، افزایش مییابد اما شتاب قائم زمین تاثیر کمی بر روی تنشها دارد. در مورد تاثیر نسبت تنشهای برجا، هر چه که این نسبت از محدوده عدد یک دورتر شود (کمتر یا بیشتر)، تنش ایجاد شده در پوشش افزایش مییابد.
سازه های زیر زمینی
حل تئوری
حل عددی
ضریب شتاب افقی زلزله
نسبت تنشهای برجا
2016
08
22
199
206
https://ceej.aut.ac.ir/article_419_19fc8d2f5c4027d58aba2a1da05e3d2d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1395
48
2
بهینه سازی پایداری شیروانی های خاکی با فرض سطح لغزش غیردایره ای با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی رقابت استعماری، کرم شبتاب و بازپخت فلزات
علی
سنایی راد
علیرضا
کاشانی
مساله پایداری شیروانی های خاکی از مسائل پیچیده مکانیک خاک است و روش های تحلیلی براساس سطح لغزش دایره ای در خاک های غیر همگن پاسخگو نمی باشد و بایستی از روش های دیگر ، پایداری این نوع شیروانی ها مورد مطالعه قرار گیرد. امروزه روش های بهینه سازی در تحلیل پایداری این نوع شیروانی های بکار گرفته شده است و نکته قابل توجه در کاربرد این نوع روش ها، توانمندی آن ها در حل مسائل غیر تعینی می باشد. در این مقاله کاربرد سه روش بهینه سازی فرااکتشافی برای بررسی پایداری شیروانی های خاکی مورد مطالعه قرار گرفته است. عملکرد این سه روش برای سه مورد مطالعاتی نشان می دهد که سطوح لغزش برای هر سه مورد مطالعاتی غیردایره ای است و ضرایب اطمینان بدست آمده بر اساس این سه روش در مقایسه با روش های تحلیلی نشان می دهدکه الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری بهترین عملکرد را در تحلیل پایداری شیروانی ها ی مورد مطالعه در مقایسه با دو روش بهینه سازی دیگر داشته است.
بهینه سازی
سطح لغزش
غیر دایره ای
فرا اکتشافی
رقابت استعماری
2016
08
22
207
216
https://ceej.aut.ac.ir/article_656_7c33482cbfc0e648028536fd72e632fc.pdf