2024-03-29T08:37:23Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=74
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
بررسی تجربی و عددی بعضی متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد اتصال تیر به ستون کناری بتن مسلح و مقایسه آن با موارد آییننامهای
اصغر
وطنی اسکویی
اتصال تیر به ستون یکی از مهمترین قسمت های سازه های بتنی مسلح است و هنگام رخداد زلزله باید آخرین عضو سازه ای باشد که آسیب می بیند. در مقالة حاضر اتصال تیر به ستون کناری متعلق به یک ساختمان پنج طبقه به عنوان نمونه انتخاب شده است. نمونه اتصال انتخاب شده در آزمایشگاه تحت بارهای چرخه ای قرار گرفته است. مدل عددی شبیه نمونه ای که آزمایش شده تهیه شده است. در مدل عددی با اعمال دو مقدار نیروی محوری متفاوت ( و) سیستم تحت تحلیل غیر خطی عددی قرار گرفته و مقادیر بدست آمده از تحلیل با نتایج حاصل از آزمایش اصلاح و مقایسه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، نیروی محوری باعث افزایش مقاومت فشاری بتن و در نتیجه افزایش مقاومت برشی اتصال می شود. استفاده ازتیرهای عرضی در مدل عددی، علاوه بر محصورشدگی بتن گره اتصال، به علت سختی پیچشی تیرهای عرضی باعث افزایش سختی سیستم و کاهش تغییر مکانهای ابتدای تیر تحت بارهای یکسان در مقایسه با نمونه های دیگر شده است. وجود تیرهای عرضی و نیروی محوری باعث افزایش ضریب برشی دراتصال تیر به ستون می شود نتایج بدست آمده برای ضریب برشی در این مقاله با مقادیر ارائه شده درآیین نامه های طراحی سازه های بتن مسلح مقایسه شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد که انتخاب یک مقدار جهت سختی مؤثر عضو ترک خورده در سازه بتن مسلح بدون لحاظ کردن شکل پذیری سیستم و متعاقب آن اهداف عملکردی در گره اتصال منطقی به نظر نمی رسد.
اتصالات تیر- ستون
بتن آرمه
مدلسازی غیر خطی
تیر عرضی
زلزله
2015
08
23
1
11
https://ceej.aut.ac.ir/article_468_fe50fe34e3e88f2ab3f1273097de9ba8.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
یافتن کوتاهترین مسیر فازی با تلفیق دادههای گذشته و لحظهای ترافیک
احید
نعیمی
محمد
سعدی مسگری
حمید
مطیعیان
مسیریابی فقط بر اساس داده های ترافیک گذشته همواره نتیجه بخش نیست. چون به دلیل وقوع تصادفات، تعمیرات خیابان ها و غیره ، گاهی تغییرات شدیدی در حجم ترافیک خیابان ها پیش می آید. از سویی دیگر مسیریابی فقط بر اساس داده های لحظه ای ترافیک مناسب نیست، زیرا در مورد یال های نزدیک می توان به داده های لحظه ای اعتماد نمود، ولی در مورد یال های دورتر داده های لحظه ای اعتبار خود را به تدریج از دست می دهند، چون تا به آنها برسیم وضعیت ترافیک تغییر کرده است. هدف این تحقیق ارائه روشی جدید برای مسیریابی بر اساس ترکیب فازی داده های گذشته و لحظه ای است. در این روش، مبنای مسیریابی در حالت عادی داده های گذشته است. در صورت وقوع حادثه ای خاص در یکی از یال های شبکه، در فاصله ای مناسب و قبل از رسیدن به محدوده حادثه، با توجه به محل وقوع حادثه مجدداً مسیریابی انجام می شود. وزنی که به یال های شبکه اختصاص می یابد بر اساس ترکیبی فازی از داده های گذشته و لحظه ای محاسبه می شود و از یک مدل استنتاج فازی برای محاسبه وزن های اختصاصی به داده های لحظه ای و گذشته استفاده میذ گردد. این وزن ها متغیر بوده و تابع فاصله یال موردنظر از محل فعلی خودرو در لحظه تصمیم گیری هستند. نتایج نشان می دهند که روش پیشنهادی ترکیب داده های لحظه ای با داده های گذشته باعث میشود در صورت بروز حادثه، مسیر تعیین شده نه تنها از موقعیت یال حادثه دیده بلکه از یالهای منتهی به آن نیز دور شود.
کوتاهترین مسیر
فازی
ترافیک
داده های تاریخی
داده های لحظه ای
مسیریابی پویا
2015
08
23
13
25
https://ceej.aut.ac.ir/article_469_00f7e718ad95133b30e6498081fb59e4.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
مقایسهی رفتار دینامیکی درههای منشوری و غیرمنشوری با استفاده از روش المان مرزی سه بعدی
رضا
تاری نژاد
محسن
ایثاری
تجربه زلزلههای متعدد در دنیا نشان میدهد برای یک زمین لرزه مشخص، میزان آسیب سازههای با مشخصههای تقریبا همسان به شدت متاثر از وضعیت ساختگاه است، که ازآن به عنوان اثرات ساختگاهی یاد می شود. در اکثر تحلیلهای مربوط به تفرق امواج لرزه ای که برای بررسی اثرات ساختگاهی انجام شده، درهها معمولا به شکل دلخواه و منشوری فرض می شوند. آنچه در واقعیت وجود دارد در اغلب موارد غیر منشوری بودن درهها در راستای محور طولی دره است به طوریکه معمولا محلهای تنگ شدگی درهها به عنوان ساختگاههای مناسب انواع سازهها انتخاب شده و مورد مطالعه قرار می گیرند. در این تحقیق رفتار دینامیکی درههای منشوری و غیرمنشوری با استفاده از روش المان مرزی سه بعدی در شکلهای مثلثی، ذوزنقه و نیم دایره تحت امواج SHبررسی شده است. نتایج نشان می دهند که جابجایی درههای غیر منشوری که دارای تنگ شدگی در میانه و بازشدگی در دو انتهای دره می باشند، با توجه به فرکانس و زاویه برخورد موج در بعضی نقاط، بیشتر از دره های منشوری می باشد. بنابراین لازم است، برای به دست آوردن مقادیر دقیق اثرات ساختگاهی مدلسازی سه بعدی که واقعی تر باشد از درهها انجام شود.
درههای غیر منشوری
روش المان مرزی سه بعدی
اثرات ساختگاه
درههای منشوری
2015
08
23
27
40
https://ceej.aut.ac.ir/article_470_c48a9889c3c95f1c173c0fe572bd1df8.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
تخمین ظرفیت پیچشی تیرهای ساخته شده از بتن خودتراکم
موسی
مظلوم
مرتضی
مهروند
در این مقاله به بررسی تاثیر میکروسیلیس، فوق روانکننده و الیاف GFRP بر مقاومت پیچشی در تیرهای بتنی ساخته شده از بتن خودتراکم پرداخته شده است. بتن خودتراکم و بتن شاهد در این تحقیق بر مبنای 20 طرح اختلاط متفاوت و با دو نسبت آب به سیمان 35/0 و 45/0 ساخته شدهاند. برای آزمایش پیچش، تیرها با ابعاد 40×10×10 سانتیمتر ساخته شدهاند. برای تعیین مقاومت فشاری و انجام آزمایش امواج فراصوت، نمونه مکعبی با ابعاد 10×10×10 سانتیمتر و استوانهای استاندارد با ابعاد 30×15 سانتیمتر ساخته شد و پس از نگهداری مرطوب در یک دوره 28 روزه تحت آزمایش قرار گرفتند. نتایج آزمایشگاهی بدست آمده نشان داده است که تاثیر میکروسیلیس در نسبت آب به سیمان 45/0 بر روی ظرفیت پیچشی تیر بتنی بیشتر است. افزایش مقاومت پیچشی در تیرهای بتنی دورپیچ شده با الیاف GFRP در حدود 43% برآورد شد. با استفاده از آزمایشامواج فراصوت، مقاومت فشاری بتن خودتراکم با خطای 2% بدست آمد. همچنین میتوان از روابط آئیننامهای مربوط به تخمین ظرفیت پیچشی بتن معمولی برای تعیین مقاومت پیچشی بتن خودتراکم استفاده نمود.
بتن خودتراکم
مقاومت فشاری
مقاومت پیچشی
فوق روانکننده
میکروسیلیس
2015
08
23
41
51
https://ceej.aut.ac.ir/article_471_bd86de2a8b72392eacbbab53993e2875.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
بررسی رفتار ستونهای بتنی با کاربرد آرماتورهای FRP به جای آرماتورهای فولادی
فخر الدین
دانش
بهارک
برادران نویری
کاربرد مواد FRP بدلیل داشتن ویژگی های ممتازی چون نسبت بالای مقاومت به وزن، دوام در برابر خوردگی و سرعت و سهولت در حمل و نصب، به سرعت رو به افزایش است. استفاده از میلگردهای FRP به جای میلگردهای فولادی بهطور قابل ملاحظه ای از زیان های ناشی از بروز خوردگی در اعضای بتنی به خصوص در سازه های مجاور آب هاجلوگیری میکند. در این مقاله به منظور بررسی اثر جایگزینی آرماتورهای فولادی ستون با آرماتورهایFRP، ستونهایی در برنامه اجزا محدود مدلسازی شده اند که در آنها آرماتورهای طولی با میلگردهایی از جنس CFRP جایگزین شده اند، سپس اثر پارامترهای مختلفی همچون درصد آرماتورهای طولی FRP و مقاومت مشخصه بتن برروی ظرفیت خمشی و شکل پذیری ستون بررسی شده است. همچنین بررسیهای صورت گرفته بر روی ستونهای بتنی تقویت شده با میلگردهای طولی فولادی و CFRP، نشان داد که با میزان درصد میلگرد CFRP کمتری میتوان به مقاومت قابل قبولی دست یافت.
ستون بتنی
درصد آرماتورهای FRP
مقاومت مشخصه بتن
ظرفیت خمشی
شکل پذیری
2015
08
23
53
60
https://ceej.aut.ac.ir/article_472_96fdfb6b2ae9f4e73d5c4ef5ad704a8c.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
تحلیل رفتارلرزه ای قاب های بتن مسلح با شکلپذیری متفاوت براساس عملکرد
عباسعلی
تسنیمی
نسرین
نصراللهی
وقوع زلزلههای اخیر بیانگر این مطلب است که بکارگیری آییننامههای طرح لرزه ای، متضمن حفاظت جامع و مناسب سازه در برابر زلزله نیست. زیرا سازه های موجود در هنگام زلزله دارای سطوح مختلف عملکردیهستند و این در حالی است که هدف آییننامههای موجود تامین سطح ایمنی جانی از طریق کنترل آسیب در زلزله های خفیف تا متوسط و جلوگیری از فرو ریزش در زلزله های بزرگ است. هدف از طراحی بر اساس عملکرد تامین ایمنی سازه در سطوح مختلف خطر است که متناسب با رفتار مورد انتظار آن باشد. در این راستا بررسی عملکردی رفتار ساختمانهای طراحی شده بر مبنای آییننامههای داخلی میتوانددر تصحیح، تکمیل و توسعه این آییننامهها که در برگیرنده رفتار سازهها است، موثر افتد. به همین منظور در این تحقیق تعداد 72 قاب خمشی بتن مسلح با شکلپذیری متوسط و کم بر اساس استاندارد 2800 زلزله و آییننامه بتنایران طراحی شده و رفتار آنها در هنگام وقوع زلزله بر مبنای سطوح مختلف عملکردی مورد مطالعه قرار گرفته است. عملکرد لرزهای قابهای مورد مطالعهبه دو روش تحلیلی استاتیکی غیرخطی (بارافزون) و دینامیکی غیرخطی (در حوزه زمان) مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بدست آمده باهم مقایسه شدهاند. این نتایج نشان میدهند که قابهای با شکلپذیری متوسط (به جز قابهای 2طبقه) در اثر زلزله در سطح خطر یک، دارای سطح عملکرد ایمنی جانی بوده و با افزایش ارتفاع طبقات، اغلب آنها عملکرد قابلیت استفاده بیوقفه را نشان میدهند. در بین قابهای با شکلپذیری کم نیز، کلیه قابهای 6، 8 و 10 طبقه منظم دارای نقطه عملکردی در سطح عملکرد ایمنی جانی بودهاند ولی قابهای 2 و 4 طبقه دارای سطح عملکرد ضعیف تری نسبت به اهداف در نظر گرفته شده در استاندارد 2800 بوده اند. در مقایسه ای کلی بین قابهای با شکل پذیری متوسط و کم، رفتار مناسب تر و ظرفیت رفتار غیر خطی بیشتری در قابهای با شکلپذیری متوسط مشاهده شدهاست.
سازه های بتن مسلح
سطوح عملکرد
طیف ظرفیت
تحلیل تاریخچه زمانی
تحلیل استاتیکی غیر خطی
2015
08
23
61
77
https://ceej.aut.ac.ir/article_473_accf1dc9b4933e7ced4c6a24db04a947.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
برآورد نرخ بهرهوری متغیر نیروی انسانی در پروژههای خطی- تکراری با استفاده از تئوری مجموعههای فازی و بررسی تأثیر آن در برنامه زمانبندی
حسین
رضایی
پریسا
قبادی
احد
نظری
پروژه های خطی تکراری پروژه هایی هستند که در آنها دسته ای از فعالیت ها در واحدها یا بخش های مختلف پروژه تکرار می شوند. به دلیل ماهیت این پروژه ها و اهمیت مسائلی مانند پیوستگی کار منابع، نرخ بهره وری متغیر پرسنل و تاثیر یادگیری بر کارایی نیروی انسانی، برنامه زمان بندی آنها بسیار همیت دارد که با روشهای معمول نمیتوان آن را بهینه نمود. در تحقیقات پیشین، بر مسأله یادگیری پرسنل تاکید بسیاری گردیده اما کمتر به این مورد پرداخته شده است. در این پژوهش، روشی برای مدل سازی نرخیادگیری و لحاظ نمودن آن در محاسبات روش خط تعادل ارائه گردید. شایان ذکر است که در روش پیشنهادی از تئوری مجموعه های فازی برای تعیین نرخیادگیری استفاده شده است. پس از محاسبه نرخیادگیری، از آن برای محاسبه مقدار نفر- ساعت مورد نیاز، نرخبهره وری متغیر منابع انسانی و مدت زمان مورد انتظار برای اجرای فعالیت ها در هر واحد از پروژه استفاده می گردد.براساس نتایج بدست آمده، معلوم شد که یادگیری حاصل از تکرار، منجر به کاهش زمان و هزینه اجرای پروژه می شود.
برنامه زمانبندی
پروژههای خطی- تکراری
روش خط تعادل
یادگیری
نرخ بهرهوری
مجموعههای فازی
2015
08
23
79
97
https://ceej.aut.ac.ir/article_474_5a0dd6025ee2807b2ea72788dabeddd3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
ارتقاء دستگاه آزمایش سه محوری جهت مطالعه رفتار مکانیکی-هیدرولیکی- حرارتی خاکها در دمای بالا
سعید
سعیدی جم
نادر
شریعتمداری
امروزه مطالعه رفتار مکانیکی- هیدرولیکی خاکها در دمای بالا مورد توجه محققین رشته ژئومکانیک قرار گرفته است. به خصوص بررسی رفتار موانع رسی و بستر طبیعی موجود در مراکز دفن عمیق ضایعات هسته ای که خاک در معرض دمای تا حدود 120 درجه سانتی گراد قرار می گیرد نیاز به ارتقاء دستگاههای معمول آزمایشهای مکانیک خاک را روزافزون نموده است. این مقاله روند طراحی، ساخت و کالیبراسیون سلول و اجزا دستگاه سه محوری که با نوآوری در حداکثر دمای قابل حصول، برای اولین بار در ایران انجام پذیرفته است مرور می کند. نتایج یک مطالعه بر رفتار مخلوط بنتونیت- ماسه به عنوان مانع مهندسی مرکز دفن، که با این دستگاه انجام شده ارائه گردیده است.
رفتار مکانیکی- هیدرولیکی- حرارتی خاکها
آزمایش سه محوری
دمای بالا
2015
08
23
99
108
https://ceej.aut.ac.ir/article_475_012b6805d60a3a8fa10fa3038426fc96.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
استحصال مس از محلولهای آبی توسط حلالهای آلی TBP و D2EHPA در محیط بافری
زهرا
افضلی
مهدی
ایران نژاد
امیررضا
آزادمهر
افزایش روز افزون استفاده از مس و آلیاژهای آن با توجه به ویژگیهای منحصر بهفرد این فلز در صنایع الکترونیک و متالورژیکی، آلیاژهای فولادی و سایر کاربردها، سبب توجه ویژه به استحصال این عنصر از کانههای با عیار پایین مس، با استفاده از روشهایهیدرومتالورژی گردیده است. در این تحقیق بهمنظور تعیین شرایط بهینهی فرایند استخراج حلالی مس از منابع اکسیدی آن، پارامترهای موثر بر استخراج مس از محلولهای آبی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله پارامترهای موثر بر استخراج، تاثیرهمافزایی حلالهای آلی تری بوتیل فسفات (TBP)، متیل ایزوبوتیل کتون (MIBK) و دی اتیل هگزیل فسفریک اسید (D2EHPA) است. انجام فرایند استخراج حلالی،در غلظت 15 درصد D2EHPA رقیق شده در کروزن و نسبت حلالهای آلی TBP:MIBK برابر با 7:3، در یک محیط بافری که بهوسیلهی 1 میلیمول استات سدیم، در نسبت فازی A:Oبرابر با 1:1 و در pH=5ایجاد گردیده است، قابلیت استحصال بیش از 99 درصد مس توسط حلالهای آلی را سبب میگردد.
مس
استخراج حلالی
تری بوتیل فسفات TBP))
دی اتیل هگزیل فسفریک اسید (D2EHPA)
متیل ایزوبوتیل کتون (MIBK)
استات سدیم
2015
08
23
109
117
https://ceej.aut.ac.ir/article_476_be61a721f4887104157b5a74b90a289d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
بهینهسازی ابعاد هسته رسی سدهای خاکی با استفاده از روش الگوریتم شبیهسازی تیبرید (Simulated Annealing (SA))
مرضیه
محمدی
غلامعباس
بارانی
کوروش
قادری
سد خاکی سازه ای است به صورت همگن یا غیرهمگن به منظور بالا آوردن سطح آب یا ذخیره آن ساخته میشود. سدهای خاکی از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از مهمترین اجزای آن هسته سد میباشد. از این روطراحی بهینه هسته سد خاکی، نوع مصالح و ابعاد و شکل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بطوری که با کمترین حجم مصالح، بیشترین تاثیر را در کاهش میزان تراوش از بدنه سد و حفظ پایداری آن داشته باشد. هدف از انجام تحقیق توسعه مدلی برای بهینهسازی هندسه هسته سد حصار سنگی بیرجند براساس تلفیق معادلات حاصل از شبیهسازی تراوش، ضریب پایداری و گرادیان هیدرولیکی با الگوریتم شبیهسازی تیبرید (SA) میباشد. مقادیر پارامترهای ضریب پایداری، تراوش و گرادیان هیدرولیکی بدست آمده از مدل بهینه هسته با نتایج حاصل از مدلهای نرم افزاری Geo - Studio مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این مقایسه نشان دهنده همبستگی بالا در حدود 97/0 میباشند. نتایج بدست آمده از مدل توسعه داده برای تعین ابعاد بهینه هسته سد خاکی با اندازههای واقعی سد حصار سنگی بیرجند مورد مقایسه قرار گرفت که بیانگر کاهش حجم مصالح مورد نیاز جهت ساخت پوسته سد در حدود 8 % و هسته سد در حدود 21 % که تامین کننده پایداری لازم نیز میباشد. نتایج بیانگر عملکرد بسیار مناسب مدل در جهت کاهش هزینههای اجرایی سد در حدود 3/12% در طرح بهینه ابعاد هسته رسی تحت شرایط پایدار سدهای خاکی میباشد.
الگوریتم SA
بهینه سازی
سد خاکی
نرم افزار Geo - Studio
هسته رسی
2015
08
23
119
130
https://ceej.aut.ac.ir/article_477_923446901109db281542e32e3ddfac05.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
اثر ریزدانهها بر کرنش برشی آستانه ماسه های اشباع
سید مجدالدین
میر محمد حسینی
مهدی
درخشندی
یکی از خصوصیات مهم ماسههای اشباع تحت بارهای سیکلی کرنش برشی آستانه ( ) میباشد. کرنش برشی آستانه بمنظور بررسی فشار منفذی ایجاد شده ناشی از بارهای زلزله، ماشین آلات ارتعاشی وکلیه بارهای سیکلی موقت یا همیشگی وارده بر خاک تعیین میشود. بر اساس مطالعات انجام شده کرنش برشی آستانه میزان کرنشی است که تا قبل از آن فشار آب حفرهای در حالت اشباع و نوسانات حجمی در حالت خشک دستخوش تغییر نشوند. با افزایش مقدار کرنش برشی به بیش از تغییرات در فشار منفذی معنیدار شده و ریز ساختار خاک دستخوش تغییر میشود. در این تحقیق نمونههایی از ماسههای حاوی ریزدانههای چسبنده و غیر چسبنده با استفاده از روش تراکم کاهش یافته مرطوب تهیه شده و با انجام آزمایشهای سه محوری سیکلی کنترل کرنش در محدوده کرنشهای کوچک، اثر نوع و مقدار ریزدانهها بر کرنش برشی آستانه این خاکها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشها نشان میدهند با افزایش مقدار ریزدانههای چسبنده به بیش از 20 درصد، کرنش برشی آستانه نیز به میزان قابل توجهی نسبت به ماسه تمیز افزایش مییابد. همچنین افزایش ریزدانههای غیر چسبنده، ابتدا افزایش و سپس کاهش کرنش برشی آستانه را نشان میدهد.
کرنش برشی آستانه
ماسههای اشباع
ریزدانههای چسبنده و غیر چسبنده
فشار آب منفذی
آزمایش سه محوری سیکلی کنترل کرنش
2015
08
23
131
140
https://ceej.aut.ac.ir/article_478_f11d1ac00e389de0d3e9436ffd12d718.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
مدیریت شبکه فاضلاب با استفاده از سیستم خبره
علی اکبر
رمضانیانپور
فرزاد
مودی
مصطفی
نامیان
منا
دوست محمدی
به علت اهمیت شبکههای فاضلابرو در عملکرد جوامع، وضعیت جاری شبکهها و هزینههای گزاف جایگزینی این سیستمها، نیازمند بهسازی و بهبود سیستمهای فاضلابرو برای افزایش عمر سرویسدهی آنها هستیم. همچنین لزوم تعیین اولویتهای تعمیری برای تخصیص متناسب بودجههای محدود تعمیر و نگهداری در کنار مشکلات و ضعفهای استانداردها و دستورالعملهای ارزیابی موجود، تهیه سیستمهای هوشمند و خبره کامپیوتری برای ارزیابی شبکههای فاضلاب بیش از پیش نمایان میکند.. مهندسان میتوانند با تهیه اجزاء نرمافزاری بر پایه سیستمهای مدیریت دارائی هزینههای سنگین بازسازی را محدود کرده و در هر سال هزاران کیلومتر از فاضلابروها را بازرسی کنند. مقاله حاضر به بررسی تعدادی از سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری در مدیریت دارائی فاضلابرو در دنیا میپردازد و سپس به بررسی وضعیت آن در ایران اشاره میکند. این سیستمها بر مبنای عملکردشان در ارتباط با سیستم کامل مدیریت دارائی زیرساختار دستهبندی میشوند. در ادامه مفهموم اصلی هر یک از این ابزارها توضیح داده شده و دادههای ارتباطی مورد نیاز مشخص گردیدهاند. به علاوه این مقاله نگاهی به مسائل دربرگیرنده استفاده از ابزارهای معمول خواهد داشت و چارچوبی از نیازهای تحقیقات آینده در این زمینه را ارائه خواهد کرد.
زیرساخت
فاضلابرو
سیستم خبره
زیرساختار
ارزیابی
2015
08
23
141
151
https://ceej.aut.ac.ir/article_479_3a50d5e2fe1333b126cd6dfe0e370f56.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
توزیع ابعادی نانوسیلیسهای پایروژنیک و سلهای نانوسیلیس مورداستفاده در مصالح پایه سیمانی
سید حسام
مدنی
علیرضا
باقری
طیبه
پرهیزکار
امیر مازیار
رئیس قاسمی
سطح ویژه بسیار بالای نانوسیلیسها میتواند باعث کلوخهشدن آنها به علت نیروهای جاذب سطحی شده و عملکرد ریزپرکنندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در تحقیق حاضر وضعیت پخش نانوسیلیسهای پایروژنیک در محیط آبی و پارامترهای تاثیرگذار روی آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله نشانگر آن است که بر خلاف سلهای نانوسیلیس که تک ذرات مجزا هستند، نانوسیلیسهای پایروژنیک بصورت کلوخههای بزرگ در محیط آبی حضور دارند. افزایش انرژی پخش، خصوصا کاربرد روش التراسونیک قابلیت شکستن کلوخهها را در حد کلوخههای کوچک فراهم می آورد. افزایش قلیائیت محیط نیز در شکستن کلوخهها موثر بوده و با کاربرد توام پارامترهای افزایش مقدار انرژی پخش و تنظیم قلیائیت محیط امکان شکستن کلوخهها در محیط آبی در حد کلوخههای اولیه فراهم میآید.
نانوسیلیس پایروژنیک
سل نانوسیلیس
توزیع ابعادی
انرژی پخش
قلیائیت
2015
08
23
153
163
https://ceej.aut.ac.ir/article_480_c270a43dd51712330a8a62c3f55ba6ef.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
شبیه سازی عددی مدل آلودگی نفتی در سواحل شمال غربی خلیج فارس
رضا
غیاثی
جمشید
زهره حیدریها
امین
محمودی مقدم
در مقاله حاضر نتایج مدلسازی توزیع آلودگی نفتی در ناحیه شمال غربی خلیج فارس در نزدیکی چاه الاحمدی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور مدل دو بعدی توزیع آلودگی نفتی در آب دریا تهیه شده است که جهت افزایش دقت آن در تخمین جملات انتقال از روش بالادست مرتبه سوم همراه با محدودکننده GH استفاده شده است. در این مدل نفتی در دو لایه لکه سطحی و امولسیون مغروق مورد بررسی قرار میگیرد. این مدل بر اساس اطلاعات هیدرودینامیک و سرعت جریان آب، باد، تبخیر، امولسیون و جذب ساحل، توزیع و حرکت لکه آلودگی را پیشبینی مینماید. در مطالعه موردی در ساحل خلیج فارس از اطلاعات ماهانه بادهای ماههای مختلف در خلیج فارس جهت پیشبینی طولانی مدت لکه آلودگی استفاده شده است. با مقایسه نتایج مدل آلودگی نفتی با دادههای اندازهگیری شده آلودگی نفتی خلیج فارس، دقت بالای مدل عددی و شیوه مدلسازی انجام شده، اثبات گردیده است
آلودگی نفتی دریا
خلیج فارس
محدودکننده GH
پخش لکه نفتی
2015
08
23
165
174
https://ceej.aut.ac.ir/article_481_7fbd4ad5f3f930067252dd349b6faca6.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1394
47
1
ارزیابی خطر آسیب به ساختمانهای اطراف ایستگاه O7 خط هفت متروی تهران با استفاده از روش سختی نسبی
تقی
عبدالهی
احمد
جعفری
مهدی
سعیدی
فرشاد
نژادشاهمحمد
هادی
پورسعید
ساخت تونل در زمین نرم باعث جابجایی زمین اطراف آن میشود. پیشبینی تغییر شکل ناشی از تونلسازی و برآورد آسیب ناشی از آن بر سازههای اطراف، بخش حیاتی طراحی و برنامهریزی ساخت تونل در نواحی شهری است. در این مقاله ایستگاه O7 خط هفت متروی تهران که در منطقهای تجاری-مسکونی با تراکم زیاد واقع شده است، با استفاده از نرم افزار فلک سه بعدی1 مدلسازی شد. ایستگاه به روش زیرزمینی حفاری شده، بطوریکه ابتدا یک گالریدر وسط ایستگاه به منظور دسترسی و حفاری شمعهای کناری و طاقهای بتنی حفاری شد.شمعها و طاقهای بتنی برای کنترل نشست و به عنوان نگهداری موقت به فاصلهداری 2/1 متر ایجاد شدند. در مرحله بعدی داخل ایستگاه حفاری و سیستم نگهداری اصلی آن نصب شد. از ساختمانهای اطراف ایستگاه 2 دستگاه ساختمان در حوزه تاثیر ایستگاه واقع بودند که با توجه به نشست بالای 10 میلیمتر این ساختمانها در مرحله اول ارزیابی خطر آسیب در ناحیه ناایمن قرار گرفتند. بنابراین مرحله دوم ارزیابی خطر آسیب با استفاده از روش سختی نسبی انجام شد. در این مرحله ساختمانها در ناحیه ایمن قرار گرفتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ایجاد ایستگاه، خطری برای ساختمانهای مجاور ندارد.
فلک
حوزه تاثیر
ارزیابی خطر آسیب
روش سختی نسبی
2015
08
23
175
183
https://ceej.aut.ac.ir/article_482_c3c41d647e46f6505b6633fb4ebed700.pdf