2024-03-29T18:43:50Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=47
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
بررسی رفتار شالوده های تقویت شده با ژئوگرید تحت اثر بارهای سیکلی افقی
سید مجدالدین میرمحمد
حسینی
شکوفه
صادقیفرد
تحقیقات انجام شده نشان داده است که ظرفیت باربری شالودهها در هنگام زلزله به علت ممانهای چرخشی و بارهای افقی وارده کاهش مییابد. در این مقاله ضمن افزایش دقت و کنترل مدل عددی ساخته شده در محیط نرمافزاریFLAC با دادههای حاصل از انجام آزمایش بر روی مدلهای کوچک مقیاس شالوده مسلح به بررسی میزان نهایی ظرفیت باربری شالودههای ماسهای مسلح تحت بارهای سیکلی افقی پرداخته شده است. در این بررسی ضمن تعریف فاکتور ظرفیت باربری افقی (HBCR) در کنار فاکتور ظرفیت باربری در حالت قائم (BCR)، تأثیر عواملی مثل تعداد سیکلها و شدت بارگذاری لایههای ژئوگرید بر مقدار ظرفیت باربری و مقاومت شالوده مسلح مزبور در مقابل بارهای سیکلی افقی و لغزش پرداخته شده است.
ظرفیت باربری
شالوده سطحی
بارهای سیکلی افقی
مسلحکننده
ژئوگرید
2010
08
23
1
10
https://ceej.aut.ac.ir/article_145_4fa2e023ba4b3f939b8969eaaeaa379b.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
مطالعه آزمایشگاهی کنترل نشت از پی های آبرفتی
محمد
صدقیاصل
حسن
رحیمی
حسن
خالقی
نشت از پی سازههای دریائی و از جمله دایکهای ساحلی، یکی از مسائل مهم در امر کنترل شوری اراضی ساحلی و نیز پایداری سازههای دریائی به شمار میرود. در خصوص نشت از پی سازه های آبی تاکنون تحقیقات زیادی، بویژه در قالب مدلهای عددی انجام شده است که برای ارزیابی درستی آنها به دادههای صحرائی و آزمایشگاهی نیاز است. در این تحقیق برای بررسی اثر عوامل موثر بر نشت از پی دایکهای ساحلی، یک مدل آزمایشگاهی به طول 9 متر، ارتفاع و عرض یک متر با استفاده از اسکلت فولادی و جدارههای شیشهای و پلکسی گلاس(Plexiglas) ساخته شد. مصالح پی، ماسه تمیز ساحلی بود که با تراکم یکنواخت در عمق 50 سانتیمتری پایینی فلوم مورد استفاده قرار گرفت. پرده آببند و پتوی رسی(بلانکت) بعنوان متغیر های طولی، از ورقههای پلکسیگلاس ساخته شدند. ترازهای پیزومتریک در وجه پایین دست دایک با استفاده از پیزومترهای شفاف با قطر کم اندازه گیری شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که نسبت طول بهینه بلانکت و عمق پرده آببند به عمق آب مخزن و ضخامت پی به منظور حداقل نمودن دبی نشت و کنترل فرسایش درونی، به ترتیب برابر 8 و 8/0 میباشد.
دایکهای ساحلی
نشت
بلانکت
پرده آببند
مدل آزمایشگاهی
2010
08
23
11
22
https://ceej.aut.ac.ir/article_147_efd1482783f7492f8383b9e37fd16ccc.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
بررسی آزمایشگاهی سخت کننده های گوشه ای برای جلوگیری از زیپ شدن ورق در دیوارهای برشی فولادی
سعید
صبوری
سید رامین
اسعد سجادی
ورق در دیوارهای برشی فولادی دارای توانایی بالایی در جذب انرژی زلزله است. مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که علت خرابی و ضعف تعدادی از این نوع دیوارها زیپ شدگی ورق از گوشه و لبه ورق واسط میباشد. برای جلوگیری از زیپ شدگی در این تحقیق پس از انجام مطالعات نظری با نرم افزار المانمحدود یک نمونه دیوار برشی فولادی یک طبقه آزمایش شده است که در گوشه های آن چهار سخت کننده نصب شده است. نتایج آزمایش نشان میدهد که با قراردادن سخت کننده های یاد شده میتوان از زیپ شدگی ورق جلوگیری کرد. در این آزمایش پارگی ورق از یک گوشه سخت کننده شروع شده و ابتدا به داخل ناحیه ورق مثلثی محصور به سخت کننده و لبه ورقهای واسط گسترش یافته، سپس در لبه ورق واسط در بیرون ناحیه یاد شده به آرامی پیش میرود. حتی بعد از پارگی قابل توجه ورق، سخت کننده ها توانایی تشکیل میدان پسکمانش را دارند.
دیوار برشی فولادی
سخت کننده
زیپ شدن
میدان پس کمانش
2010
08
23
23
30
https://ceej.aut.ac.ir/article_149_faec3993c15e3666acdacd34660f9c5c.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی با استفاده از المان نیمه بی نهایت سیال بهینه
مریم
حجتی
وحید
لطفی
در تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی از المان نیمه بینهایت سیال، برای مدل کردن قسمت نامحدود مخزن استفاده میشود. این قسمت از ناحیه مخزن بصورت محدوده ای با ارتفاع ثابت که در بالادست تا بینهایت ادامه دارد، فرض میگردد. با بکارگیری المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی، میتوان به تحلیل دینامیکی دقیق سدهای بتنی دست یافت. لازم به ذکر است، روش رایجی که برای محاسبه ماتریس امپدانس المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی استفاده میشود، منجر به حل مسئله مقادیر ویژه مختلط به ازای هر فرکانس گردیده که زمان قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد. این مطالعه به پیشنهاد یک روش بهینه اختصاص یافته و با ساده سازی روند یاد شده در تحلیل المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی، به طرز چشمگیری، زمان محاسبات کاهش مییابد. دقت این روش برای تمام حالات بررسی شده و نتیجه گیری میشود که تحت همه شرایط عملی، جوابهای دقیقی حاصل میگردد.
تحلیل دینامیکی خطی
سدهای بتنی وزنی
المان نیمه بی نهایت سیال بهینه
2010
08
23
31
40
https://ceej.aut.ac.ir/article_150_7b6896159ae9a9f8a794245f7ab942a1.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
اثر ضریب تغییرات پارامترهای اصلی بر شاخص قابلیت اعتماد اعضای سازه ای در آبا
محسنعلی
شایانفر
احسان
جهانی
آیین نامه آبا، بار و مقاومت را در ضرایب اطمینان جزئی ضرب میکند تا قابلیت اعتماد سازه را افزایش دهد. در این مقاله به محاسبه و بررسی شاخص قابلیت اعتماد سازه های طراحی شده براساس آبا پرداخته شده و نشان داده میشود که به ازای ضریب تغییرات مختلف برای پارامترهای طراحی، شاخص قابلیت اعتماد متفاوتی برای سازه بدست میآید. این امر اهمیت تدوین آیین نامه بر اساس تئوری قابلیت اعتماد را بیان میکند. به عبارت دیگر برای بدست آوردن ضرایب اطمینان مناسب برای پارامترهای طراحی سازه در آیین نامه میبایستی آنالیز قابلیت اعتماد با توجه به داده های آماری محلی پارامترها (در ایران) انجام شود.
تئوری قابلیت اعتماد
آنالیز مونت کارلو
الگوریتم ژنتیک
ضرایب اطمینان جزئی
2010
08
23
41
46
https://ceej.aut.ac.ir/article_152_e16a89a9ddcc8aa752278e9aee59eae7.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
تعیین طیف طرح خطر یکنواخت با توجه به اثرات حوزه نزدیک برای گستره شهر تهران
محسن
تهرانی زاده
مینو
صیرفیان پور
طیف خطر یکنواخت روشی جدید و مفید برای دستیابی به طیف طراحی محسوب میشود که سطح ایمنی مطلوب به صورت یکنواخت را در عملکرد سازه ها با زمانهای تناوب مختلف تامین میکند. در این تحقیق طیف طرح خطر یکنواخت برای گستره شهر تهران با در نظر گرفتن چشمه های لرزه زای سطحی و خطی در گستره طرح و با استفاده از تحلیل احتمالاتی خطر زمین لرزه و روابط کاهندگی طیفی تعیین شده است. از آنجا که ارتعاشات زمین در مناطق نزدیک به گسل باعث ایجاد خرابی های گسترده ای میشود، در این تحقیق علاوه بر روابط کاهندگی طیفی حوزه دور، با در نظر گرفتن روابط کاهندگی طیفی حوزه نزدیک اثرات نزدیکی ساختگاه به چشمه لرزه زا، بررسی گردیده است. نتایج حاصل از این روش در قالب طیفهای خطر یکنواخت و نقشه های شتاب حداکثر زمین و شتاب طیفی در زمانهای تناوب مختلف ارائه شده است. با بکاربردن روشهای تقریبی، طیف طرح خطر یکنواخت با استفاده از مقادیر میانگین شتاب طیفی در دو یا سه زمان تناوب کنترل کننده بدست آمده و با طیفهای پیشنهادی آیین نامه های 84-2800 ایران و UBC97 مقایسه شده است.
تهران
طیف خطر یکنواخت
روابط کاهندگی طیفی
حوزه نزدیک
طیف طرح
2010
08
23
47
54
https://ceej.aut.ac.ir/article_153_0534382bb41d95402a004f3741de1ae6.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
تثبیت خاک با استفاده از سیمان آبزدا جهت استفاده در پروژههای راهسازی
فریدون
مقدس نژاد
امیر
مدرس
خاکهای ماسهای و رسی بخش وسیعی از خاکهای شمال کشور را تشکیل میدهند. اغلب خاکهای رسی در این مناطق اگرچه در حالت خشک مقاومت خوبی دارند، در حالت اشباع، تضعیفشده و مقدار تورم قابل توجهی را متحمل می گردند. خاکهای ماسهای مناطق ساحلی که به ماسهبادی معروفند، در حالت محدودشده قابلیت باربری قابل توجهی دارند، ولی در حالت محدودنشده در صورتی که در مسیر جریان آب قرار بگیرند، به دلیل دانهبندی یکنواخت و نداشتن چسبندگی، شسته میشوند. در این تحقیق اثرات سیمان آبزدا بر خصوصیات رفتاری این خاکها ، با اثرات سیمان نوع2 وآهک مقایسه شدهاست. برای تولید سیمان آبزدا، در مرحله آسیاب کلینکر سیمان پرتلند معمولی، حدود 2 درصد اسید چرب به آن اضافه میگردد. این تغییر باعث افزایش دوام در برابر رطوبت و تاخیر هیدراسیون تا زمان اختلاط کامل میگردد. در عملیات تثبیت ابتدا ماده تثبیتکننده بر روی لایه مورد نظر پخششده سپس عملیات اختلاط آغاز میگردد. بنابراین در صورت استفاده از سیمان معمولی با توجه به وجود رطوبت در خاک بخشی از سیمان قبل از شروع عملیات اختلاط هیدراته شده و درصد سیمان هیدراته نشده که با خاک مخلوط میگردد کمتر از مقدار بهینه تعیین شده میباشد. بنابراین در صورت تایید اثرات مفید سیمان آبزدا بر خصوصیات رفتاری خاک، استفاده از این سیمان با توجه به هزینههای تولید یکسان آن با سیمان معمولی مفیدتر میباشد. آزمایشهای مورد استفاده در این تحقیق شامل حدود اتربرگ، مقاومت فشاری محدودنشده و CBR میباشند. نتایج حاکی از اثرات بسیار مناسب سیمان آبزدا بر خصوصیات مقاومتی و اثرات متوسط آن بر خصوصیات خمیری خاکها میباشند.
تثبیت خاک
ماسه بادی
رس
سیمان آبزدا
مقاومت فشاری
حدود اتربرگ
CBR
2010
08
23
55
63
https://ceej.aut.ac.ir/article_155_09ee1379947d0d6f5dfa540dc2cf8dda.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
خواص میرایی ماسه لای دار مسلح شده با الیاف موکت
علیرضا
طبرسا
حسین
غیاثیان
حبیب
شاه نظری
علی
شفیعی
رضا
جمشیدی چناری
خاک مسلح شده با الیاف، به عنوان یک ماده مرکب عمل میکند به طوریکه الیافهای قرار گرفته شده در آن از مقاومت کششی بالایی برخوردار میباشد. تنشهای برشی ایجاد شده درخاک ناشی از بسیج مقاومت کششی الیافها بوده بطوریکه باعث افزایش مقاومت خاک میگردد. این مقاله به مطالعه و بررسی تاثیر الیافهای مصنوعی در اصلاح خواص مقاومت دینامیکی یک خاک ماسهای ریز میپردازد. از اهداف این طرح میتوان به تبدیل مواد اضافی موکت به فراورده با ارزش افزوده در تسلیح خاک نیز اشاره نمود. بدین منظور یک سری آزمایشهای سه محوری سیکلی کنترل تنش بر روی نمونه های ماسه ریز مسلح شده به کمک الیاف با توزیع تصادفی انجام گردید. از خصوصیات تغییر شکل دینامیکی ماسه مسلح شده میتوان به مدول برشی و نسبت میرایی اشاره نمود. در این آزمایشات تأثیر پارامترهایی نظیر میزان الیاف، نسبت اضلاع، تعداد سیکلهای بارگذاری و سطوح تنش همه جانبه بر روی نسبت میرایی بررسی گردیده است. نتایج به روشنی نشان میدهد که در اثر مسلح شدن نسبت میرایی نمونه های مسلح تحت تنشهای همه جانبه مختلف افزایش مییابد. این روند افزایش در مقادیر بالای درصد وزنی و نسبت اضلاع الیاف به خوبی دیده میشود.
نسبت میرایی
تسلیح
الیاف موکت
سه محوری سیکلی
2010
08
23
65
73
https://ceej.aut.ac.ir/article_157_b76bf71459a809062223452084bc7151.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
ارائه مدلی برای پیش بینی رفتار مخلوط های آسفالتی
رضا
پور حسینی
سید عبد العظیم
امیر شاه کرمی
تکرار بارگذاری چرخ سبب افزایش افت و خیز به علت نرم شدگی مصالح و کاهش سختی سیستم روسازی میشود. در این تحقیق میزان کاهش سختی لایه های آسفالتی با انجام تحلیل برگشتی بر روی منحنی های خیز سطح روسازی زیر بار چرخ تعیین گردید. در تحلیل برگشتی از مدل غیر خطی ویسکو - الاستوپلاستیک و روش اجزاء محدود استفاده شد. مدلسازی رفتار بتن آسفالتی با مدل ویسکو - الاستوپلاستیک به منظور بررسی کاهش سختی روسازی برای اولین بار در اینجا مورد توجه قرار میگیرد. برتری این مدل بر مدل های ویسکوالاستیک توانایی در برآورد دقیق تر عملکرد و در پایان طول عمر مفید روکشهای آسفالتی است.
مدل ویسکو – الاستوپلاستیک
نرم شدگی مصالح
بتن آسفالتی
تحلیل برگشتی
2010
08
23
75
82
https://ceej.aut.ac.ir/article_159_a8c2a289fa7d985093217a3a70e4a1a3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
ارزیابی عملکرد و بهینهسازی دیوارهای برشی کامپوزیت
علیرضا
رهایی
فرزاد
حاتمی
محمدرضا
سلیمی
دیوارهای برشی فولادی از دهه 1970 میلادی در ساختمانهای مختلف به عنوان سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی مورد استفاده قرار گرفته اند. برتری ویژه این نوع دیوارها، قابلیت شکل پذیری بالا میباشد. در دیوارهای برشی فولادی با ورق نازک با کمانش ورق فولادی، میدان کشش قطری در دیوار تشکیل میگردد. دو راهحل کلی برای جلوگیری از کمانش ورق وجود دارد که یکی استفاده از سخت کنندههای فلزی و دیگری بهره گرفتن از پوشش بتنی است که از طریق برشگیرها به ورق فولادی متصل میشود. در این تحقیق ضمن بررسی رفتار دیوارهای برشی با ورق فولادی و لایه بتنی جانبی با استفاده از روشهای عددی برای بهینهسازی هندسی این دیوارها اقدام شده است. بدین منظور مدلهای مختلفی از این دیوارها انتخاب و با تغییر ضخامت پوشش بتنی و فاصله برشگیرها با روش اجزا محدود تحلیل شدهاند، بر اساس نتایج حاصل مقاومت برشی دیوار باافزایش ضخامت پوشش بتنی نسبت مستقیم و با افزایش فاصله بین برشگیرها نسبت عکس دارد. نتایج تغییرشکل نمونهها بر حسب تغییر در فاصله میان برشگیرها و ضخامت پوشش بتنی در قالب نمودار ارائه شده است و بر اساس این نتایج مقادیر ضخامت و فاصله مناسب پیشنهاد شده است.
دیوار برشی فولادی
دیوار برشی مرکب
کمانش و پس کمانش
برشگیر
2010
08
23
83
91
https://ceej.aut.ac.ir/article_162_3f87ac5978a78d8f257ce308ab96b5a3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
مدلسازی رفتار غیر الاستیک نانوتیوب های کربنی توسط مکانیک محیط پیوسته
علیرضا
چابکی خیابانی
سید امیرالدین
صدرنژاد
محمود
یحیایی
بر اساس نتایج آزمایشات بارگذاری بر روی نانوتیوبهای کربنی و کامپوزیتهای آن، شکل پذیری و جذب انرژی قابل توجهی در ورای حد الاستیک در این نانوسازه ها دیده شده است. با توجه به محدودیتهای محاسباتی روشهای تحلیلی (نظیر دینامیک مولکولی و مکانیک کوانتومی) برای شبیه سازی این رفتار، در این مقاله از روش مدلسازی مکانیک محیط پیوسته در قالب روش اجزای محدود استفاده شده است. به این صورت که ابتدا چگونگی بروز رفتار غیرالاستیک در نانوتیوبها و سپس شیوه های مدلسازی در این اندازه و اعتبار آنها در قالب روشهای مکانیک محیط پیوسته بررسی شده است. سپس رفتار غیر الاستیک نانوتیوبها به دو روش تحلیلی و عددی (بر پایه مدل الاستو- پلاستیک) و برای سنجش میزان دقت، نتایج هر دو مدل با نتایج آزمایشگاهی و روش دینامیک مولکولی مقایسه شده است. در پایان نیز محدودیتها و امکانات این روش مورد بررسی قرار گرفت.
نانوتیوب
محیط پیوسته
الاستیک
غیر الاستیک
استون-والس
2010
08
23
93
99
https://ceej.aut.ac.ir/article_164_bbd2f192bdeea9de32d726f9060488df.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
ارزیابی آزمایشگاهی و عددی مقاومت و شکل پذیری ستونهای بتنی دایرهای با دورپیچ های معمولی و متقاطع
غلامرضا
هوائـی
ابوالقاسم
کرامتی
در این مطالعه رفتار آزمایشگاهی وعددی ستونهای بتنی با مقطع دایرهای و با دور پیچ معمولی و متقاطع تحت بارهای خارج از مرکز( ترکیب نیروی محوری و لنگر خمشی) مورد بررسی قرار گرفته و مقاومت و شکل پذیری ستونهای دایرهای بتنی با دور پیچهای متقاطع در مقایسه با ستونهای با دورپیچ معمولی مورد ارزیابی واقع شده است. تعداد 14 نوع ستون با قطر ثابت 250 میلیمتر و با ارتفاع 2000 میلیمتر تحت خروج از مرکزیتهای متفاوت قرار گرفتند. همچنین برای ارزیابی دقیقتر شکلپذیری، آرماتورهای عرضی با دو تنش تسلیم متفاوت، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که ستونهای با دورپیچ معمولی در همه نمونهها مقاومت بالاتری نسبت به ستونهای با دورپیچ متقاطع داشته، درصورتیکه ستونهای با دورپیچ متقاطع شکل پذیری مناسبتری داشتند. به علاوه، استفاده از آرماتورهای عرضی با تنش تسلیم بالاتر باعث افزایش شکل پذیری قابل ملاحظه ای نسبت به آرماتورهای با تنش تسلیم کمتر گردید.
ستونهای بتنی
محصور شدگی
مقاومت
شکلپذیری
بار خارج از مرکز
2010
08
23
101
109
https://ceej.aut.ac.ir/article_165_62712de954aa98b32701388841760c0a.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1389
42
1
تحلیل پوشاور دینامیکی سکوهای ثابت فراساحل تحت بارگذاری دریایی
سید عباس
خیری جلودار
محمدرضا
بهاری
مبانی تحلیل پوشاور دینامیکی شبیه پوشاور استاتیکی است با این تفاوت که در آن بارگذاری زلزله یا موج به صورت دینامیکی به سازه اعمال و گام به گام با افزایش شدت بارگذاری دینامیکی، سازه مورد تحلیل دینامیکی قرار میگیرد. نتیجه هر دو تحلیل نموداری موسوم به نمودار پوشاور است که نشان دهنده رفتار و ظرفیت تحمل بار سازه است. در این تحقیق دو سکوی مورد مطالعه ابتدا مورد تحلیل پوشاور استاتیکی تحت بار موج و سپس تحلیل پوشاور دینامیکی قرار گرفتند. نتایج در دو حالت با هم مقایسه شد. در محدودۀ خطی از رفتار سکوها، رفتار سکو در دو تحلیل مشابه ولی در محدودۀ غیرخطی، حالت دینامیکی و استاتیکی با هم تفاوت دارند. تحلیل پوشاور دینامیکی در هر دو سکو ظرفیت ذخیرۀ بیشتری را نسبت به حالت استاتیکی پیشبینی میکند. سکوهای مورد مطالعه، ظرفیت شکلپذیری بیشتری را در حالت پوشاور دینامیکی از خود نشان داده و توانایی پذیرش تعداد بیشتری از گسیختگیهای جزیی در اعضاء سازه هستند.
تحلیل پوشاور دینامیکی
سکوهای ثابت
بارگذاری دریایی
کارکرد سازهای
تحلیل دینامیکی غیرخطی
2010
08
23
111
121
https://ceej.aut.ac.ir/article_166_4c672fd7f01058700f4a6a3f4edebdc7.pdf