دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تولید مصنوعی جریان رودخانه با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی
1
10
FA
مصطفی
یگانه فرد
رشناسیارشد، دانشکده مهندسی عمران - و محیط زیست، دانشگاه علم وصنعت ایران
mostafa.yeganehfard@gmail.com
باقر
ذهبیون
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و - محیط زیست، دانشگاه علم و صنعت ایران
bagher@iust.ac.ir
10.22060/ceej.2014.326
در این مطالعه قابلیت مدلهای شبکه عصبی مصنوعی در زمینه تولید مصنوعی جریان ارزیابی میشود. مدلی که برای تولید مصنوعی بکار رفته با ترکیب مدل شبکه عصبی و یک مؤلفه تصادفی با توزیع نرمال ایجاد شده است. در توسعه مدل از شبکه عصبی چند لایه تغذیه پیشرفتی با الگوریتم آموزشی انتشار برگشتی خطا استفاده شده است. <br /> بر این اساس مدل، سریهای بلند مدت و تا 300 سال جریان مصنوعی روزانه در رودخانه خرسان را تنها با استفاده از آمار روزانه جریان مشاهداتی در این رودخانه تولید کرده است. بهمنظور ارزیابی قابلیت مدل در تولید جریان، از آمارههای پایه از قبیل میانگین، انحراف معیار و چولگی و آماره های معرف دوام در سریهای زمانی از قبیل آماره های خود همبستگی و مقایسه این ویژگیها با در سری های تولیدی و مشاهداتی استفاده شده است که بیانگر توانایی مدل در زمینه تولید مصنوعی جریان و قابلیت شبکه های عصبی مصنوعی در تولید مصنوعی مقادیر روزانه جریان است.
شبکههای عصبی مصنوعی,سری زمانی,تولید سنتزی جریان,مؤلفه تصادفی,ویژگیهای آماری
https://ceej.aut.ac.ir/article_326.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_326_6f9d205b2d2953ad745953558118f028.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی با در نظر گرفتن اندرکنش دینامیکی سد و سنگ پی
11
22
FA
حمیدرضا
کاظمی نیا کرانی
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
kazeminia.hamidreza@gmail.com
وحید
لطفی
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
vahlotfi@aut.ac.ir
10.22060/ceej.2014.327
مطالعات گذشته نشان داده است که اندرکنش سد-سنگ پی تأثیر زیادی در پاسخ دینامیکی سدهای بتنی دارد. در ضمن روشهای متعددی، از جمله روشهای اجزاء مرزی و یا ترکیب اجزاء مرزی با اجزاء محدود، برای بررسی تأثیر اندرکنش سد-سنگ پی ارائه شده است. البته، استفاده از روشهایی که تاکنون ارائه شدهاند، پیچیدگی خاص خود را دارند. بنابراین در این مقاله برنامهی کامپیوتری بمنظور سادهسازی مسأله، ساماندهی شده است و اندرکنش سد-سنگ پی مورد بررسی قرار گرفته است. در این برنامه، بدنه سد و سنگ پی که به صورت سه بعدی مدل شده، با اجزاء محدود تقسیمبندی شدهاند. شایان ذکر است، نتایج روش FE-FE در مطالعه حاضر بسیار نزدیک به مدلهای نسبتاً پیچیده مطالعات گذشتگان میباشد. علاوه براین، برنامه مذکور قادر به استفاده از روش استخراج حلال میرایی میباشد. همچنین در این مطالعه، تأثیر روش استخراج حلال میرایی بر افزایش همگرایی پاسخ دینامیکی سدهای بتنی وزنی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
اندرکنش دینامیکی سد و سنگ پی,سدهای بتنی وزنی,روش اجزای محدود,روش استخراج حلال میرایی
https://ceej.aut.ac.ir/article_327.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_327_5af4390fdafd5c2215543f2fa0b3d794.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تحلیل یقیناندیشانه مقاومت و شکلپذیری ستونهای ساخته شده از بتن پرمقاومت
23
38
FA
محمدرضا
اصفهانی
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد
esfahani@ferdowsi.um.ac.ir
سید محمد
صابری زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد
saberizade.m@gmail.com
10.22060/ceej.2014.328
بررسی رفتار تنش-کرنش بتنهای با مقاومت بالا که توسط فولادهای جانبی محصور شدهاند توسط پژوهشگران مختلفی بطور گسترده مورد توجه بوده است. در نتیجه روابط تنش-کرنش متعددی در مورد ستونهای با بتن با مقاومت بالا ارائه شده است. از آنجائیکه هر مدل بر پایه تعداد محدودی از دادههای آزمایشگاهی هر پژوهشگر پیشنهاد شده، غالباً هر مدل نسبت به دادههای آزمایشگاهی که براساس آن ارائه شده تخمین مناسبی داشته و در مورد سایر دادهها پیشبینی واقعبینانه ارائه نمیکند. در این تحقیق تمامی مدلها و دادههای آزمایشگاهی قابل دسترس که توسط پژوهشگران در زمینه بررسی مقاومت و شکلپذیری ستونهای با بتن با مقاومت بالا ارائه و انجام شده است جمعآوری شده و براساس نتایج این پژوهشها و از طریق بکاربستن علم تحقیق در عملیات مدلی مناسب پیشنهاد شد. همچنین با استفاده از تحلیل یقیناندیشانه نشان داده شد که مدل پیشنهادی در مقایسه با سایر مدلها مطابقت بسیار خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارد.
بتن پرمقاومت,شکلپذیری,بتن محصورشده,ستون بتنی,تحلیل یقیناندیشانه
https://ceej.aut.ac.ir/article_328.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_328_8e1d3d0b230296cc84d957759d3a2d8f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
بررسی رفتار چرخه ای اتصال خمشی تیر به ستون قوطی با استفاده از ورقهای بال جوش شده و لچکی
39
48
FA
اردشیر
دیلمی
استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
deylamia@aut.ac.ir
علیرضا
طلوع کیان
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ar_tkian@aut.ac.ir
10.22060/ceej.2014.329
در این مقاله رفتار اتصال خمشی تیر I-شکل به ستون قوطی مورد بررسی قرار گرفته است. اتصال تیر به ستون قوطی با استفاده از ورق های بال جوش شده است. در این اتصال تیر مستقیما به بال ستون متصل نمی شود. ورقهای بال توسط جوش گوشه به بالهای تیر متصل می شوند و بوسیله جوش شیاری با نفوذ کامل به بال ستون متصل می شوند. برای بررسی رفتار چرخه ای این اتصال از نرم افزار اجزای محدود غیر خطی ABAQUS 6.8.1 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد در جوش شیاری متصل کننده ورقهای بال تیر به بال ستون تنش زیادی وجود دارد و احتمال شکست ترد و در نتیجه رفتار غیر شکل پذیر اتصال وجود دارد. برای کاهش تنش در جوش شیاری از ورقهای لچکی روی هر یک از ورقهای بال تیر استفاده شده است. ورقهای لچکی توسط جوش شیاری به بال ستون و توسط جوش گوشه به ورقهای بال تیر متصل شده اند. نتایج تحلیل اجزای محدود نشان می دهد استفاده از لچکی موجب کاهش تنش در جوش شیاری متصل کننده ورقهای بال تیر به بال ستون می شود. همچنین ورقهای لچکی تاثیر مهمی در رفتار کلی اتصال نمی گذارند.
اتصال خمشی,تیر I-شکل,ستون قوطی,رفتار چرخه ای,شکست ترد,تقویت کننده ذوزنقه ای شکل ( لچکی)
https://ceej.aut.ac.ir/article_329.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_329_0e1001d5add4a39783eec67eb3b08b6b.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تحلیل خطر احتمالاتی با اعمال اثرات رفتار غیرخطی خاک
49
61
FA
سامان
یغمائی سابق
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
s_yaghmaei@tabrizu.ac.ir
رویا
مطلب زاده
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
roya_motalebzade@yahoo.com
10.22060/ceej.2014.330
مطالعات انجام گرفته در خصوص رفتار خاک بیانگر این واقعیت است که لایههای خاک تحت اثر زلزلههای قوی عموماً وارد محدوده رفتار غیرخطی میشود. این در حالیست که در تحلیل خطر متداول، رفتار خاک بصورت خطی فرض میشود. این مقاله سعی دارد طیف خطر بر روی بستر سنگی را با منحنی های تشدید حاصل از تحلیل های دینامیکی جهت تهیه طیف ویژه ساختگاه ترکیب نماید. بدین منظور ساختگاههای مختلف با مشخصات دینامیکی مشخص و قطعی در دو شهر تبریز و تهران انتخاب و تحلیل خطر احتمالاتی در این مناطق با اعمال اثرات غیرخطی خاک انجام گرفته است. در ادامه با استفاده از ضرایب ارائه شده براساس مدلسازی مونت کارلو و در مرحله بعدی به کمک تحلیل دینامیکی و دستیابی به منحنی تشدید، طیف پاسخ ویژه ساختگاه محاسبه شده است. بررسی نتایج نشان میدهد، در صورتی که مشخصات دینامیکی لایههای خاک مشخص و قطعی نباشند، روش پیشنهادی بر اساس مدلسازی مونت کارلو با دقت خوبی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
تحلیل خطر احتمالاتی لرزهای,رفتار غیرخطی خاک,طیف ویژه ساختگاه,منحنی تشدید
https://ceej.aut.ac.ir/article_330.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_330_668071d47cd31df92d7ea3f693738bc7.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تعیین ضریب رفتار قابهای پیشساخته بتنی همراه با دیوار برشی پیشساخته بتنی
63
75
FA
مرتضی
مدح خوان
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
madhkhan@cc.iut.ac.ir
مجید
دیوان
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
m.divan@cv.iut.ac.ir
10.22060/ceej.2014.336
تحقیقات زیادی توسط محققین مختلف برای تعیین رفتار ساختمانهای پیشساخته در برابر بارهای لرزهای صورت گرفته است. اما در این تحقیقات ضریب رفتار ساختمانهای پیش ساخته کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق، انواع مختلفی از قابهای بتنی پیشساخته همراه با دیوار برشی پیشساخته 4، 8 و 12 طبقه با تعداد دهانههای 3 و 5 دهانه مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین تاثیر دو نوع بارگذاری یکنواخت و مثلثی شکل، مفصلی و گیردار بودن اتصالات تیر به ستون و علاوه بر آن تاثیر دو نوع مختلف اتصالات قائم و افقی ما بین پانلها در نظر گرفته شده است. برای تعیین ضریب رفتار از تحلیل استاتیکی غیرخطی استفاده شده است. بدین منظور از نرمافزار Perform 3D برای مدلسازی استفاده شده است. <br />نتایج بدست آمده نشان داد که بارگذاری جانبی تاثیر ناچیزی بر ضریب رفتار دارد. همچنین با افزایش تعداد دهانههای دارای دیوار برشی، ضریب رفتار کاهش یافته و با افزایش تعداد طبقات سازه، ضریب رفتار افزایش مییابد. مفصلی و گیردار بودن اتصالات تیر به ستون و همچنین نوع اتصالات افقی مابین پانلها تاثیر کمی بر روی ضریب رفتار قابها دارد. با مقایسه مقادیر ضریب رفتار بدست آمده در این تحقیق با مقادیر ارائه شده در آییننامه 2800 و NEHRP 2003 مشاهده شد که برای ساختمانهای 4 و 8 طبقه مقادیر ارائه شده در این تحقیق با مقادیر آییننامهای مطابقت خوبی دارد.
قاب پیش ساخته بتنی,دیواربرشی پیشساخته بتنی,ضریب رفتار,آنالیز پوشآور
https://ceej.aut.ac.ir/article_336.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_336_c89c2ef027995aee312bc99833ce09f6.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
بررسی وضعیت مدیریت پسماند در شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه با دیدگاه توسعه پایدار TBL و تحلیل سلسله مرتبی
77
90
FA
فریدون
غضبان
استاد، دانشکده - مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران
fghazban@ut.ac.ir
حسین
وحیدی
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی محیط زیست، پژوهشکده توسعه و تکنولوژی دانشگاه تهران
hossein_vahidi@ut.ac.ir
سید مسعود
طایفه
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران
masoudtayefeh@ut.ac.ir
علی
احمد زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد - HSE ، دانشگاه تهران
aliahmadzadeh.chem@yahoo.com
سید وحید
موسوی
دانشجوی کارشناسی ارشد - HSE ، دانشگاه تهران
vmousavi66@yahoo.com
10.22060/ceej.2014.331
امروزه در کشور های صنعتی و درحال توسعه، صنایع مختلف با سرعت زیادی رو به گسترش هستند. جمع آوری صنایع در یک محل مزایایی مانند امکان مدیریت بهتر، ایجاد زیر ساخت های لازم با هزینه کمتر، کنترل آلودگی و ایجاد رقابت بیشتر و همچنین معایبی مانند تولید زباله متفاوت بسته به نوع صنایع با حجم بالا می شود. بدین منظور، کمیت و کیفیت زباله های شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه با بیش از 200 کارخانه فعال و تولید سالانه حدود 21 هزار تن پسماند جامد، مورد مطالعه قرار گرفت و سیستم فعلی مدیریت پسماند شهرک واکاوی گردید. در ادامه، با بکارگیری تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره روش بهینه دفع نهایی پسماند برای شهرک صنعتی شناسایی شد.بدین منظور، تکنیک AHP به همراه مفهوم توسعه پایدار TBL مورد استفاده قرار گرفت و همچنین تحلیل حساسیت برای تعیین میزان اثرگذاری هریک از معیارها در انتخاب گزینه بهینه دفع نهایی انجام گرفت. گزینه بازیافت با وزن 0.325 به عنوان بهترین گزینه دفع و گزینه زباله سوز با وزن 0.243 دومین ارجحیت و همچنین گزینه های کمپوست و دفن در زمین به ترتیب با وزن های 0.238 و0.194 به عنوان گزینه های بعدی انتخاب شده اند.
مدیریت پسماند,شهرک صنعتی,تحلیل سلسله مراتبی,توسعه پایدار,TBL
https://ceej.aut.ac.ir/article_331.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_331_cda977c6213c945227707d9e1284839f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
08
23
نقشه جامع خوشه ساخت
91
96
FA
محمدحسن
سبط
دانشیار، دانشکده - مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
sebt@aut.ac.ir
محمود
مختاریانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده - مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
m.mokhtariani@gmail.com
10.22060/ceej.2014.620
صنعت ساخت یکی از بزرگترین صنایع در دنیا به شمار میرود که نقش بسیاری در توسعه کشورها ایفا می کند. به دلیل این اهمیت در دهه اخیر، بسیاری از کشورها، تحقیقات گستردهای را به منظور افزایش سهم کشور خود در حوزه بین المللی انجام دادهاند. یکی از رویکردهای اقتصادی که بدین منظور در صنایع مختلف و در سالیان اخیر در صنعت ساخت مورد توجه قرار گرفته است، استراتژی نوین خوشههای صنعتی می باشد، اما با توجه به ویژگی های منحصر بفرد صنعت ساخت، در حال حاضر بسیاری از ابعاد این استراتژی در صنعت ساخت به روشنی تبیین نشده است.یکی از این ابعاد که نقش بسزایی را در درک جامع از مفهوم خوشه های صنعتی در صنعت ساخت بازی می کند، نقشه جامع خوشه ساخت می باشد. <br />در این مقاله، با بهره گیری از روش کیفی نظریه مفهوم سازی بنیادی، نقشه جامع خوشه ساخت ارائه شده و نقشآفرینان و فعالیتهایی که در خوشه ساخت انجام می گیرد، تبیین می شود.
صنعت ساخت,خوشه صنعتی,نقشه جامع خوشه,نظریه مفهومسازی بنیادی
https://ceej.aut.ac.ir/article_620.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_620_38aac2397a2e773ac65fb163e4d77222.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تاثیر ترمیم کننده بتن ویژه بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاکهای رمبنده
97
106
FA
ساحل
سهرابی شگفتی
دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشکده مهندسی آب، دانشگاه شهید چمران اهواز
s.sohrabi84@gmail.com
سید حبیب
موسوی جهرمی
دانشیار، دانشکده مهندسی آب ، دانشگاه شهید چمران اهواز
habib@musavi.info
10.22060/ceej.2014.333
در طبیعت خاکهایی یافت می شود که تحت تنش ثابت، با افزایش درصد رطوبت میزان کاهش حجم بسیار زیادی از خود نشان می دهد. این خاکها به خاکهای رمبنده موسوماند. با توجه به این که بسیاری از سازههای آبی بر روی این خاکها احداث میشوند بررسی خصوصیات رفتاری این نوع خاکها و تثبیت آنها در طراحیهای سازههای آبی بسیار حائز اهمیت است. میزان تغییر حجم این خاکها پس از اشباع شدن فوق العاده زیاد میباشد. با توجه به گستره خاکهای رمبنده در مناطق مختلف و همچنین بدلیل اهمیت اجرای پروژه های عمرانی در محل وجود این خاکها، دست یابی به یک شیوه مناسب جهت تثبیت خاکهای رمبنده در این تحقیق مد نظر قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بهبود پارامترهای مقاومت برشی خاک رمبنده می باشد.در این تحقیق پارامترهای مقاومت برشی خاک با افزودن ترمیم کننده بتن ویژه با درصدهای اختلاط متفاوت بر روی خاک رمبنده تعیین شدند. ابتدا همه نمونه ها با دانسیته ماکزیمم به دست آمده از آزمایش تراکم، متراکم شده و سپس تحت آزمایش برش مستقیم قرار گرفتند. ابعاد دستگاه 60*60*20 میلیمتر و سرعت برش 0.5 میلیمتر بر دقیقه انتخاب گردید.برای این آزمایش از رطوبت اپتیمم استفاده گردید. نتایج آزمایشات نشان می دهد که بهترین نسبت اختلاط 1% می باشد.
خاک رمبنده,آزمایش برش مستقیم,ترمیم کننده بتن ویژه
https://ceej.aut.ac.ir/article_333.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_333_fea790f640a305e0316eedbe87729013.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
مطالعه آزمایشگاهی برای شناسایی خاکهای مسألهدار شهر اردکان
107
115
FA
خدیجه
محمودی
مربی، دانشکده فنی و مهندسی، مجتمع آموزش عالی اردکان یزد
kh_mahmoodi_63@yahoo.com
حمید
مهر نهاد
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
hmehrnahad@yazduni.ac.ir
کاظم
برخورداری
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
kbarkhordari@yazduni.ac.ir
10.22060/ceej.2014.334
شهر اردکان در ایران مرکزی و در منطقه کویری واقع شدهاست. وجود ترکخوردگی باعث وارد آوردن خسارتهای زیادی به ساختمانها و راههای ارتباطی منطقه شدهاست. نظریههای مختلفی راجع به علت این ترکها وجود دارد. یکی از نظریات قوی که در این رابطه مطرح میشود وجود خاکهای مسألهدار (خاکهای تورمپذیر، خاکهای واگرا و خاکهای رمبنده) در منطقه است. برای این منظور آزمایشهای مختلف ژئوتکنیکی روی 5 گمانه به عمق 14 متر انجام شد. برای تعیین پتانسیل تورمپذیری خاک منطقه روش مستقیم (روش A در استاندارد ASTM D4546) و غیرمستقیم (شامل معیارهای مختلف چن، آشتو، کالدویر و واندرمرو و آزمایش تورم آزاد نسبی) مورد استفاده قرار گرفت <br />نتایج بررسیها نشان داد که پتانسیل تورمپذیری خاک منطقه متوسط است و در بعضی موارد میتواند باعث ایجاد ترک در سازهها شود. ولی پتانسیل واگرایی و رمبندگی خاک منطقه پایین است.
خاک مسألهدار,ترکخوردگی,شهر اردکان,تورمپذیری,ارزیابی مستقیم
https://ceej.aut.ac.ir/article_334.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_334_6b8b0d8ac9dcdf486d5ebeb85b32a905.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
46
1
2014
09
23
تعیین ظرفیت باربری جداری پی های عمیق با استفاده از داده های اصطکاکی آزمایش CPTu با توجه به تأثیر عوامل ابعادی
117
130
FA
ابوالفضل
اسلامی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
afeslami@aut.ac.ir
مهران
ضیاءآبادی
کارشناسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
mehran.ziyabadi@gmail.com
محسن
طمیمی
کارشناسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران
iviohsen.tamimi@gmail.com
سامیه
رضا زاده
کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه گیلان
smh_rezazadeh@yahoo.com
10.22060/ceej.2014.335
در سال های اخیر استفاده از آزمایش نفوذ مخروط به دلیل ساده، سریع، قابل اطمینان و اقتصادی بودن آن به یکی از عمومی ترین آزمایشات درجا تبدیل شده است. تأثیرات ابعادی بین مقاومت نوک شمع و مخروطCPT توسط محققین مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته، در حالی که در برقراری ارتباط بین مقاومت اصطکاکی CPT و مقاومت جداری شمع، تأثیر این عوامل کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تأثیر ابعادی موجود بین جداره CPT و شمع از نقطه نظر تفاوت در قطر و سرعت نفوذ با ارتباط دادن این عوامل به سطوح کرنشی به وجود آمده، پرداخته شده است. همچنین تأثیر تفاوت در سرعت نفوذ در ایجاد فشار آب حفره ای اضافی، که به خصوص در خاک های ریزدانه قابل توجه می باشد، در نظر گرفته شده است. <br />پایگاه اطلاعاتی شامل 42 مورد عملی از آزمایشات بارگذاری شمع به همراه پروفیل داده های آزمایش نفوذ مخروط از 24 سایت مختلف جمع آوری شده است. سپس روشی در تعیین ظرفیت باربری جداری پی های عمیق با در نظر گرفتن تأثیرات ابعادی ارائه شده و به همراه 4 روش Penpile توسط کلیزبی و همکارانش[Clisby et al. 1978] ، تومای و فخرو[Tummay and Fakhroo, 1981]، پرایس و واردل [Price and Wardle, 1982] و روش تاکسو و همکارانش [Takesue, 1998] مورد ارزیابی قرار گرفت. روش پیشنهادی دقت نسبتاً بالاتری نسبت به روش های فوق در تعیین ظرفیت باربری جداری پی های عمیق نشان داده است.
تأثیر ابعادی,آزمایش نفود مخروط (CPT),شمع,آزمایش بارگذاری استاتیکی,مقاومت اصطکاکی (fs)
https://ceej.aut.ac.ir/article_335.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_335_afced7a3fd498e14911bb76a708f3bae.pdf