دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
اثر تقویت اجزای مرزی تو سط FRP در رفتار دیوار برشی بتن آرمه ی لاغر
1
8
FA
داود
مستوفی نژاد
دانشیار دانشکدهی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان
مریم
محمدی انایی
نویسنده مسئول و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدهی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان،
m_mohammadi_a@yahoo.com
10.22060/ceej.2014.189
دیوارهای برشی بتن آرمه به عنوان سیستم مقاوم در برابر بارهای لرزهای در سازههای بلند مرتبه در همه جای دنیا مورد استفاده قرار میگیرند. تغییر در نیازهای آیین نامهای، و عوامل مخرب باعث شده تا بعضی از دیوارهای برشی برای ادامهی عمر خدمت ضعیف باشند. در سالهای اخیر مواد FRP در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفتهاند. استفاده از این مواد درطرحهای بهسازی به دلیل ویژگیهای ممتاز آنها جذابیت یافته است. با این وجود مروری بر تحقیقات گذشته نشان میدهد که بر خلاف دیوارهای چاق، تا کنون بر روی تقویت دیوار برشی بتن آرمهی لاغر با مواد FRP تحت بار مونوتونیک مطالعهی آزمایشگاهی یا تحلیلی صورت نگرفته است. <br />در این مقاله اثر تقویت اجزای مرزی دیوار توسط مواد FRP، بر رفتار دیوار برشی بتن آرمهی لاغر مورد مطالعه قرار گرفته است. نرم افزار اجزای محدود ابتدا کالیبره شده و درستی نتایج آن با مدل سازی نمونههای آزمایشگاهی مورد تائید قرار گرفته است. در این تحقیق از روش آنالیز اجزای محدود غیر خطی بتن آرمه و مدل رفتاری پلاستیسیتهی آسیب (Damage Plasticity)، به همراه اثر سخت شدگی کششی برای مدل سازی رفتار بتن استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که تقویت اجزای مرزی دیوار توسط مواد FRP باعث بهبود باربری دیوار میشود.
دیوار برشی بتن آرمه,آنالیز اجزای محدود,مدل پلاستیسیتهی آسیب,سخت شدگی کششی,تقویت,کامپوزیت FRP
https://ceej.aut.ac.ir/article_189.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_189_5a048afe345ffde92ebb4c4b4a284cab.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
مدلکردن جریان سیال در شکستگی سنگی به روش اتومات سلولی
9
18
FA
علی
وارث وزیریان
نویسنده مسئول و دانشجوی دکترای مکانیک خاک و مهندسی پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( (پلیتکنیک تهران
احمد
فهیمیفر
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست و عضو هسته قطب علمی مقاومسازی و بهینه سازی ابنیه، ساختگاهها و شریانهای ،( حیاتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران
10.22060/ceej.2014.190
مدلسازی جریان سیال درون شکستگی طبیعی سنگی یکی از مسائل مهم در ژئومکانیک بشمار میرود. بطور کلی روشهای عددی گوناگونی بمنظور مدلسازی جریان سیال در شکستگیها بکار میروند. در کنار روشهای عددی متداول، روش اتومات سلولی قابلیت زیادی در مدلسازی پدیدههای فیزیکی پیچیده مانند جریان سیال، مدلسازی گسل و ایجاد و رشد ترک از خود نشان داده است و از این رو میتواند نقش مفیدی در مدل سازی جریان در شکافهای سنگی، به کمک سایر روشها ایفا کند. <br />در این مطالعه، جریان سیال نیوتنی در یک شکستگی با دیوارههای صاف و نیز زبر با بهرهگیری از روش عددی اتومات سلولی مدل شده است. در این تحقیق سیال بصورت تکفاز در نظر گرفته شده و شکاف طبیعی نیز بصورت دوبعدی مدل میشود. بمنظور مدلسازی عددی، برنامهای در محیط برنامهنویسی فرترن تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله، ابتدا روش اتومات سلولی معرفی شده و چگونگی کاربرد آن در مدلسازی جریان سیال تشریح میگردد. در ادامه، چگونگی مدلسازی جریان سیال و چگونگی شبیهسازی شرایط مرزی بیان میگردد. در پایان نیز نتایج مدلسازی ارائه شده و با روشهای تحلیلی و تجربی مقایسه میشود.
جریان سیال,شکستگی سنگی ایدهآل,زبری نسبی,روش اتومات سلولی,شبکه بولتزمن
https://ceej.aut.ac.ir/article_190.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_190_88c3eb2d9ec838a5605d3de9eb1120a9.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
بررسی اثرات محلی ساختگاه روی جنبشهای قوی زمین در منطقهی عباسآباد(محدودهی مصلی تهران)
19
28
FA
سید مجدالدین
میرحسینی
نویسنده مسئول و دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
سید مهدی
بابایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
10.22060/ceej.2014.191
اثرات محلی ساختگاه نقش بسیار مهمی در مشخصات حرکات لرزهای و از آن طریق در حرکات مبنای طرح زمین دارند زیرا میتوانند جنبشهای لرزهای را قبل از رسیدن به سطح زمین با شدت بزرگ (یا کوچک) نمایند. <br />هدف این مقاله بررسی پاسخ محلی زمین در منطقهی عباسآباد (محدودهی مصلی تهران) است. برای انجام تحلیل دینامیکی آبرفت ویژگیهای دینامیکی لایههای خاک با استفاده از نتایج آزمایشات لرزهای امواج نزولی در محل 6 گمانه تعیین و پس از بررسی ویژگیهای لرزهخیزی سنگ بستر منطقه، 15 شتابنگاشت از زمینلرزههای مختلف دنیا انتخاب شده است. با توجه به توپوگرافی و شرایط خاک محلیاز تحلیل یکبعدی خطی معادل استفاده شده و نتایج آن به صورت نقشههای ریزپهنهبندی بیشینه شتاب و سرعت زمین، بیشینه بزرگنمایی و طیف طرح ویژهی ساختگاه ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که حضور لایههای خاک دانهای متراکم، با سختی بالا و ضخامت کم روی حرکت لرزهای سنگ بستر تاثیر چندانی ندارد و کاربرد طیف نرمال طراحی آییننامه زلزله ایران (2800) برای ساختگاه مورد بررسی، در زمانهای تناوب بلند نتایج محافظهکارانهای بدست میدهد.
اثرات محلی ساختگاه,پاسخ محلی زمین,تحلیل خطی معادل,ریزپهنهبندی
https://ceej.aut.ac.ir/article_191.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_191_dc0ff30ac83c278f42c4e569182cedba.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
رفتار ژئوتکنیک زیست محیطی نانورسها در اندرکنش با آلایندههای فلز سنگین
29
36
FA
وحیدرضا
اوحدی
نویسنده مسئول و استاد گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
vahidouhadi@yahoo.ca
محمد
امیری
0000-0002-3751-0261
دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی
eng.amirii.mohammad@gmail.com
10.22060/ceej.2014.192
با وجود تحقیقات مختلف در کاربرد نانو رسها در طرحهای مختلف مهندسی، در زمینه کاربرد ژئوتکنیک زیستمحیطی نانورسها، تحقیقات قابلتوجهی صورت نگرفتهاست. در این پژوهش امکان استفاده از نانورسها برای جذب آلایندههای فلز سنگین مورد مطالعه آزمایشگاهی قرار گرفتهاست. با انجام آزمایشهای ژئوتکنیک زیست محیطی، اندرکنش چند نانورس و کانیهای رسی کائولینیت و بنتونیت با آلایندههای فلزی سرب و مس مطالعه شد. بررسی ظرفیت بافرینگ، میزان نگهداری آلاینده توسط نانو رس، و نتایج پراش اشعه ایکس نشان داد که در مقایسه ظرفیت تبادل کاتیونی(CEC)، سطح مخصوص و کربنات، بخش قابلتوجهی از ظرفیت بافرینگ خاک ناشی از حضور کربنات است وCEC دومین عامل در این اندرکنش است. با حضور آلاینده سرب در خاک، شدت قله اصلی کلیه نمونهها در پراش اشعه ایکس کاهش نشان داد. در نانو رس کلوزایت A15 که کمترین مقدار جذب آلاینده را داشت بعد از اندرکنش با آلاینده، کمترین کاهش شدت قله (Cps200) دیده شد. همچنین نتایج نشان داد که در نمونههای مورد مطالعه، ترتیب قابلیت نگهداری آلاینده عبارتست از: <br />Bentonite> Cloisite®Na<sup>+</sup> > Kaolinite> Cloisite®30B > Cloisite®20A > Cloisite®15A
نانورس,بنتونیت,آلاینده فلز سنگین,پراش اشعه ایکس,ظرفیت بافرینگ
https://ceej.aut.ac.ir/article_192.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_192_59a7d504bd651f9042158044bbc1a9eb.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
بررسی ضوابط لرزه ای جدید ساختمان های فولادی به روش طراحی بر اساس عملکرد
37
44
FA
محسن
تهرانی زاده
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر
tehz@govir.ir
نسرین
بخشایش اقبالی
نویسنده مسئول و کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش مهندسی زلزله، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
n_bakhshayesh_e@yahoo.com
10.22060/ceej.2014.194
در این مقاله عملکرد لرزهای قابهای خمشی فولادی (ویژه و معمولی) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تحلیل استاتیکی معادل، استاتیکی و دینامیکی تاریخچه زمانی غیر خطی بر روی قابهای خمشی 5، 10 و 15 طبقه بر اساس ویرایش سوم آییننامه 2800 و همچنین ضوابط لرزهای جدید انجام شده است و عملکرد اعضا با توجه به معیارهای دستورالعمل بهسازی لرزهای ایران تعیین گردید. در آنالیز تاریخچه زمانی از شتابنگاشتهای مقیاس شده (بر اساس آییننامه 2800) زلزلههای نورتریج[i]، امپریال[ii] و لوماپریتا[iii] استفاده شده است. مدلسازی رفتار اعضای قابها نیز بر اساس دستورالعمل بهسازی لرزهای ایران و با نرمافزار 3D perform انجام گرفته است. در پایان قابهای خمشی ویژه که بر اساس ضوابط لرزهای جدید طرح شده بودند، بر اساس عملکرد طراحی گردیدند به طوری که عملکرد آنها در محدوده اهداف آییننامه قرار گرفت. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[i] Northridge <br /> <br /> <br />[ii] Imperial <br /> <br /> <br />[iii] Lomaprieta
ساختمان های فولادی,قاب خمشی,طراحی بر اساس عملکرد,دینامیکی غیر خطی,استاتیکی غیر خطی
https://ceej.aut.ac.ir/article_194.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_194_60de5febf3f9557dd6cdcedec35a690d.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
نقش پوزولانهای طبیعی در کاهش نفوذپذیری و افزایش دوام بتنها در محیط های خورنده کلرایدی
45
53
FA
علی اکبر
رمضانیان پور
نویسنده مسئول و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتن، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
aaramce@aut.ac.ir
منصور
پیدایش
منصور پیدایش، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
peydyesh@aut.ac.ir
سید
سجاد میرولد
سید سجاد میرولد، کارشناس ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
احسان
آرامون
احسان آرامون، کارشناس ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
10.22060/ceej.2014.197
نتایج مطالعات آزمایشگاهی بر روی اثر پوزولانهای طبیعی تراس جاجرود، پومیس اسکندان، توف آبیک و پومیس خاش بر دوام بتن های معمول سازه ای در حمله کلرایدی در این مقاله ارائه می شود. در این مطالعه نمونههای بتنی با سه درصد جایگزینی وزنی مختلف سیمان با پوزولان ساخته شده و در سنین مختلف آزمایشهای نفوذ تسریع شده یون کلراید، مقاومت الکتریکی، نفوذپذیری آب، جذب مویینگی آب و پتانسیل نیم پیل بر روی آنها انجام شده است. نتایج نشان دهنده عملکرد مناسب پوزولانهای طبیعی در مقابل نفوذ یون کلراید و خوردگی آرماتورها در مقایسه با بتن های معمولی بدون پوزولان می باشد. خواص و میزان جایگزینی پوزولان طبیعی در کنترل نفوذ یون کلراید و مقاومت در برابر خوردگی آرماتورها موثر میباشد.
حمله کلرایدی,پوزولان طبیعی,نفوذ تسریع شده یون کلراید,مقاومت الکتریکی,پتاسیل نیم پیل,نفوذپذیری و جذب آب
https://ceej.aut.ac.ir/article_197.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_197_4fd3137d609d513a553668bc8ee1a194.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
آزمایش بارگذاری استاتیکی و دینامیکی پلها مطالعه موردی پل قلعهمرغی تهران
55
64
FA
فریدون
رضائی
نویسنده مسئول و دکترای مهندسی عمران‐ سازه، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا
سید مسعود
نصر آزادانی
دکترای مهندسی عمران‐ راه و ترابری، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
سیامک
رزاقی
کارشناس ارشد مهندسی عمران‐ سازههای هیدرولیکی، دانشگاه تبری
10.22060/ceej.2014.198
به منظور بررسی عملکرد پلها و سلامتسنجی آنها از مدلسازی عددی، آزمایشهای بارگذاری میدانی و یا ترکیبی از هر دو روش استفاده میشود. با توجه به اعمال فرضیات و سادهسازی عوامل پیچیده حاکم بر رفتار واقعی پلها، روشهای مبتنی بر آزمایشهای میدانی میتوانند عملکرد واقعی سازه پلها را با کمترین مقادیر خطا و تقریب آشکار نمایند. در این مقاله نتایج آزمایش بارگذاری پل قلعه مرغی به منظور رفتارسنجی، عیبیابی و بررسی دلایل لرزش ساختمانهای اطراف ارائه شده است. در مطالعات عددی، مدل سازه در نرمافزارهای تحلیلی ساخته و تحت بارگذاریهای آییننامهای قرار گرفت. در ادامه رفتارسنجی پل با نصب بیش از یکصد حسگر و انجام آزمایشهای استاتیکی و دینامیکی اجرا گردید. نتایج بیانگر لرزش شدید پل و ارتعاش پیچشی آن در مود اول به جای ارتعاش خمشی میباشد که موجب ایجاد ارتعاشات ناخواسته در پل و ساختمانهای اطراف شده است. از طرفی به دلیل نزدیکی فرکانس ارتعاشی پل با ساختمانهای اطراف شاید پدیده تشدید رخ دهد. در انتها راهکارهایی برای کاهش ارتعاش پل و جلوگیری از ایجاد تشدید احتمالی در ساختمانهای اطراف ارائه شده است.
پل,آزمایش بارگذاری,ارتعاش,تغییرمکان,کرنش,شتاب,تشدید
https://ceej.aut.ac.ir/article_198.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_198_f91e1ec36ec98a6874e7a02a289b23dc.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
مدلسازی آبشستگی بستر رسی اطراف پایههای دایرهای به کمک حل حجم محدود جریان آشفته افقی
65
72
FA
سعیدرضا
صباغ یزدی
دانشیاردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
رضا
دهقان نیّری
دانش آموخته کارشناسی ارشد سازههای هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،
سید سعید
اشرف واقفی
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری مهندسی آب، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
10.22060/ceej.2014.200
معادلات آبهای کم عمق از جمله مدلهای ریاضی کارآمد برای توصیف دو بعدی و رفتار جریان در برخورد به موانع مسیر جریان میباشد. در کار حاضر برای مدلسازی عددی جریان در اطراف پایه پلها، گسسته سازی معادلات با استفاده از روش رئوس مثلثی همپوشان احجام محدود انجام گرفته است. برای مدلسازی جریان آشفته در اطراف پایه از مدل آشفتگی برای حالت جریان با سطح آزاد استفاده شده است. در ادامه، با تلفیق مدل عددی جریان و آشفتگی و فرمولهای تجربی حاصل از روش E-SRICOS (روشی آزمایشگاهی برای برآورد شستگی ناشی از جریان آب)، چگونگی شکل گیری آبشستگی در اطراف پایه دایرهای و تغییرات تراز بستر با زمان شبیه سازی میشود. کیفیت نتایج حاصل از این مدل برای برخی آزمونهای مشابه با نتایج در دسترس، در حالت بستر رسی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج مدلسازی آبشستگی با استفاده از مدل دو بعدی افقی جریان آب با روابط تجربی برای شستگی کف، دقت مناسبی بدست میدهد.
معادلات آبهای کم عمق,مدل آشفتگی,حل حجم محدود همپوشان,شبکه بی ساختار مثلثی,روش E-SRICOS
https://ceej.aut.ac.ir/article_200.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_200_7fe629cd7263ba95ecb0b8293727e0a8.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
3
2014
01
21
بررسی آماری مقاومت ضربهای بتن مبتنی بر پودر واکنشزا و بتن مبتنی بر پودر واکنشزای مسلح به الیاف فولادی
73
83
FA
علیرضا
باقری
استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
حامد
زنگانه
کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
10.22060/ceej.2014.202
کاربردبتن مبتنی بر پودر واکنشزا بهدلیل خواص ویژه مانند مقاومت فشاری بیش از 140 مگاپاسکال، در سازههای خاص مانند سازههای محافظ توسط محققان در حال بررسی است. در تحقیق حاضر مقاومت ضربهای بتن مبتنی بر پودر واکنشزا و بتن مبتنی بر پودر واکنشزا مسلح به الیاف فولادی با استفاده از آزمایش وزنه افتان با ضربههای تکراری مطابق با 544ACI بررسی و نتایج آزمایش با استفاده از روشهای آماری تجزیه و تحلیل شدهاست. <br />برخلاف مقاومت فشاری زیاد بتن مبتنی بر پودر واکنشزا، مقاومت ضربهای آن بسیار کم است. با کاربرد الیاف فولادی مقاومت ضربهای بتن مبتنی بر پودر واکنشزا افزایش قابل ملاحظهای مییابد. همچنین نتایج آزمون کلموگروف-اسمیرنوف مشخص میکند که برخلاف پراکندگی زیاد، نتایج مقاومت ضربهای بتنمبتنی بر پودر واکنشزا و بتن مبتنی بر پودر واکنشزا مسلح به الیاف فولادی که به روش وزنه افتان با ضربه های تکراری تعیین شدهاند دارای توزیع نرمال هستند.
بتن مبتنی بر پودر واکنشزا,الیاف فولادی,مقاومت ضربهای,آزمایش وزنه افتان,آزمون کلموگروف-اسمیرنوف
https://ceej.aut.ac.ir/article_202.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_202_52566e44b78ef919ab51bc81c4093dde.pdf