دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
بررسی رفتار شالوده های تقویت شده با ژئوگرید تحت اثر بارهای سیکلی افقی
1
10
FA
سید مجدالدین میرمحمد
حسینی
شکوفه
صادقیفرد
10.22060/ceej.2010.145
تحقیقات انجام شده نشان داده است که ظرفیت باربری شالودهها در هنگام زلزله به علت ممانهای چرخشی و بارهای افقی وارده کاهش مییابد. در این مقاله ضمن افزایش دقت و کنترل مدل عددی ساخته شده در محیط نرمافزاریFLAC با دادههای حاصل از انجام آزمایش بر روی مدلهای کوچک مقیاس شالوده مسلح به بررسی میزان نهایی ظرفیت باربری شالودههای ماسهای مسلح تحت بارهای سیکلی افقی پرداخته شده است. در این بررسی ضمن تعریف فاکتور ظرفیت باربری افقی (HBCR) در کنار فاکتور ظرفیت باربری در حالت قائم (BCR)، تأثیر عواملی مثل تعداد سیکلها و شدت بارگذاری لایههای ژئوگرید بر مقدار ظرفیت باربری و مقاومت شالوده مسلح مزبور در مقابل بارهای سیکلی افقی و لغزش پرداخته شده است.
ظرفیت باربری,شالوده سطحی,بارهای سیکلی افقی,مسلحکننده,ژئوگرید
https://ceej.aut.ac.ir/article_145.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_145_4fa2e023ba4b3f939b8969eaaeaa379b.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
مطالعه آزمایشگاهی کنترل نشت از پی های آبرفتی
11
22
FA
محمد
صدقیاصل
حسن
رحیمی
حسن
خالقی
10.22060/ceej.2010.147
نشت از پی سازههای دریائی و از جمله دایکهای ساحلی، یکی از مسائل مهم در امر کنترل شوری اراضی ساحلی و نیز پایداری سازههای دریائی به شمار میرود. در خصوص نشت از پی سازه های آبی تاکنون تحقیقات زیادی، بویژه در قالب مدلهای عددی انجام شده است که برای ارزیابی درستی آنها به دادههای صحرائی و آزمایشگاهی نیاز است. در این تحقیق برای بررسی اثر عوامل موثر بر نشت از پی دایکهای ساحلی، یک مدل آزمایشگاهی به طول 9 متر، ارتفاع و عرض یک متر با استفاده از اسکلت فولادی و جدارههای شیشهای و پلکسی گلاس(Plexiglas) ساخته شد. مصالح پی، ماسه تمیز ساحلی بود که با تراکم یکنواخت در عمق 50 سانتیمتری پایینی فلوم مورد استفاده قرار گرفت. پرده آببند و پتوی رسی(بلانکت) بعنوان متغیر های طولی، از ورقههای پلکسیگلاس ساخته شدند. ترازهای پیزومتریک در وجه پایین دست دایک با استفاده از پیزومترهای شفاف با قطر کم اندازه گیری شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که نسبت طول بهینه بلانکت و عمق پرده آببند به عمق آب مخزن و ضخامت پی به منظور حداقل نمودن دبی نشت و کنترل فرسایش درونی، به ترتیب برابر 8 و 8/0 میباشد.
دایکهای ساحلی,نشت,بلانکت,پرده آببند,مدل آزمایشگاهی
https://ceej.aut.ac.ir/article_147.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_147_efd1482783f7492f8383b9e37fd16ccc.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
بررسی آزمایشگاهی سخت کننده های گوشه ای برای جلوگیری از زیپ شدن ورق در دیوارهای برشی فولادی
23
30
FA
سعید
صبوری
سید رامین
اسعد سجادی
10.22060/ceej.2010.149
ورق در دیوارهای برشی فولادی دارای توانایی بالایی در جذب انرژی زلزله است. مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که علت خرابی و ضعف تعدادی از این نوع دیوارها زیپ شدگی ورق از گوشه و لبه ورق واسط میباشد. برای جلوگیری از زیپ شدگی در این تحقیق پس از انجام مطالعات نظری با نرم افزار المانمحدود یک نمونه دیوار برشی فولادی یک طبقه آزمایش شده است که در گوشه های آن چهار سخت کننده نصب شده است. نتایج آزمایش نشان میدهد که با قراردادن سخت کننده های یاد شده میتوان از زیپ شدگی ورق جلوگیری کرد. در این آزمایش پارگی ورق از یک گوشه سخت کننده شروع شده و ابتدا به داخل ناحیه ورق مثلثی محصور به سخت کننده و لبه ورقهای واسط گسترش یافته، سپس در لبه ورق واسط در بیرون ناحیه یاد شده به آرامی پیش میرود. حتی بعد از پارگی قابل توجه ورق، سخت کننده ها توانایی تشکیل میدان پسکمانش را دارند.
دیوار برشی فولادی,سخت کننده,زیپ شدن,میدان پس کمانش
https://ceej.aut.ac.ir/article_149.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_149_faec3993c15e3666acdacd34660f9c5c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی با استفاده از المان نیمه بی نهایت سیال بهینه
31
40
FA
مریم
حجتی
وحید
لطفی
10.22060/ceej.2010.150
در تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی از المان نیمه بینهایت سیال، برای مدل کردن قسمت نامحدود مخزن استفاده میشود. این قسمت از ناحیه مخزن بصورت محدوده ای با ارتفاع ثابت که در بالادست تا بینهایت ادامه دارد، فرض میگردد. با بکارگیری المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی، میتوان به تحلیل دینامیکی دقیق سدهای بتنی دست یافت. لازم به ذکر است، روش رایجی که برای محاسبه ماتریس امپدانس المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی استفاده میشود، منجر به حل مسئله مقادیر ویژه مختلط به ازای هر فرکانس گردیده که زمان قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد. این مطالعه به پیشنهاد یک روش بهینه اختصاص یافته و با ساده سازی روند یاد شده در تحلیل المان نیمه بینهایت سیال دو بعدی، به طرز چشمگیری، زمان محاسبات کاهش مییابد. دقت این روش برای تمام حالات بررسی شده و نتیجه گیری میشود که تحت همه شرایط عملی، جوابهای دقیقی حاصل میگردد.
تحلیل دینامیکی خطی,سدهای بتنی وزنی,المان نیمه بی نهایت سیال بهینه
https://ceej.aut.ac.ir/article_150.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_150_7b6896159ae9a9f8a794245f7ab942a1.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
اثر ضریب تغییرات پارامترهای اصلی بر شاخص قابلیت اعتماد اعضای سازه ای در آبا
41
46
FA
محسنعلی
شایانفر
mohsenalishayanfar@gmail.com
احسان
جهانی
e.jahani@umz.ac.ir
10.22060/ceej.2010.152
آیین نامه آبا، بار و مقاومت را در ضرایب اطمینان جزئی ضرب میکند تا قابلیت اعتماد سازه را افزایش دهد. در این مقاله به محاسبه و بررسی شاخص قابلیت اعتماد سازه های طراحی شده براساس آبا پرداخته شده و نشان داده میشود که به ازای ضریب تغییرات مختلف برای پارامترهای طراحی، شاخص قابلیت اعتماد متفاوتی برای سازه بدست میآید. این امر اهمیت تدوین آیین نامه بر اساس تئوری قابلیت اعتماد را بیان میکند. به عبارت دیگر برای بدست آوردن ضرایب اطمینان مناسب برای پارامترهای طراحی سازه در آیین نامه میبایستی آنالیز قابلیت اعتماد با توجه به داده های آماری محلی پارامترها (در ایران) انجام شود.
تئوری قابلیت اعتماد,آنالیز مونت کارلو,الگوریتم ژنتیک,ضرایب اطمینان جزئی
https://ceej.aut.ac.ir/article_152.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_152_e16a89a9ddcc8aa752278e9aee59eae7.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
تعیین طیف طرح خطر یکنواخت با توجه به اثرات حوزه نزدیک برای گستره شهر تهران
47
54
FA
محسن
تهرانی زاده
tehz@govir.ir
مینو
صیرفیان پور
10.22060/ceej.2010.153
طیف خطر یکنواخت روشی جدید و مفید برای دستیابی به طیف طراحی محسوب میشود که سطح ایمنی مطلوب به صورت یکنواخت را در عملکرد سازه ها با زمانهای تناوب مختلف تامین میکند. در این تحقیق طیف طرح خطر یکنواخت برای گستره شهر تهران با در نظر گرفتن چشمه های لرزه زای سطحی و خطی در گستره طرح و با استفاده از تحلیل احتمالاتی خطر زمین لرزه و روابط کاهندگی طیفی تعیین شده است. از آنجا که ارتعاشات زمین در مناطق نزدیک به گسل باعث ایجاد خرابی های گسترده ای میشود، در این تحقیق علاوه بر روابط کاهندگی طیفی حوزه دور، با در نظر گرفتن روابط کاهندگی طیفی حوزه نزدیک اثرات نزدیکی ساختگاه به چشمه لرزه زا، بررسی گردیده است. <br />نتایج حاصل از این روش در قالب طیفهای خطر یکنواخت و نقشه های شتاب حداکثر زمین و شتاب طیفی در زمانهای تناوب مختلف ارائه شده است. با بکاربردن روشهای تقریبی، طیف طرح خطر یکنواخت با استفاده از مقادیر میانگین شتاب طیفی در دو یا سه زمان تناوب کنترل کننده بدست آمده و با طیفهای پیشنهادی آیین نامه های 84-2800 ایران و UBC97 مقایسه شده است.
تهران,طیف خطر یکنواخت,روابط کاهندگی طیفی,حوزه نزدیک,طیف طرح
https://ceej.aut.ac.ir/article_153.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_153_0534382bb41d95402a004f3741de1ae6.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
تثبیت خاک با استفاده از سیمان آبزدا جهت استفاده در پروژههای راهسازی
55
63
FA
فریدون
مقدس نژاد
امیر
مدرس
a.modarres@nit.ac.ir
10.22060/ceej.2010.155
خاکهای ماسهای و رسی بخش وسیعی از خاکهای شمال کشور را تشکیل میدهند. اغلب خاکهای رسی در این مناطق اگرچه در حالت خشک مقاومت خوبی دارند، در حالت اشباع، تضعیفشده و مقدار تورم قابل توجهی را متحمل می گردند. خاکهای ماسهای مناطق ساحلی که به ماسهبادی معروفند، در حالت محدودشده قابلیت باربری قابل توجهی دارند، ولی در حالت محدودنشده در صورتی که در مسیر جریان آب قرار بگیرند، به دلیل دانهبندی یکنواخت و نداشتن چسبندگی، شسته میشوند. در این تحقیق اثرات سیمان آبزدا بر خصوصیات رفتاری این خاکها ، با اثرات سیمان نوع2 وآهک مقایسه شدهاست. برای تولید سیمان آبزدا، در مرحله آسیاب کلینکر سیمان پرتلند معمولی، حدود 2 درصد اسید چرب به آن اضافه میگردد. این تغییر باعث افزایش دوام در برابر رطوبت و تاخیر هیدراسیون تا زمان اختلاط کامل میگردد. در عملیات تثبیت ابتدا ماده تثبیتکننده بر روی لایه مورد نظر پخششده سپس عملیات اختلاط آغاز میگردد. بنابراین در صورت استفاده از سیمان معمولی با توجه به وجود رطوبت در خاک بخشی از سیمان قبل از شروع عملیات اختلاط هیدراته شده و درصد سیمان هیدراته نشده که با خاک مخلوط میگردد کمتر از مقدار بهینه تعیین شده میباشد. بنابراین در صورت تایید اثرات مفید سیمان آبزدا بر خصوصیات رفتاری خاک، استفاده از این سیمان با توجه به هزینههای تولید یکسان آن با سیمان معمولی مفیدتر میباشد. آزمایشهای مورد استفاده در این تحقیق شامل حدود اتربرگ، مقاومت فشاری محدودنشده و CBR میباشند. نتایج حاکی از اثرات بسیار مناسب سیمان آبزدا بر خصوصیات مقاومتی و اثرات متوسط آن بر خصوصیات خمیری خاکها میباشند.
تثبیت خاک,ماسه بادی,رس,سیمان آبزدا,مقاومت فشاری,حدود اتربرگ,CBR
https://ceej.aut.ac.ir/article_155.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_155_09ee1379947d0d6f5dfa540dc2cf8dda.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
خواص میرایی ماسه لای دار مسلح شده با الیاف موکت
65
73
FA
علیرضا
طبرسا
حسین
غیاثیان
h_ghiassian@iust.ac.ir
حبیب
شاه نظری
hshahnazari@iust.ac.ir
علی
شفیعی
رضا
جمشیدی چناری
10.22060/ceej.2010.157
خاک مسلح شده با الیاف، به عنوان یک ماده مرکب عمل میکند به طوریکه الیافهای قرار گرفته شده در آن از مقاومت کششی بالایی برخوردار میباشد. تنشهای برشی ایجاد شده درخاک ناشی از بسیج مقاومت کششی الیافها بوده بطوریکه باعث افزایش مقاومت خاک میگردد. این مقاله به مطالعه و بررسی تاثیر الیافهای مصنوعی در اصلاح خواص مقاومت دینامیکی یک خاک ماسهای ریز میپردازد. از اهداف این طرح میتوان به تبدیل مواد اضافی موکت به فراورده با ارزش افزوده در تسلیح خاک نیز اشاره نمود. بدین منظور یک سری آزمایشهای سه محوری سیکلی کنترل تنش بر روی نمونه های ماسه ریز مسلح شده به کمک الیاف با توزیع تصادفی انجام گردید. از خصوصیات تغییر شکل دینامیکی ماسه مسلح شده میتوان به مدول برشی و نسبت میرایی اشاره نمود. در این آزمایشات تأثیر پارامترهایی نظیر میزان الیاف، نسبت اضلاع، تعداد سیکلهای بارگذاری و سطوح تنش همه جانبه بر روی نسبت میرایی بررسی گردیده است. نتایج به روشنی نشان میدهد که در اثر مسلح شدن نسبت میرایی نمونه های مسلح تحت تنشهای همه جانبه مختلف افزایش مییابد. این روند افزایش در مقادیر بالای درصد وزنی و نسبت اضلاع الیاف به خوبی دیده میشود.
نسبت میرایی,تسلیح,الیاف موکت,سه محوری سیکلی
https://ceej.aut.ac.ir/article_157.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_157_b76bf71459a809062223452084bc7151.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
ارائه مدلی برای پیش بینی رفتار مخلوط های آسفالتی
75
82
FA
رضا
پور حسینی
سید عبد العظیم
امیر شاه کرمی
10.22060/ceej.2010.159
تکرار بارگذاری چرخ سبب افزایش افت و خیز به علت نرم شدگی مصالح و کاهش سختی سیستم روسازی میشود. در این تحقیق میزان کاهش سختی لایه های آسفالتی با انجام تحلیل برگشتی بر روی منحنی های خیز سطح روسازی زیر بار چرخ تعیین گردید. در تحلیل برگشتی از مدل غیر خطی ویسکو - الاستوپلاستیک و روش اجزاء محدود استفاده شد. مدلسازی رفتار بتن آسفالتی با مدل ویسکو - الاستوپلاستیک به منظور بررسی کاهش سختی روسازی برای اولین بار در اینجا مورد توجه قرار میگیرد. برتری این مدل بر مدل های ویسکوالاستیک توانایی در برآورد دقیق تر عملکرد و در پایان طول عمر مفید روکشهای آسفالتی است.
مدل ویسکو – الاستوپلاستیک,نرم شدگی مصالح,بتن آسفالتی,تحلیل برگشتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_159.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_159_a8c2a289fa7d985093217a3a70e4a1a3.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
ارزیابی عملکرد و بهینهسازی دیوارهای برشی کامپوزیت
83
91
FA
علیرضا
رهایی
rahai@aut.ac.ir
فرزاد
حاتمی
hatami@aut.ac.ir
محمدرضا
سلیمی
10.22060/ceej.2010.162
دیوارهای برشی فولادی از دهه 1970 میلادی در ساختمانهای مختلف به عنوان سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی مورد استفاده قرار گرفته اند. برتری ویژه این نوع دیوارها، قابلیت شکل پذیری بالا میباشد. در دیوارهای برشی فولادی با ورق نازک با کمانش ورق فولادی، میدان کشش قطری در دیوار تشکیل میگردد. دو راهحل کلی برای جلوگیری از کمانش ورق وجود دارد که یکی استفاده از سخت کنندههای فلزی و دیگری بهره گرفتن از پوشش بتنی است که از طریق برشگیرها به ورق فولادی متصل میشود. <br />در این تحقیق ضمن بررسی رفتار دیوارهای برشی با ورق فولادی و لایه بتنی جانبی با استفاده از روشهای عددی برای بهینهسازی هندسی این دیوارها اقدام شده است. بدین منظور مدلهای مختلفی از این دیوارها انتخاب و با تغییر ضخامت پوشش بتنی و فاصله برشگیرها با روش اجزا محدود تحلیل شدهاند، بر اساس نتایج حاصل مقاومت برشی دیوار باافزایش ضخامت پوشش بتنی نسبت مستقیم و با افزایش فاصله بین برشگیرها نسبت عکس دارد. نتایج تغییرشکل نمونهها بر حسب تغییر در فاصله میان برشگیرها و ضخامت پوشش بتنی در قالب نمودار ارائه شده است و بر اساس این نتایج مقادیر ضخامت و فاصله مناسب پیشنهاد شده است.
دیوار برشی فولادی,دیوار برشی مرکب,کمانش و پس کمانش,برشگیر
https://ceej.aut.ac.ir/article_162.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_162_3f87ac5978a78d8f257ce308ab96b5a3.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
مدلسازی رفتار غیر الاستیک نانوتیوب های کربنی توسط مکانیک محیط پیوسته
93
99
FA
علیرضا
چابکی خیابانی
سید امیرالدین
صدرنژاد
محمود
یحیایی
10.22060/ceej.2010.164
بر اساس نتایج آزمایشات بارگذاری بر روی نانوتیوبهای کربنی و کامپوزیتهای آن، شکل پذیری و جذب انرژی قابل توجهی در ورای حد الاستیک در این نانوسازه ها دیده شده است. با توجه به محدودیتهای محاسباتی روشهای تحلیلی (نظیر دینامیک مولکولی و مکانیک کوانتومی) برای شبیه سازی این رفتار، در این مقاله از روش مدلسازی مکانیک محیط پیوسته در قالب روش اجزای محدود استفاده شده است. به این صورت که ابتدا چگونگی بروز رفتار غیرالاستیک در نانوتیوبها و سپس شیوه های مدلسازی در این اندازه و اعتبار آنها در قالب روشهای مکانیک محیط پیوسته بررسی شده است. سپس رفتار غیر الاستیک نانوتیوبها به دو روش تحلیلی و عددی (بر پایه مدل الاستو- پلاستیک) و برای سنجش میزان دقت، نتایج هر دو مدل با نتایج آزمایشگاهی و روش دینامیک مولکولی مقایسه شده است. در پایان نیز محدودیتها و امکانات این روش مورد بررسی قرار گرفت.
نانوتیوب,محیط پیوسته,الاستیک,غیر الاستیک,استون-والس
https://ceej.aut.ac.ir/article_164.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_164_bbd2f192bdeea9de32d726f9060488df.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
ارزیابی آزمایشگاهی و عددی مقاومت و شکل پذیری ستونهای بتنی دایرهای با دورپیچ های معمولی و متقاطع
101
109
FA
غلامرضا
هوائـی
ابوالقاسم
کرامتی
10.22060/ceej.2010.165
در این مطالعه رفتار آزمایشگاهی وعددی ستونهای بتنی با مقطع دایرهای و با دور پیچ معمولی و متقاطع تحت بارهای خارج از مرکز( ترکیب نیروی محوری و لنگر خمشی) مورد بررسی قرار گرفته و مقاومت و شکل پذیری ستونهای دایرهای بتنی با دور پیچهای متقاطع در مقایسه با ستونهای با دورپیچ معمولی مورد ارزیابی واقع شده است. تعداد 14 نوع ستون با قطر ثابت 250 میلیمتر و با ارتفاع 2000 میلیمتر تحت خروج از مرکزیتهای متفاوت قرار گرفتند. همچنین برای ارزیابی دقیقتر شکلپذیری، آرماتورهای عرضی با دو تنش تسلیم متفاوت، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که ستونهای با دورپیچ معمولی در همه نمونهها مقاومت بالاتری نسبت به ستونهای با دورپیچ متقاطع داشته، درصورتیکه ستونهای با دورپیچ متقاطع شکل پذیری مناسبتری داشتند. به علاوه، استفاده از آرماتورهای عرضی با تنش تسلیم بالاتر باعث افزایش شکل پذیری قابل ملاحظه ای نسبت به آرماتورهای با تنش تسلیم کمتر گردید.
ستونهای بتنی,محصور شدگی,مقاومت,شکلپذیری,بار خارج از مرکز
https://ceej.aut.ac.ir/article_165.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_165_62712de954aa98b32701388841760c0a.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
42
1
2010
08
23
تحلیل پوشاور دینامیکی سکوهای ثابت فراساحل تحت بارگذاری دریایی
111
121
FA
سید عباس
خیری جلودار
محمدرضا
بهاری
mbahari@ut.ac.ir
10.22060/ceej.2010.166
مبانی تحلیل پوشاور دینامیکی شبیه پوشاور استاتیکی است با این تفاوت که در آن بارگذاری زلزله یا موج به صورت دینامیکی به سازه اعمال و گام به گام با افزایش شدت بارگذاری دینامیکی، سازه مورد تحلیل دینامیکی قرار میگیرد. نتیجه هر دو تحلیل نموداری موسوم به نمودار پوشاور است که نشان دهنده رفتار و ظرفیت تحمل بار سازه است. در این تحقیق دو سکوی مورد مطالعه ابتدا مورد تحلیل پوشاور استاتیکی تحت بار موج و سپس تحلیل پوشاور دینامیکی قرار گرفتند. نتایج در دو حالت با هم مقایسه شد. در محدودۀ خطی از رفتار سکوها، رفتار سکو در دو تحلیل مشابه ولی در محدودۀ غیرخطی، حالت دینامیکی و استاتیکی با هم تفاوت دارند. تحلیل پوشاور دینامیکی در هر دو سکو ظرفیت ذخیرۀ بیشتری را نسبت به حالت استاتیکی پیشبینی میکند. سکوهای مورد مطالعه، ظرفیت شکلپذیری بیشتری را در حالت پوشاور دینامیکی از خود نشان داده و توانایی پذیرش تعداد بیشتری از گسیختگیهای جزیی در اعضاء سازه هستند.
تحلیل پوشاور دینامیکی,سکوهای ثابت,بارگذاری دریایی,کارکرد سازهای,تحلیل دینامیکی غیرخطی
https://ceej.aut.ac.ir/article_166.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_166_4c672fd7f01058700f4a6a3f4edebdc7.pdf