دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
بررسی عملکرد شتاب دهنده آیتکن در تحلیل دینامیکی به روش زیرفضای تعمیم یافته یک بعدی
1
7
FA
رضا
عطارنژاد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
سیده نگار
طواف زاده حقی
نویسنده مسئول و کارشناس ارشد عمران‐ سازه‐ دانشگاه تهران‐ دانشکده فنی
سید علی
حسینی
کارشناس ارشد عمران‐ سازه‐دانشگاه گیلان‐ دانشکده فنی
10.22060/ceej.2011.115
در ابتدا کلیات تکنیک تحلیل دینامیکی غیرخطی به روش زیرفضای تعمیم یافته توضیح داده شده و نیاز به گسترش تحلیل با این روش پرداخته شده است. در ادامه به بررسی روش تحلیل زیرفضای یک بعدی پرداخته خواهد شد. سپس با توجه به نیاز فرآیند حل به انجام تکرار در هر گام زمانی، اصلاحات مورد نیاز بر روی مراحل حل با استفاده از شتاب دهنده آیتکن انجام گرفته است. <br />در پایان تحلیلهای عددی انجام شده براساس الگوریتم حل اصلاح شده، به طور خلاصه آورده شدهاند.
زیرفضای تعمیم یافته یک بعدی,شتاب دهنده آیتکن,صفحه,پوسته
https://ceej.aut.ac.ir/article_115.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_115_3482afcc77873f3db81e27be588fdf3b.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
تحلیل تقاضای مسافر ریلی و پیش بینی آن با الگوریتم سری زمانی
9
17
FA
شهریار
افندیزاده
نویسنده مسئول و دانشیار دانشکده مهندسی عمران؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
امیرمسعود
رحیمی
استادیار گروه عمران؛ دانشکده مهندسی؛ دانشگاه زنجان
amrahimi@znu.ac.ir
علی اصغر
طلائی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع؛ دانش آموخته مؤسسه آموزش عالی الغدیر تبریز
احرام
صفری
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
10.22060/ceej.2011.116
با توجه به اهمیت مدیریت عرضه امکاناتحمل و نقل در وضع موجود و تخصیص این منابع در بخش حمل و نقل ریلی، پیشبینی تعداد مسافرین از اولویت بالایی برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از مدلهای سری زمانی، تقاضای مسافرت در شبکه راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیشبینی شده است. سریهای زمانی ایستا و ناایستای تقاضای مسافر ریلی با آزمایش وجود ریشه واحد و ریشه واحد فصلی قبل از مراحل تخمین، انتخاب مدل و پیشبینی مورد تحلیل قرار میگیرند. برای مدلسازی تقاضا از روش باکس- جنکینز استفاده شده است که دلایل فراوانی برای انتخاب این روشها وجود دارد. بیشتر این دلایل، وابسته یا همبسته بودن تقاضای سفر در فصلها و ماههای مختلف سال و همچنین تکرار رفتاری منظم در دورههای زمانی با طول ثابت میباشد. برای ارزیابی عملکرد مدلها از درصد میانگین خطای مطلق (MAPE) و میانگین ریشه مربعات خطا (RMSE) استفاده شده است. تأیید و بازبینی مدلها، توسط آزمونهای زیادی صورت پذیرفته که تمامی این آزمونها تأییدی برای عملکرد مناسب مدلها و اطمینانبخش بودن آنها میباشند. مدلهای برازش شده پایانی از الگوی فصلی ARIMA پیروی کرده و حداقل 92% دقت در پیشبینی را دارا میباشند.
پیش بینی تقاضا ی مسافر,شبکه ریلی,سری زمانی
https://ceej.aut.ac.ir/article_116.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_116_d6c0760a5db12b7019926c2f8b090cab.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
کاهش تغییر شکـل دائم در روسازی با استفـاده از آسفـالت سیمان دار (آسفالت مرکب)
19
25
FA
علی
خدائی
نویسنده مسئول و دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
امیر
کاووسی
دانشیار دانشکده فنی و مهندسی ‐ بخش مهندسی عمران، دانشگاه تربیت مدرس
زهرا
میرعزیزی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
10.22060/ceej.2011.117
آسفالت متخلخل اشباع شده در سیمان (قشر مرکب) مخلوطی آسفالتی با درصد ریزدانه بسیار کم (حدود 2%) و درصد تخلخل زیاد (حدود20%) است که با دوغاب سیمان پر شده است. این نوع آسفالت یک مخلوط انعطافپذیر و مقاوم و رویهای مناسب از لحاظ تامین اصطکاک برای روکش جادهها است. با استفاده از قیر مناسب در مخلوط میتوان آن را در مناطق با دماهای مختلف استفاده نمود. آسفالت مرکب در مقایسه با بتن آسفالتی متداول، حساسیت کمتری نسبت به حرارت دارد. برای ارزیابی این نوع مخلوط، نمونههایی از یک مخلوط آسفالتی متخلخل با درصدهای متفاوت دوغاب سیمان (4% ،32% و45% ) اشباع شده و آزمایشهای مارشال، خزش و کشش غیر مستقیم (با دستگاه UTM) در دماهای 10-، صفر و 40 درجه سانتیگراد بر روی آنها انجام گرفت. <br />نتایج بدست آمده نشان دهنده کاهش مقاومت در اثر افزایش دما برای مخلوطهای مختلف بوده است. نمونههای با 32% دوغاب سیمان بعنوان نمونههای بهینه، بیشترین مقاومت را داشتند ولی گرانروی آنها کمتر از حد مجاز استاندارد بوده است. همین نتایج با آزمایش کشش غیر مستقیم نیز بدست آمدند. نتایج تحقیقات نشان دادند که مخلوطهای اشباع شده در دوغاب سیمان علاوه بر تامین خصوصیات مخلوطهای آسفالت متخلخل (مانند مقاومت در برابر اصطکاک) اشکالات این مخلوطها را که مانند مقاومت پائین در دمای بالا را ندارند.
آسفالت متخلخل,مقاومت کششی غیر مستقیم,تغییر شکل دائم
https://ceej.aut.ac.ir/article_117.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_117_ca8a61e88c20ac80dd5522e42a9b8273.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
ارزیابی کرنشهای تورمی در تونل به روش تحلیلی
27
32
FA
احمد
فهیمیفر
نویسنده مسئول و استاد دانشکدهی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
داوود
پارساپور
دانشجوی دکتری مهندسی ژئوتکنیک ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
10.22060/ceej.2011.118
در این مقاله کرنشهای تورمی در زمین اطراف تونل براساس مدل ریاضی تعمیم یافتهاند و بهصورت تابعی از زمان و تنش در تودهسنگ تعیین شدهاند. با توجه به نمودارهای توسعهی کرنشهای تورمی- زمان از روی نتایج آزمایشگاهی گذشته، مدل ریاضی مناسبی برای این کرنشها در نظر گرفته شده است. این کرنشها باعث همگرایی و کاهش سطح مفید تونل میشوند. دراین روش تحلیلی، کرنشهای تورمی در زمانهای معین، از شروع حفاری تا پس از نصب حائل، برای نقاط روی جدارهی تونل محاسبه شده و با کرنشهای ناشی از بارگذاری جمع شدهاند و سپس با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدهاند که نتایج قابل قبولی حاصل بدست آمده است. <br />با این روش تحلیل میتوان حداکثر تاخیر ممکن در نصب حائل را با در نظرگرفتن زمان خود ایستایی زمین اطراف تونل بهطوری در نظر گرفت که حداکثر رهاسازی تنش در زمین و تا حد امکان، حداقل تنشها در حائل ایجاد شود. از دیگر قابلیتهای این روش تحلیل، بررسی اثر شکل مقطع در میزان کرنشهای تورمی و نیز اثر حائلهای انعطافپذیر در تنشهای ایجاد شده در حائل تونل درسنگهای تورمی است.
روش تحلیلی,کرنشهای تورمی,همگرایی تونل,حائل,زمان خودایستایی
https://ceej.aut.ac.ir/article_118.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_118_425f9df82349c18059956e08c9c693c4.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
مطالعه رفتار لرزهای دیوارهای برشی با رفتار دوگانه شکلپذیر
33
42
FA
منصور
ضیاییفر
دانشیار پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله
جمشید
صبوری
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری مهندسی زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
فرامرز
عالمی
دانشجوی دکتری مهندسی زلزله پژوهشگاه بینالمللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
10.22060/ceej.2011.120
دیوارهای برشی اغلب به گونهای طراحی میشوند که رفتاری خمشی و شکلپذیر داشته باشند. این دیوارها در عمل به صورت تیر طره عمل نموده و در محدوده اتصال به پایه خود دارای لنگر قابلتوجهی هستند و بدین ترتیب بیشتر جذب انرژی زلزله در پایین این دیوارها صورت خواهد گرفت. در این تحقیق سعی شده است با ایجاد رفتار دوگانه شکلپذیر خمشی- برشی در این دیوارها از قسمتهای فوقانی دیوار نیز در جذب انرژی استفاده شود و از این طریق عملکرد دیوارهای برشی ارتقا داده شود. این مسأله در ابتدا از طریق یک مدل ساده سازهای بررسی گردید و نشان داده شد که رفتار دوگانه شکلپذیری میتواند در عمل به بهبود عملکرد سازه کمک نماید. سپس سه نوع دیوار برشی (دیوارهای برشی شکافدار، سوراخدار و میانخالی) که دارای چنین قابلیتی هستند معرفی شده و عملکرد هر یک از آنها در این ارتباط مورد بحث قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان میدهند که از میان این سه دیوار به ترتیب دیوارهای برشی میانخالی، سوراخدار و شکافدار عملکرد مناسبتری دارند.
جذب انرژی در ارتفاع دیوارهای برشی,رفتار دوگانه شکلپذیر خمشی- برشی
https://ceej.aut.ac.ir/article_120.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_120_53a69003ad4dfdd242ff516a32fe28f8.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
مدل سازی عددی امواج فوق بحرانی در خم ها با روش حجم محدود Roe-TVD و ارزیابی فرضیات راه حل تحلیلی
43
50
FA
علیرضا
شمخالچیان
نویسنده مسئول و کارشناس ارشد آب، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
محمدرضا
جعفرزاده
استاد، گروه عمران‐ دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
jafarzad@ferdowsi.um.ac.ir
10.22060/ceej.2011.122
در این تحقیق جریان فوق بحرانی در کانال خمیده رینر و هاگر با روش عددی حجم محدود Roe-TVD مطالعه شده و با روش تحلیلی ناپ-ایپن، روش عددی HLLو دادههای آزمایشگاهی موجود رینر و هاگر مقایسه گردید. آنگاه با استفاده از نتایج روش عددی، درستی فرضیات راه حل تحلیلی ارزیابی شده و دیده شد که امواج مورب فوق بحرانی ایستا در مسیر خود در خم پخش میشوند. در اعداد فرود ورودی 2/4<em>Fr</em><sub>0</sub><، فرضهای ثابت بودن سرعت متوسط مقطع در طول خم و بدون اصطکاک بودن جریان یا ثابت بودن انرژی مخصوص با خطای حدود یک درصد قابل قبول است و تغییرات سرعت در دیوار خارجی با خطای حداکثر چهار درصد قابل چشم پوشی است. با افزایش عدد فرود ورودی، جریان در دیواره داخلی خم خشک میشود و فرضیات فوق بی اعتبار میشوند.
کانال های خمیده,جریان فوق بحرانی,امواج مورب ایستا,حجم محدود
https://ceej.aut.ac.ir/article_122.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_122_20e143e57df231109d44ad63fadb6129.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
نقش قطعات زانویی در بهبود عملکرد قاب فولادی مهاربندی شده قطری و شورن در برابر بار جانبی
51
59
FA
سید مهدی
زهرائی
0000-0003-2759-2424
نویسنده مسئول و دانشیار قطب علمی مهندسی و مدیریت زیرساختهای عمرانی، دانشکده عمران، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران
mzahrai@ut.ac.ir
سعید بهرام
مسجدبری
کارشناس ارشد زلزله، پژوهشکده مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن
10.22060/ceej.2011.124
قابهای مهاربندی شده به عنوان سیستم باربر جانبی معمول در برابر زلزله شناخته شدهاند. اگر در یک سیستم مهاربندی، طول محدودی از عضو فولادی دارای رفتار غیرارتجاعی شکل پذیر باشد، میتوان رفتار لرزهای کنترل شدهای را برای سازه فراهم نمود. یکی از سیستم هایی که این رفتار را ایجاد میکند، قابهای با مهاربندی زانوئی است. در این مقاله با مدلسازی قابهای مهاربندی یک طبقه (قطری و شورن) در نرمافزار ANSYS، رفتار این سازهها مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از معیارهای سطح منحنی هیسترزیس و ضریب شکلپذیری، عملکرد<br /> قابهای مهاربندی زانوئی قطری و شورون با یکدیگر مقایسه شدهاند که مشخص گردید قاب با مهاربندی زانوئی شورن با داشتن اعضای زانوئی بیشتر، ظرفیت استهلاک انرژی بالاتری دارد. بر اساس نتایج این تحقیق، در دو قاب مشابه با داشتن ارتفاع و دهانه قاب و نیز مقاطع یکسان تیر و ستون، قاب CKBF1دارای حداکثر تغییرمکان به میزان 25 میلیمتر بوده در حالیکه این مقدار برای قاب DKBF2به 15 میلیمتر کاهش یافته است. همچنین ضریب<br /> شکلپذیری در نمونه CKBF1 نسبت به نمونه DKBF2به مقدار 60 درصد افزایش یافته است. مقایسه توزیع تنش فون میسز و تنش برشی المان زانویی نشان می دهد که هر چه قاب مورد بررسی از نظر هندسی متقارنتر باشد، استهلاک انرژی در عضو زانویی بهینهتر و با بهرهگیری از ظرفیت بیشینه مقطع صورت میگیرد.
مهاربندی قطری,مهاربند شورن,المان زانویی,منحنی هیسترزیس,توزیع تنش,شکل-پذیری
https://ceej.aut.ac.ir/article_124.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_124_b4af7e34b339ffb0682053d8008317ba.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
تلفیق آنی سیستمهای فتوگرامتری و پایگاه داده مکانی برای تولید داده ساختاریافته طبق استانداردOGC و روابط توپولوژیکی عوارض
61
68
FA
فرشید
فرنود احمدی
نویسنده مسئول و استادیار گروه نقشهبرداری دانشگاه تبریز
حمید
عبادی
دانشیار دانشکده نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
علی
منصوریان
استادیار دانشکده نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
10.22060/ceej.2011.125
دادههای مکانی حاصل از روش فتوگرامتری، یکی از مهمترین منابع داده برای سیستمهای اطلاعات جغرافیایی وتحلیلهای مکانی هستند. با این حال مشکلات فراوانی در ارتباط با ذخیرهسازی، ساختاردهی و مدیریت درست این دادهها وجود دارد. با توجه به قابلیتهای سیستم مدیریت پایگاه داده مکانی، میتوان گفت که تلفیق آنی سیستمهای فتوگرامتری و پایگاههای داده، ضمن صرفهجویی در زمان و هزینه تولید، ساختاردهی و بهنگامرسانی محصولات نقشهای، سبب کاهش بسیاری از مشکلات موجود میشود. علاوه بر این، با استفاده از این سیستمهای تلفیقی که در آن عملیات ساختاردهی به دادههای مکانی همزمان با عملیات رقومیسازی و طبق روابط توپولوژیکی و استانداردهای تعریف شده انجام میشود، شاهد تحولی بزرگ در زمینه استفاده از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی به صورت آنی و بر خط خواهیم بود.
تلفیق آنی,داده توصیفی و مکانی,ساختاردهی,سیستم مدیریت پایگاه داده مکانی,فتوگرامتری,روابط توپولوژیکی
https://ceej.aut.ac.ir/article_125.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_125_d5524afaf538b8d35f22c576b81721a2.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
استفاده از محاسبات فازی در مدلسازی نااطمینانیها در تخمین مقادیر بر اساس روش کریجینگ، مطالعهی موردی: میزان پراکندگی مکانی سدیم در آبخوان زنجان
69
78
FA
زهره
معصومی
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
zohreh_massoomy@yahoo.com
محمد
باقر منهاج
استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد
سعدی مسگری
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مهدی
فرنقی
دانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
10.22060/ceej.2011.127
روشهای مختلفی برای تبدیل دادههای نمونهبرداری شده به سطح پیوسته وجود دارد که در یک تقسیمبندی کلی میتوان آنها را به روشهای کلاسیک، زمین آماری و روشهایی که از هوش محاسباتی بهره میبرند، تقسیم نمود. یکی از روشهای زمینآماری متداول، روش کریجینگ است که در آن تخمین بر اساس ساختار فضایی موجود در محیط موردنظر انجام میشود و دقت برآورد در آن، بالاتر است. بر خلاف بهبود چشمگیر دقت نسبت به سایر روشها، این روش نیز دارای معایبی است که از آنها میتوان به حساسیت این روش به کیفیت و خطای دادههای ورودی و پراکندگی آنها اشاره نمود. برای رفع مشکلات ناشی از نااطمینانی به دادههای ورودی در روش کریجینگ میتوان از محاسبات فازی استفاده نمود که در آن میتوان نا اطمینانیهای موجود در دادهها را مدل کرده و از این طریق نتایج تخمین را بهتر نمود. در این تحقیق هدف، ارائهی روشی برای مدل کردن نااطمینانیهای دادههای ورودی با استفاده از محاسبات فازی است. در این روش تمام دادههای ورودی با توجه به خطاهای موجود در اندازهگیریها به شکل اعداد فازی، وارد معادلات کریجینگ شدهاند. بنابراین همهی معادلات به شکل فازی حل شدهاند. در پایان برای تست نتایج، از کریجینگ فازی برای تخمین مقدار سدیم در آبخوان زنجان استفاده شده است. نتایج نشاندهندهی بهبود دقت تخمین در این روش نسبت به روش کریجینگ معمولی است، هر چند محاسبات با استفاده از این روش پیچیدهتر میشود. همچنین در مطالعهی موردی انجام شده، میزان سدیم در آبهای زیرزمینی پیرامون نواحی صنعتی و شهرهای بزرگ آبخوان بالاتر است.
زمین - آمار,محاسبات فازی,کریجینگ فازی,واریوگرام فازی,آلودگی آب
https://ceej.aut.ac.ir/article_127.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_127_e23b8dba621a3b72395540863660b0da.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
بهینه سازی هندسه کارگاه زیرزمینی با استفاده از تقریب تابع خطی شکسته و حل برنامه ریزی عدد صحیح
79
87
FA
یوسف
میرزائیان
نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری استخراج معدن، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران؛
مجید
عطائی پور
0000-0002-2387-8831
دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
map60@aut.ac.ir
10.22060/ceej.2011.129
با استفاده از تقریب زدن سود تجمعی با تابع خطی شکسته و حل عدد صحیح، روشی برای بهینهسازی ابعاد و مکان قرارگیری کارگاههای استخراج زیرزمینی ارائه شده است. در این روش از گسستهسازی یک، دو و یا سه بعدی ذخیره معدنی (مدل بلوکی) استفاده میشود. برای هر ردیف یا ستون از بلوکها، هندسه کارگاه با تعیین نقاط بهینه شروع و انتهای عملیات استخراج، مشخص میشود. برای تعیین این نقاط از دو تقریب خطی شکستهی تابع تجمعی سود استخراج بلوکهای هر پهنهی استخراجی استفاده شده است. محدوده نهایی کارگاه به وسیله برنامهریزی عدد صحیح و با استفاده از متغیر ویژهای به نام متغیر" مجموعههای منظم ویژه نوع 2" تعیین میشود. این مقاله به تشریح گام به گام ساخت مدل، حل برنامهریزی عدد صحیح و استفاده از نرم افزار GAMS/Cplex11 برای اعمال مدل بر روی مثالهای عددی میپردازد. اعتبارسنجی مدل با مقایسهی موارد مشابه ارائه شده است.
بهینه سازی,معدن زیرزمینی,تقریب خطی شکسته,برنامهریزی عدد صحیح مختلط,مجموعه منظم ویژه نوع 2
https://ceej.aut.ac.ir/article_129.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_129_7573dbf5e841ef2e36872122ffb155e6.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
43
1
2011
08
23
کاربرد سیستمهای مهندسی سنگ در ارزیابی پایداری فضاهای زیرزمینی
89
95
FA
مسعود
صادقی
نویسنده مسئول و دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک سنگ ؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
وامق
رسولی
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نفت؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
10.22060/ceej.2011.130
دستیابی به طراحی بهینه در فعالیتهای مهندسی سنگ، نیازمند شناخت عوامل موثر و روابط بین آنها است. امروزه سیستمهای مهندسی سنگ در تحلیل فرایندهای پیچیده مهندسی سنگ کاربرد روزافزونی دارند. در این روش عوامل مهم روی قطر اصلی ماتریس قرار گرفته و اندرکنش بین آنها با مقداردهی کمی در عناصر غیر قطری تعیین و سپس به کمک این ماتریس میزان اثردهی و اثرپذیری هر عامل در سیستم ارزیابی میشود. در این مقاله یک سیستم مهندسی با کدگذاری ماتریس اندرکنش و با استفاده از ریاضیات فازی ساخته شده است. از این سیستم برای ارزیابی پایداری تونل آببر سد سیمره در ناحیه خردشده گرابن استفاده شده است. نتایج بهدست آمده با طبقهبندیهای مهندسی تودهسنگ انجام شده مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهند که لایهبندی و گسلها مهمترین عوامل کاهش ناپایداری در ناحیه گرابن هستند. با استفاده از این روش، تودهسنگ ناحیه خردشده گرابن در کلاس پایداری III (به نسبت پایدار) قرار میگیرد که به نتایج طبقهبندیهای مهندسی سنگ صورت گرفته نزدیک است.
سیستمهای مهندسی سنگ,پایداری تونل,طبقهبندی مهندسی تودهسنگ,ناحیه خردشده,سد سیمره
https://ceej.aut.ac.ir/article_130.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_130_4a376793f7693264c6726b634b3c3985.pdf