دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
تاثیر فاصله آزاد انتهایی مهاربند در شکل پذیری قاب های فولادی دارای مهاربندهای همگرا
1
12
FA
مهرداد
علی پور
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
mrdalipour@gmail.com
علی اکبر
آقاکوچک
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
10.22060/ceej.2013.11
نیاز به شکلپذیری در قابهای دارای مهاربندهای همگرا، باعث شده است محققین مطالعات گستردهای را در زمینه عوامل موثر بر شکلپذیری این نوع سازهها انجام دهند. فاصله آزاد انتهایی مهاربند یکی از عوامل موثر در این موضوع است که در آییننامههای لرزهای برای تأمین رفتار شکلپذیر در نظر گرفته شده است. در تحقیق حاضر اثر فاصله آزاد انتهایی در رفتار لرزهای این نوع سازهها بررسی شده است. برای این منظور نمونههایی با دو نوع ورق اتصال مستطیلی و باریک شده در نظر گرفته و تحت بارگذاری چرخهای تحلیل شدهاند. بمنظور داشتن معیاری برای تعیین حد نهایی باربری این گونه قابها، از مفهوم کرنش معادل پلاستیک برای پیشبینی شکست در نواحی بحرانی استفاده شده است. نواحی بحرانی در این نوع سازهها میانه مهاربند و گوشه ورق اتصال است. با پیشبینی شکست در این نواحی ظرفیت نهایی شکلپذیری نمونهها مشخص و با هم مقایسه شده است. نتایج نشان میدهند در حالی که در ورقهای اتصال باریک شده رعایت فاصله آزاد 2t<sub>p</sub> (پیشنهاد آییننامهها) بهینه ترین حالت برای دستیابی به رفتار شکل- پذیر در این نوع سازهها است، در ورقهای اتصال مستطیلی امکان کاهش این فاصله و در نتیجه دستیابی به ورق اتصال کوچکتر در عین حفظ رفتار شکلپذیر وجود دارد.
مهاربند همگرا,ورق اتصال,فاصله آزاد انتهایی,رفتار لرزهای و شکلپذیری
https://ceej.aut.ac.ir/article_11.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_11_854ffcdb732877f059320d0220c4627c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
دوام بتن های حاوی خاکستر پوسته برنج در برابر حمله سولفاتی
13
23
FA
علی اکبر
رمضانیانپور
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوزی و دوام بتن
aaramce@aut.ac.ir
پویا
پوربیک
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
pouya_pourbeik@yahoo.com
فرامرز
مودی
استادیار مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتن دانشگاه صنعتی امیرکبیر
f_moodi@yahoo.com
10.22060/ceej.2013.12
خرابی سازههای بتنی در محیطهای سولفاتی پدیدهای شناخته شده میباشد. شیمی سیمان عاملی بسیار مهم برای مقابله با حمله سولفاتی است. C<sub>3</sub>A و هیدروکسید کلسیم باعث انبساط، ایجاد ترک و کاهش مقاومت در بتن می شود. استفاده از خاکستر پوسته برنج میتواند باعث بهبود دوام در برابر حمله سولفاتی شود. دوام سیمانهای آمیخته بهطور چشمگیری در محیطهای سولفاتی نسبت به بتنهای کنترل افزایش مییابد. <br />در این کار تحقیقاتی دوام بتنهای حاوی خاکستر پوسته برنج ارزیابی شدهاست. سه درصد جایگزینی ۷، ۱۰ و ۱۵ خاکستر پوسته برنج در نظر گرفته شد. پس از ۲۸ روز عملآوری، نمونههای بتنی در محلولهای سولفات سدیم و منیزیم قرار گرفتند. میزان حمله سولفاتی به وسیله اندازهگیری افت وزن و مقاومت فشاری در اثر حمله سولفاتی دائم و دورهای مورد ارزیابی قرار گرفتند. <br />میزان انبساط در نمونههای منشوری ملات کنترل بیش از نمونه های سیمان آمیخته بود. علاوه بر این ریز ساختار نمونههای قرار گرفته در محلول سولفات نیز با دستگاه میکروسکوپ الکترونی بررسی شد.
https://ceej.aut.ac.ir/article_12.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_12_b956c06213b774bc5d570baba78a9b73.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
مدل مکانیابی ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری در محیط GIS
25
33
FA
شهریار
افندیزاده
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
مهرداد
شریعت
کارشناسی ارشد دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
10.22060/ceej.2013.13
تعیین محلهای مناسب برای قرار گرفتن ایستگاهها در راستای یک مسیر ریلی، یکی از مهم ترین مراحل طراحی و برنامه ریزی در سیستمهای حمل و نقل ریلی است. در این مقاله مدل جدیدی برپایه GIS<sup><sup>[i]</sup></sup> برای مکانیابی ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری با هدف بیشینه نیم فاصله شدن جذب مسافر در مسیر ریلی ارائه شده است. در این مدل با در نظر گرفتن محلهای بالقوه برای قرارگیری ایستگاه ریلی، در گام اول انواع چیدمانها (ترکیبات مکانی ممکن) در طول خط تشکیل میگردد. در گامهای بعدی چیدمان ها بر اساس مقدار جذب مسافر از نواحی تحت پوشش ایستگاهها، اولویت بندی میشوند و بهترین مکانهای ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری تعیین خواهد شد. مدل ارائه شده نسبت به ویژگیهای محیط، کاربر و سیستم ریلی حساس است. <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />1 Geographic Information Systems <br /> 2Coverage <br /> 3Mesa and Ortega <br /> 4Traffic Analysis Zones <br /> 5Contours <br /> 6Triangulated Irregular Network (TIN) <br /> <br />
https://ceej.aut.ac.ir/article_13.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_13_0da7280f2efd470927354ea001cc1b67.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
حذف ناخالصیهای سیلیسی از بنتونیت برای تولید نانورس
35
42
FA
حسن
صدیقی
کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهدی
ایران نژاد
0000-0002-5469-084X
دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
iranajad@aut.ac.ir
مهدی
قراباغی
استادیار دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران
m.gharabaghi@aut.ac.ir
10.22060/ceej.2013.14
در این پژوهش حذف ناخالصیهای سیلیسی بنتونیت معدن رشم استان سمنان با استفاده از دو فرایند تهنشینی با عامل شیمیایی هگزامتافسفات سدیم و هیدروسیکلون به منظور تهیه نانورس مورد مطالعه قرار گرفت. بنتونیت معدن رشم، بنتونیتی سدیمی با عیار پایین بوده و ناخالصیهایعمده آن کریستوبالیت و کوارتز است که به همراه آن مقادیر اندکی فلدسپار، گچ، دولومیت، کلسیت و زئولیت وجود دارند. نمونه به وسیلهی فرایندهای تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم و هیدروسیکلون خالصسازی شده است. اینترکلیشن (میانافزایی) مونتموریلونیت خالص بدست آمده، با اکتادسیل آمین انجام شد و با آزمایش دیفراکسیون اشعه ایکس ارزیابی شد. نتایج خالصسازی نشان داد که با استفاده از هیدروسیکلون نمیتوان مونتموریلونیت خالص مناسب برای تولید نانورس بدست آورد ولی با استفاده از فرایند تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم میتوان ناخالصیهای موجود در نمونه را تا کمتر از 5 درصد کاهش داد. از بین دو روش ارائه شده روش تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم با توجه به کاهش مطلوب مقدار ناخالصیها و قابلیت افزایش مقیاس، برای تولید نانورس مناسب است. اصلاح مونتموریلونیت خالص شده نشان داد که بهکارگیری هگزامتافسفات سدیم در فرایند خالصسازی باعث افزایش فاصله بین لایهای در نمونه اصلاح شده میشود.
مونتموریلونیت,هیدروسیکلون,هگزامتافسفات سدیم,میانافزایی,نانورس
https://ceej.aut.ac.ir/article_14.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_14_0f3f94e703d1f8673e2861c0b6fe5890.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
بررسی اثر ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی (قسمت اول: مطالعات آزمایشگاهی)
43
51
FA
مسعود
مکارچیان
0000-0003-4774-0383
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
makarchian@yahoo.com
جهانگیر
الیاس
کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
10.22060/ceej.2013.15
کاربرد ژئوتکستایلها بهعنوان مصالحی با مقاومت بیشتر نسبت به خاک، در چند دهه اخیر، بهویژه در راهسازی، مورد توجه محققین و سازمانهای مختلف واقع شده است. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی آزمایشگاهی، نقش ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است. ابعاد، بهگونهای انتخاب شده است که شرایط مرزی اثر کمی بر نتایج داشته باشد. آزمایشهای CBR اصلاح شده با استفاده از قالبی که به این منظور ساخته شده انجام شده است. ژئوتکستایلهای بافتهنشده سوزنی، تحت شرایط انتهای آزاد و گیردار، روی لایه رس نرم (معادل بستر نرم) و در زیر لایه ماسه (معادل زیراساس) قرار میگیرند. نتایج نشان میدهند که ژئوتکستایلها، باعث افزایش باربری روسازی شده و این افزایش باربری با افزایش میزان نشست، زیاد میشود.
ژئوتکستایل,روسازی,ظرفیت باربری,آزمایش CBR
https://ceej.aut.ac.ir/article_15.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_15_a0e6678a3bedfb3fbdbb380858ade271.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
بررسی رفتار دیوارهای برشی فولادی ورق نازک با اتصالات صلب تحت طیفهای دور و نزدیک گسل و مقایسه با طیف آییننامه 2800 زلزله ایران
53
67
FA
مجید
قلهکی
0000-0002-9904-8623
استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و عضو پژوهشکده فناوری های نوین مهندسی عمران
mgholhaki@semnan.ac.ir
محسن
گرامی
0000-0002-4113-932X
استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و عضو پژوهشکده فناوری های نوین مهندسی عمران
mgerami@semnan.ac.ir
هوشنگ
اصغری تکدام
کارشناسی ارشد زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان
hooshang_asghari_takdam@yahoo.com
10.22060/ceej.2013.16
امروزهدیوارهایبرشیفولادی بهعنوانیکسامانهمقاومدربرابربارهایجانبیموردتوجهقرارگرفتهاند. همچنین محققین شاهد اثرات متفاوت زلزلههای نزدیک و دور از گسل بودهاند. تحقیقات نشان میدهند، نگاشتهای نزدیک گسل دارای مدت زمان موثر کمتری نسبت به نگاشتهای دور از گسل بوده و یک یا چند ضربه ویژه با دامنه زیاد و دوره تناوب متوسط تا بلند دارند که باعث افزایش دامنه طیف پاسخ در محدوده دوره تناوب بلند میشود. در این مقاله چهار قاب خمشی فولادی پنج دهانه 3، 7، 15و 25 طبقه با دیوار برشی فولادی الگوی نواری، طراحی شده و بوسیله طیفهای نزدیک و دور از گسل و آییننامه 2800 زلزله ایران مورد تحلیل قرار گرفته است. در صورت عملکرد مناسب الگوی نواری، نتایج نشان داد که برش پایه و تغییرمکان نسبی بام سازههای 3 و 7 طبقه با طیف نزدیک گسل بین 2 تا 32 درصد کمتر از مقادیر آنها با طیفهای دور از گسل و آییننامه 2800 زلزله ایران بوده و در سازههای 15 و 25 طبقه مقادیر گفته شده بر عکس بوده و به طور میانگین 22 و 50 درصد بیشتر از مقادیر طیفهای استاندارد 2800 و دور از گسل است.
دیوار برشی فولادی,طیف دور و نزدیک گسل,آیین نامه زلزله ایران
https://ceej.aut.ac.ir/article_16.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_16_9c9351a953c6889a0c0ea745384a60d2.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
تاثیر جریان سرگردان AC بر سازههای بتنی
69
80
FA
عباس
آقاجانی کوپایی
دانشجوی دکترا دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
aghajani@cc.iut.ac.ir
احمد
ساعتچی
استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
محمد علی
گلعذار
استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
کیوان
رئیسی
دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
سعید
شعبانی
مربی پژوهشکده علوم زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان
10.22060/ceej.2013.17
هدف از این تحقیق بررسی اثرات جریان سرگردان AC بر سازه های بتنی است. در این بررسی ولتاژهای 220 و 380 ولت AC بر نمونههای مختلف بتنی اعمال شد و اثرات جریان سرگردان AC بر ساختار آنها به کمک آزمون های جریان-زمان، مقاومت ویژه، عمق نفوذ کلرید، مقدار بار الکتریکی عبوری در آزمون "اندازهگیری سریع نفوذپذیری در برابر کلرید" و آزمون طیف نگار امپدانس الکتروشیمیایی بررسی شد. بر اساس نتایج آزمونهای انجام شده، جریان AC در ولتاژهای بالا باعث ایجاد تغییرات ساختاری در بتن موجب کاهش مقاومت الکتریکی، افزایش عمق نفوذ کلرید، افزایش بار الکتریکی در آزمون نفوذپذیری کلرید و ایجاد تغییر در شکل طیف امپدانس الکتروشیمیایی بتن میشود. کاهش نسبت w/c و نیز اضافه نمودن میکروسیلیس به طرح اختلاط بتن موجب افزایش مقاومت آن در برابر اثرات جریان سرگردان AC می شود. اغلب مقالات موجود در زمینه خوردگی بتن در ارتباط با خوردگی آرماتور است. در این مقاله تاثیر جریان AC در ولتاژهای بالا بر ساختار بتن بررسی شده است. روش کاهش دوام از راه تنش حرارتی، انقباض ناشی از خشک شدن بتن، ایجاد ترک های مویین و بمباران یونی است.
جریان متناوب,سرگردان,بتن
https://ceej.aut.ac.ir/article_17.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_17_00ee6adbaa16474ccb07e8ac6da1497f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
اثر بتن خودتراکم بر رفتار اتصالات خارجی تیر- ستون بتنی
81
96
FA
حمید
شیرازی
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
محمدرضا
اصفهانی
استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
esfahani@ferdowsi.um.ac.ir
10.22060/ceej.2013.18
در این پژوهش، رفتار اتصالات خارجی بتنی ساخته شده از بتن معمولی (NC) و خودتراکم (SCC) مورد بررسی قرار گرفته است. عاملهای مورد بررسی شامل نوع خم میلگردهای طولی تیر، میلگردهای عرضی هستۀ اتصال و نوع بتن مصرفی هستند. مطالعه رفتار اتصال تحت اثر عاملهای مورد نظر در دو بخش آزمایشگاهی و تحلیلی بررسی شده است. در بخش آزمایشگاهی، تعداد 10 نمونه اتصال خارجی بتنی با مقیاس 2/1 ساخته شده و تحت اثر نیروی محوری ثابت در ستون و بارگذاری رفت و برگشتی در تیر آزمایش شده است. در بخش تحلیلی، نمونههای مورد نظر با استفاده از نرمافزار ABAQUS مدل سازی و تحلیل شده اند. ظرفیتهای به دست آمده از روش تحلیلی برابری خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارند. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از بتن خودتراکم علاوه بر سهولت در اجرا، موجب افزایش کارایی و شکل پذیری اتصال و افزایش چسبندگی بتن با میلگرد میشود. برای استفاده از کارایی بتن خودتراکم، اجرای آن در تمام اتصال ضروری نیست و میتوان از آن فقط در ستون یا در محدوده هسته استفاده نمود. از طرف دیگر، افزایش مقاومت بتن در صورت ثابت بودن درصد آرماتور مقطع میتواند موجب تغییر سازوکار شکست اتصال از حالت برشی در هسته به حالت خمشی در تیر شود.
اتصال خارجی تیر- ستون بتنی,اجزاء محدود,بتن خودتراکم,نمودار هیستریزیس
https://ceej.aut.ac.ir/article_18.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_18_2dd9eb0653cbf9555955645ebf686b4a.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
45
1
2013
08
23
مدل سازی و پیش بینی ارتفاع موج شاخص دریای خزر با نظریه آشوب
97
105
FA
محمدعلی
لطف اللهی یقین
استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
a_lotfollahi@yahoo.com
میراحمد
لشته نشایی
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه گیلان
محمدعلی
قربانی
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
مرتضی بیک
لریان
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
10.22060/ceej.2013.19
ارتفاع موج شاخص دریا در واقع میانگین ارتفاع یک سوم مرتفعترین امواج در یک وضعیت دریایی است. بررسی و پیشبینی این ارتفاع موج در تحلیل سامانههای دریایی از جمله نیروهای وارد بر سازههای دریایی و انتقال رسوب برای طراحی، بهرهبرداری و مطالعات مربوط به گستره دریایی، اهمیت دارد. در این تحقیق، خصوصیات دینامیکی سری زمانی ارتفاع موج شاخص ساعتی در ورودی بندر انزلی دریای خزر و پیشبینی آن با استفاده از مفاهیم نظریه آشوب انجام شده است. برای بازسازی فضای حالت، زمان تاخیر از روش تابع خود همبستگی و بعد محاط از الگوریتم نزدیکترین همسایههای کاذب محاسبه گردید. روش بعد همبستگی نیز برای بررسی آشوبپذیری ارتفاع موج شاخص دریا بکار گرفته شد. از روش پیش بینی موضعی برای پیش بینی سری زمانی ارتفاع موج شاخص استفاده شد که نتایج حاکی از دقت قابل قبول این نظریه در پیش بینی کمی ارتفاع موج شاخص دریاها دارند.
ارتفاع موج شاخص,پیش بینی موضعی,دریای خزر,نظریه آشوب
https://ceej.aut.ac.ir/article_19.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_19_a8f556f6e259d40f89b9e726f12ab422.pdf