per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
1
12
10.22060/ceej.2013.11
11
Research Article
تاثیر فاصله آزاد انتهایی مهاربند در شکل پذیری قاب های فولادی دارای مهاربندهای همگرا
The Effect of Brace End Clearance on Ductility of Concentrically Braced Frames
مهرداد علی پور
mrdalipour@gmail.com
1
علی اکبر آقاکوچک
2
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
نیاز به شکلپذیری در قابهای دارای مهاربندهای همگرا، باعث شده است محققین مطالعات گستردهای را در زمینه عوامل موثر بر شکلپذیری این نوع سازهها انجام دهند. فاصله آزاد انتهایی مهاربند یکی از عوامل موثر در این موضوع است که در آییننامههای لرزهای برای تأمین رفتار شکلپذیر در نظر گرفته شده است. در تحقیق حاضر اثر فاصله آزاد انتهایی در رفتار لرزهای این نوع سازهها بررسی شده است. برای این منظور نمونههایی با دو نوع ورق اتصال مستطیلی و باریک شده در نظر گرفته و تحت بارگذاری چرخهای تحلیل شدهاند. بمنظور داشتن معیاری برای تعیین حد نهایی باربری این گونه قابها، از مفهوم کرنش معادل پلاستیک برای پیشبینی شکست در نواحی بحرانی استفاده شده است. نواحی بحرانی در این نوع سازهها میانه مهاربند و گوشه ورق اتصال است. با پیشبینی شکست در این نواحی ظرفیت نهایی شکلپذیری نمونهها مشخص و با هم مقایسه شده است. نتایج نشان میدهند در حالی که در ورقهای اتصال باریک شده رعایت فاصله آزاد 2tp (پیشنهاد آییننامهها) بهینه ترین حالت برای دستیابی به رفتار شکل- پذیر در این نوع سازهها است، در ورقهای اتصال مستطیلی امکان کاهش این فاصله و در نتیجه دستیابی به ورق اتصال کوچکتر در عین حفظ رفتار شکلپذیر وجود دارد.
The need for ductility in Concentrically Braced Frames (CBF) has driven researches to study the different parameters which influence the ductile performance of this kind of structure. Brace end clearance in gusset plates is one of the most important of these parameters, which is considered by seismic codes to improve the seismic behavior of these structures.This study examines the effect of brace end clearance on the behavior of CBFs. Both rectangular andtapered gusset plates are considered in order to gain a deep insight into this issue. Nonlinear analyses using the detailed inelastic finite-element model (FEM) are employed to perform this research. The equivalent plastic strain concept is used to determine the limits of ductile behavior and to predict fracture and failure in these models. Results shows that while in tapered gusset observing 2tp clearance (which is recommended by codes) provides the optimum ductile behavior, in rectangular gusset plates, it is possible to reduce this distance and obtain a smaller gusset plate to maintain the ductile behavior of the frame.
https://ceej.aut.ac.ir/article_11_854ffcdb732877f059320d0220c4627c.pdf
مهاربند همگرا
ورق اتصال
فاصله آزاد انتهایی
رفتار لرزهای و شکلپذیری
Braced frame
Gusset Plate
Brace end Clearance
Ductility
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
13
23
10.22060/ceej.2013.12
12
Research Article
دوام بتن های حاوی خاکستر پوسته برنج در برابر حمله سولفاتی
Concrete containing rice husk ash to sulfate attack
علی اکبر رمضانیانپور
aaramce@aut.ac.ir
1
پویا پوربیک
pouya_pourbeik@yahoo.com
2
فرامرز مودی
f_moodi@yahoo.com
3
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوزی و دوام بتن
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
استادیار مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتن دانشگاه صنعتی امیرکبیر
خرابی سازههای بتنی در محیطهای سولفاتی پدیدهای شناخته شده میباشد. شیمی سیمان عاملی بسیار مهم برای مقابله با حمله سولفاتی است. C3A و هیدروکسید کلسیم باعث انبساط، ایجاد ترک و کاهش مقاومت در بتن می شود. استفاده از خاکستر پوسته برنج میتواند باعث بهبود دوام در برابر حمله سولفاتی شود. دوام سیمانهای آمیخته بهطور چشمگیری در محیطهای سولفاتی نسبت به بتنهای کنترل افزایش مییابد. در این کار تحقیقاتی دوام بتنهای حاوی خاکستر پوسته برنج ارزیابی شدهاست. سه درصد جایگزینی ۷، ۱۰ و ۱۵ خاکستر پوسته برنج در نظر گرفته شد. پس از ۲۸ روز عملآوری، نمونههای بتنی در محلولهای سولفات سدیم و منیزیم قرار گرفتند. میزان حمله سولفاتی به وسیله اندازهگیری افت وزن و مقاومت فشاری در اثر حمله سولفاتی دائم و دورهای مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان انبساط در نمونههای منشوری ملات کنترل بیش از نمونه های سیمان آمیخته بود. علاوه بر این ریز ساختار نمونههای قرار گرفته در محلول سولفات نیز با دستگاه میکروسکوپ الکترونی بررسی شد.
Deterioration of concrete structures in sulfate environments is a well-known phenomenon. Cement chemistry is an important parameter in coping with sulfate attack. C3A and CA (OH)2 lead to expansion, cracking and strength reduction. The use of rice husk ash (RHA) can improve the sulfate resistance of concrete. It was observed that the sulfate resistance of blended cements was significantly higher in sulfate environments. This study investigates the effect of RHA replaced by cement on the durability of concrete due to sulfate attack. Three RHA replacement levels were considered in the study which is 7%, 10% and 15% by the weight of cement. After the specified initial moist curing period (28 days), concrete specimens were immersed in sodium sulfate & magnesium sulfate solution. The degree of sulfate attack was evaluated by measuring the compressive strength reduction of concrete cubes and their weight losses in both continuous immersed and wetting-drying conditions. Expansion observed in the ordinary Portland cement mortar prisms was larger than expansion for the RHA mortar prisms. Moreover, microstructure of the mortar and concrete incorporating Rice Husk Ash were studied through SEM tests.
https://ceej.aut.ac.ir/article_12_b956c06213b774bc5d570baba78a9b73.pdf
Rice Husk Ash
Durability of Concrete
Sulphate Attack
Mortar Prisms Expansion
Microstructure
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
25
33
10.22060/ceej.2013.13
13
Research Article
مدل مکانیابی ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری در محیط GIS
Allocation Model of Rail Transportation Stations in GIS Environment
شهریار افندیزاده
1
مهرداد شریعت
2
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
کارشناسی ارشد دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
تعیین محلهای مناسب برای قرار گرفتن ایستگاهها در راستای یک مسیر ریلی، یکی از مهم ترین مراحل طراحی و برنامه ریزی در سیستمهای حمل و نقل ریلی است. در این مقاله مدل جدیدی برپایه GIS[i] برای مکانیابی ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری با هدف بیشینه نیم فاصله شدن جذب مسافر در مسیر ریلی ارائه شده است. در این مدل با در نظر گرفتن محلهای بالقوه برای قرارگیری ایستگاه ریلی، در گام اول انواع چیدمانها (ترکیبات مکانی ممکن) در طول خط تشکیل میگردد. در گامهای بعدی چیدمان ها بر اساس مقدار جذب مسافر از نواحی تحت پوشش ایستگاهها، اولویت بندی میشوند و بهترین مکانهای ایستگاههای حمل و نقل ریلی شهری تعیین خواهد شد. مدل ارائه شده نسبت به ویژگیهای محیط، کاربر و سیستم ریلی حساس است. 1 Geographic Information Systems 2Coverage 3Mesa and Ortega 4Traffic Analysis Zones 5Contours 6Triangulated Irregular Network (TIN)
In this paper, a GIS based model for locating urban rail stations is suggested. The Purpose of the model is maximizing the number of passengers who are attracted to the rail. The model at first generates different combinations of stations along the rail line. Following that, the model evaluates the rail trip attraction from the station-covered areas in each combination of stations. Finally, the model prioritizes the location and combinations of stations. Based on this, the optimized locations of stations are determinable. The suggested model considers local conditions, user characteristics and rail specifications
https://ceej.aut.ac.ir/article_13_0da7280f2efd470927354ea001cc1b67.pdf
GIS
Rail Line
Rail Trip
Combinations of Stations along the Rail Line
Rail Station
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
35
42
10.22060/ceej.2013.14
14
Research Article
حذف ناخالصیهای سیلیسی از بنتونیت برای تولید نانورس
Silica Impurities Removal on Bentonite Sample for Nanoclay Production
حسن صدیقی
1
مهدی ایران نژاد
iranajad@aut.ac.ir
2
مهدی قراباغی
m.gharabaghi@aut.ac.ir
3
کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
استادیار دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران
در این پژوهش حذف ناخالصیهای سیلیسی بنتونیت معدن رشم استان سمنان با استفاده از دو فرایند تهنشینی با عامل شیمیایی هگزامتافسفات سدیم و هیدروسیکلون به منظور تهیه نانورس مورد مطالعه قرار گرفت. بنتونیت معدن رشم، بنتونیتی سدیمی با عیار پایین بوده و ناخالصیهایعمده آن کریستوبالیت و کوارتز است که به همراه آن مقادیر اندکی فلدسپار، گچ، دولومیت، کلسیت و زئولیت وجود دارند. نمونه به وسیلهی فرایندهای تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم و هیدروسیکلون خالصسازی شده است. اینترکلیشن (میانافزایی) مونتموریلونیت خالص بدست آمده، با اکتادسیل آمین انجام شد و با آزمایش دیفراکسیون اشعه ایکس ارزیابی شد. نتایج خالصسازی نشان داد که با استفاده از هیدروسیکلون نمیتوان مونتموریلونیت خالص مناسب برای تولید نانورس بدست آورد ولی با استفاده از فرایند تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم میتوان ناخالصیهای موجود در نمونه را تا کمتر از 5 درصد کاهش داد. از بین دو روش ارائه شده روش تهنشینی با هگزامتافسفات سدیم با توجه به کاهش مطلوب مقدار ناخالصیها و قابلیت افزایش مقیاس، برای تولید نانورس مناسب است. اصلاح مونتموریلونیت خالص شده نشان داد که بهکارگیری هگزامتافسفات سدیم در فرایند خالصسازی باعث افزایش فاصله بین لایهای در نمونه اصلاح شده میشود.
Removal of silica impurities on Reshm bentonite sample of Semnan province in Iran was investigated .Two processes of hydrocyclone and sedimentation treatment with sodium hexametaphosphate were used aiming for nanoclay production. Mineralogical studies indicated that the treated sample was a low grade Na-bentonite. The dominant impurities were cristobalite and quartz with low amounts of feldspar, gypsum, dolomite, calcite and zeolite. The Purification of the sample was processed by two methods of hydrocyclone and sedimentation treatment with sodium hexametaphosphate as depressant. The purified product was intercalated with octadecylamine. The evaluation of products was performed by XRD analysis. The purification results showed that hydrocyclone process failed to produce a purified montmorillonite product suitable for nanoclay application. Using sedimentation treatment with sodium hexametaphosphate as a depressant, a product with impurities of less than 5 percent, suitable for nanocaly application, can be produced. Intercalation of purified montmorillonite by octadecylamine showed that the application of sodium hexametaphosphate increase the basal spacing up to 36 °A.
https://ceej.aut.ac.ir/article_14_0f3f94e703d1f8673e2861c0b6fe5890.pdf
مونتموریلونیت
هیدروسیکلون
هگزامتافسفات سدیم
میانافزایی
نانورس
Montmorillonite
Nanoclay
Hydrocyclone
Sodium Hexametaphosphate
Intercalation
octadecylamine
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
43
51
10.22060/ceej.2013.15
15
Research Article
بررسی اثر ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی (قسمت اول: مطالعات آزمایشگاهی)
Investigation on the Effect of Geotextiles on Pavement Bearing Capacity (Part 1: Experimental Studies)
مسعود مکارچیان
makarchian@yahoo.com
1
جهانگیر الیاس
2
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی سینا
کاربرد ژئوتکستایلها بهعنوان مصالحی با مقاومت بیشتر نسبت به خاک، در چند دهه اخیر، بهویژه در راهسازی، مورد توجه محققین و سازمانهای مختلف واقع شده است. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی آزمایشگاهی، نقش ژئوتکستایلها در افزایش باربری روسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است. ابعاد، بهگونهای انتخاب شده است که شرایط مرزی اثر کمی بر نتایج داشته باشد. آزمایشهای CBR اصلاح شده با استفاده از قالبی که به این منظور ساخته شده انجام شده است. ژئوتکستایلهای بافتهنشده سوزنی، تحت شرایط انتهای آزاد و گیردار، روی لایه رس نرم (معادل بستر نرم) و در زیر لایه ماسه (معادل زیراساس) قرار میگیرند. نتایج نشان میدهند که ژئوتکستایلها، باعث افزایش باربری روسازی شده و این افزایش باربری با افزایش میزان نشست، زیاد میشود.
Using geotextiles as a material with more tensile strength than soil has attracted attention of different researchers and organizations, particularly for road construction. In this research, first, the effect of geotextiles on pavement bearing has been investigated by laboratory model. Dimensions were determined in a way that boundaries have minimum effect on results. The free-end or fixed-end needle punched geotextiles were placed under a layer of sand (as sub-base) and over a layer of soft clay (as sub-grade). The results indicated that Fixed-End or Free-End conditions of geotextiles are similar to each other and geotextiles increase pavement bearing. This effect increases as displacement increases.
https://ceej.aut.ac.ir/article_15_a0e6678a3bedfb3fbdbb380858ade271.pdf
ژئوتکستایل
روسازی
ظرفیت باربری
آزمایش CBR
Geotextiles
Pavement
Bearing Capacity
CBR Test
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
53
67
10.22060/ceej.2013.16
16
Research Article
بررسی رفتار دیوارهای برشی فولادی ورق نازک با اتصالات صلب تحت طیفهای دور و نزدیک گسل و مقایسه با طیف آییننامه 2800 زلزله ایران
Dynamic Analysis of Steel Shear Walls Using Different Spectrums in Near and Far Fields
مجید قلهکی
mgholhaki@semnan.ac.ir
1
محسن گرامی
mgerami@semnan.ac.ir
2
هوشنگ اصغری تکدام
hooshang_asghari_takdam@yahoo.com
3
استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و عضو پژوهشکده فناوری های نوین مهندسی عمران
استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و عضو پژوهشکده فناوری های نوین مهندسی عمران
کارشناسی ارشد زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان
امروزهدیوارهایبرشیفولادی بهعنوانیکسامانهمقاومدربرابربارهایجانبیموردتوجهقرارگرفتهاند. همچنین محققین شاهد اثرات متفاوت زلزلههای نزدیک و دور از گسل بودهاند. تحقیقات نشان میدهند، نگاشتهای نزدیک گسل دارای مدت زمان موثر کمتری نسبت به نگاشتهای دور از گسل بوده و یک یا چند ضربه ویژه با دامنه زیاد و دوره تناوب متوسط تا بلند دارند که باعث افزایش دامنه طیف پاسخ در محدوده دوره تناوب بلند میشود. در این مقاله چهار قاب خمشی فولادی پنج دهانه 3، 7، 15و 25 طبقه با دیوار برشی فولادی الگوی نواری، طراحی شده و بوسیله طیفهای نزدیک و دور از گسل و آییننامه 2800 زلزله ایران مورد تحلیل قرار گرفته است. در صورت عملکرد مناسب الگوی نواری، نتایج نشان داد که برش پایه و تغییرمکان نسبی بام سازههای 3 و 7 طبقه با طیف نزدیک گسل بین 2 تا 32 درصد کمتر از مقادیر آنها با طیفهای دور از گسل و آییننامه 2800 زلزله ایران بوده و در سازههای 15 و 25 طبقه مقادیر گفته شده بر عکس بوده و به طور میانگین 22 و 50 درصد بیشتر از مقادیر طیفهای استاندارد 2800 و دور از گسل است.
Recently steel shear walls have been considered as a resistant system against lateral loads. Also researchers have seen different effects of earthquakes of near and far from the fault. These researches shows that mappings of near fault have less effective time than mappings of far from the fault and have one or more special pulse, large domain and medium to large frequency which causes to increase the domain of response spectrum in large period zones. In this article four moment resisting steel frames each of which has four spans 3, 7, 15 and 25 stories that only their mid span has steel shear wall with thin plate (strip model) have been analyzed under near or far from the fault and Iranian Earthquake 2800 Code spectrums. By the assumption of well acting of strip model, results showed that base shearing and relative roof displacements of 3 and 7 stories under the near fault spectrum was 2 to 32 percent less than the cases under far from the fault and Iranian Earthquake 2800 Code spectrums and at 15 and 25 stories the consequence was vice versa and averagely 22 and 52 percent more than the amounts of far from the fault and Iranian Earthquake 2800 Code spectrums.
https://ceej.aut.ac.ir/article_16_9c9351a953c6889a0c0ea745384a60d2.pdf
دیوار برشی فولادی
طیف دور و نزدیک گسل
آیین نامه زلزله ایران
steel shear wall
Thin Plate
Near and Far from the Fault Spectrums
Iranian Earthquake Code
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
69
80
10.22060/ceej.2013.17
17
Research Article
تاثیر جریان سرگردان AC بر سازههای بتنی
Effects of AC Stray Current on Concrete Structures
عباس آقاجانی کوپایی
aghajani@cc.iut.ac.ir
1
احمد ساعتچی
2
محمد علی گلعذار
3
کیوان رئیسی
4
سعید شعبانی
5
دانشجوی دکترا دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
استاد دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
مربی پژوهشکده علوم زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان
هدف از این تحقیق بررسی اثرات جریان سرگردان AC بر سازه های بتنی است. در این بررسی ولتاژهای 220 و 380 ولت AC بر نمونههای مختلف بتنی اعمال شد و اثرات جریان سرگردان AC بر ساختار آنها به کمک آزمون های جریان-زمان، مقاومت ویژه، عمق نفوذ کلرید، مقدار بار الکتریکی عبوری در آزمون "اندازهگیری سریع نفوذپذیری در برابر کلرید" و آزمون طیف نگار امپدانس الکتروشیمیایی بررسی شد. بر اساس نتایج آزمونهای انجام شده، جریان AC در ولتاژهای بالا باعث ایجاد تغییرات ساختاری در بتن موجب کاهش مقاومت الکتریکی، افزایش عمق نفوذ کلرید، افزایش بار الکتریکی در آزمون نفوذپذیری کلرید و ایجاد تغییر در شکل طیف امپدانس الکتروشیمیایی بتن میشود. کاهش نسبت w/c و نیز اضافه نمودن میکروسیلیس به طرح اختلاط بتن موجب افزایش مقاومت آن در برابر اثرات جریان سرگردان AC می شود. اغلب مقالات موجود در زمینه خوردگی بتن در ارتباط با خوردگی آرماتور است. در این مقاله تاثیر جریان AC در ولتاژهای بالا بر ساختار بتن بررسی شده است. روش کاهش دوام از راه تنش حرارتی، انقباض ناشی از خشک شدن بتن، ایجاد ترک های مویین و بمباران یونی است.
The purpose of this article is the study of effects of high voltage AC stray current (220 and 380 VAC) on the durability of concrete. In rainy condition, high voltage AC current can leakage into water saturated concrete power pole by creeping AC current through their insulators. In Iran, large budgets are annually spent for replacing degraded concrete power poles with new ones. There is not any research on the above mentioned subject and the history of this research is related to the authors of this paper. Therefore, this study is a new work in the field of concrete.In this study, the degradation effects and mechanisms of the AC stray current on water saturated concrete were investigated via laboratory tests. They included electrical and electrochemical tests. Based on the results of the tests, AC stray currents can reduce the durability of water saturated concrete by non-distribution current, thermal and shrinkage stress mechanisms. Application of silica fume and reducing w/c ratio increases the resistance of concrete against destructive effects of the AC stray current and increases its durability.
https://ceej.aut.ac.ir/article_17_00ee6adbaa16474ccb07e8ac6da1497f.pdf
جریان متناوب
سرگردان
بتن
Concrete
AC Stray Current
Durability
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
81
96
10.22060/ceej.2013.18
18
Research Article
اثر بتن خودتراکم بر رفتار اتصالات خارجی تیر- ستون بتنی
Effect of Self-Consolidating Concrete on Beam-Column Exterior Joints
حمید شیرازی
1
محمدرضا اصفهانی
esfahani@ferdowsi.um.ac.ir
2
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
استاد دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
در این پژوهش، رفتار اتصالات خارجی بتنی ساخته شده از بتن معمولی (NC) و خودتراکم (SCC) مورد بررسی قرار گرفته است. عاملهای مورد بررسی شامل نوع خم میلگردهای طولی تیر، میلگردهای عرضی هستۀ اتصال و نوع بتن مصرفی هستند. مطالعه رفتار اتصال تحت اثر عاملهای مورد نظر در دو بخش آزمایشگاهی و تحلیلی بررسی شده است. در بخش آزمایشگاهی، تعداد 10 نمونه اتصال خارجی بتنی با مقیاس 2/1 ساخته شده و تحت اثر نیروی محوری ثابت در ستون و بارگذاری رفت و برگشتی در تیر آزمایش شده است. در بخش تحلیلی، نمونههای مورد نظر با استفاده از نرمافزار ABAQUS مدل سازی و تحلیل شده اند. ظرفیتهای به دست آمده از روش تحلیلی برابری خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارند. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از بتن خودتراکم علاوه بر سهولت در اجرا، موجب افزایش کارایی و شکل پذیری اتصال و افزایش چسبندگی بتن با میلگرد میشود. برای استفاده از کارایی بتن خودتراکم، اجرای آن در تمام اتصال ضروری نیست و میتوان از آن فقط در ستون یا در محدوده هسته استفاده نمود. از طرف دیگر، افزایش مقاومت بتن در صورت ثابت بودن درصد آرماتور مقطع میتواند موجب تغییر سازوکار شکست اتصال از حالت برشی در هسته به حالت خمشی در تیر شود.
In this research, behavior of exterior concrete beam-column joints made of normal concrete (NC) and self-consolidating concrete (SCC) is investigated. The variables include the type of beam longitudinal bar anchorage in joint, transverse reinforcement of joint and strength of concrete. Experimental and analytical investigation of joint behavior is carried out. In the experimental part, 10 semi-scale exterior beam-column joints were manufactured and subjected to a constant column axial load and beam quasi-static cyclic load. In the analytical part, the ABAQUS software is used for modeling and analyzing of test specimens. Based on the results, the experimental and analytical joint capacities are in good agreement. Results show that using self-consolidating concrete in joints, apart from easier concrete placement, can increase the workability and ductility of connection and result in a better bond with reinforcing bars. Also, by increasing the concrete strength, the failure mechanism of a connection may change from shear failure in joint to flexural failure in beam.
https://ceej.aut.ac.ir/article_18_2dd9eb0653cbf9555955645ebf686b4a.pdf
اتصال خارجی تیر- ستون بتنی
اجزاء محدود
بتن خودتراکم
نمودار هیستریزیس
Exterior Concrete Beam-Column Joints
Finite Elements
self-consolidating concrete
Hysteresis Diagram
per
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
2013-08-23
45
1
97
105
10.22060/ceej.2013.19
19
Research Article
مدل سازی و پیش بینی ارتفاع موج شاخص دریای خزر با نظریه آشوب
Investigation and Prediction of Caspian Sea Significant Wave Height Using Chaos Theory
محمدعلی لطف اللهی یقین
a_lotfollahi@yahoo.com
1
میراحمد لشته نشایی
2
محمدعلی قربانی
3
مرتضی بیک لریان
4
استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه گیلان
دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز
ارتفاع موج شاخص دریا در واقع میانگین ارتفاع یک سوم مرتفعترین امواج در یک وضعیت دریایی است. بررسی و پیشبینی این ارتفاع موج در تحلیل سامانههای دریایی از جمله نیروهای وارد بر سازههای دریایی و انتقال رسوب برای طراحی، بهرهبرداری و مطالعات مربوط به گستره دریایی، اهمیت دارد. در این تحقیق، خصوصیات دینامیکی سری زمانی ارتفاع موج شاخص ساعتی در ورودی بندر انزلی دریای خزر و پیشبینی آن با استفاده از مفاهیم نظریه آشوب انجام شده است. برای بازسازی فضای حالت، زمان تاخیر از روش تابع خود همبستگی و بعد محاط از الگوریتم نزدیکترین همسایههای کاذب محاسبه گردید. روش بعد همبستگی نیز برای بررسی آشوبپذیری ارتفاع موج شاخص دریا بکار گرفته شد. از روش پیش بینی موضعی برای پیش بینی سری زمانی ارتفاع موج شاخص استفاده شد که نتایج حاکی از دقت قابل قبول این نظریه در پیش بینی کمی ارتفاع موج شاخص دریاها دارند.
Significant wave height is mean of one third of the largest wave heights in a certain marine condition. Investigation and prediction of the significant wave height have been recently considered in marine system analysis including loadings over marine structures and sediment transport for designing, operation and marine researches. The capability of chaos theory in engineering particularly marine engineering has been gaining considerable interest in recent times. In this research, dynamic characteristics of the significant wave height time series in Caspian Sea at Anzali entrance are considered and the prediction has been performed using ideas gained from chaos theory. To reconstruct phase space, the time delay and embedding dimension are needed and for this purpose, autocorrelation function and algorithm of false nearest neighbors are used. Correlation dimension method is applied for investigating chaotic behavior of the significant wave height, which is the resultant of correlation dimensions, expresses chaotic behavior in the time series. Local prediction algorithm is used for time series prediction and results illustrate good and acceptable accuracy of chaos theory in quantitative prediction of seas significant wave height.
https://ceej.aut.ac.ir/article_19_a8f556f6e259d40f89b9e726f12ab422.pdf
ارتفاع موج شاخص
پیش بینی موضعی
دریای خزر
نظریه آشوب
Significant Wave Height
Local Prediction
Caspian Sea
Chaos Theory