@article { author = {Yahyaabadi, A. and Zahrai, S. M.}, title = {Studying Rooftop Damper Frame in Braced Structures under near and far field Earthquake Excitations}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {1-11}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.206}, abstract = {Throughout the years, tuned mass dampers have been implemented effectively to reduce wind-induced vibrations and earthquake excitations in high-rise buildings. In this paper, the performance of braced frames with rooftop tuned mass damper frame is studied. For this purpose, linear and nonlinear time history dynamic analysis of six steel concentrically braced frames with 3, 5 and 15 stories subjected to near and far field earthquakes are conducted. Based on numerical results obtained in this research, applying a rooftop damper frame is more effective in reducing the seismic response of the braced frames with short periods of vibration than those with moderate and long lateral periods. It is found that rooftop tuned mass damper reduces the floor displacement of the 3-story building by as much as 18 to 66 percent under different earthquake excitations. Results also show that this type of damper frame with appropriate design can result in decreased seismic responses both under near and far field earthquake excitations. }, keywords = {Rooftop tuned mass damper frame,linear dynamic analysis,nonlinear dynamic analysis,near field earthquakes,far field earthquakes}, title_fa = {بررسی رفتار قاب میراگر پشت بام در ساختمان‌های مهاربندی شده تحت زلزله های حوزة نزدیک و دور}, abstract_fa = {سال‌هاست که از میراگر جرمی تنظیم شده به عنوان روشی مؤثر برای کاهش ارتعاشات ناشی از باد و زلزله در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود. در این مقاله عملکرد قاب‌های مهاربندی شده با میراگر جرمی تنظیم شده پشت بام مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور پاسخ لرزه‌ای خطی و غیرخطی ششساختمان با مهاربند هم محور فولادی با 3، 5 و 10 طبقه تحت اثر زلزله های حوزة نزدیک و دور مطالعه شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از قاب میراگر پشت بام، پاسخ لرزه‌ای ساختمان‌های با پریود کوتاه را بیشتر از ساختمان‌های با پریود متوسط و بلند کاهش می‌دهد. استفاده از این قاب در ساختمان‌های سه طبقه سبب کاهش 16 تا 66  در صدی تغییرمکان بام در زلزله های مختلف شده است. بر اساس بررسی های انجام شده در این پژوهش، قاب میراگر جرمی تنظیم شدة پشت بام در صورتی‌ ‌که از شتاب نگاشت ویژة ساختگاه مناسبی برای طراحی آن استفاده شود؛ سبب کاهش پاسخ لرزه ای تحت زلزله‌های حوزه نزدیک و دور خواهد شد. }, keywords_fa = {قاب میراگر جرمی تنظیم شدة پشت بام,تحلیل تاریخچة زمانی خطی,تحلیل تاریخچة زمانی غیرخطی,زلزله های حوزة‌ نزدیک,زلزله های حوزة دور}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_206.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_206_6187de8e74c5669daf247018e55bff10.pdf} } @article { author = {Nicknam, A. and Hashemi, R.}, title = {Evaluation and Assessment the Effect of Overstrength Factor in Seismic Behavior of Steel Moment Resisting Frames}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {13-22}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.207}, abstract = {In recent years, the world - wide standard codes such as IBC2000 and NEHRP2000 have paid special attention to the coefficient over-strength factor. The effect of this parameter on saving the safety of structures from earthquake is quite postulated. This parameter associated with the Redundancy/ Reliability factor by which  the structural safety is controlled  is added into the above mentioned Codes from 1997.  Describing the over-strength parameter, the role of effective factors on it,  it's role on the seismic behavior of structure, quantitative description  of the problem in terms of performing linear and non-linear analyzing of selected structures under incremental push-over analysis and determining this factor in performance pint of the structures constitute some sections of this article. Moreover, an important issue concerning the following question is investigated. That is, "Dose the unknown over-strength factor value incorporated in the structure through the design procedure suffices the structures for being safe or it should be sufficiently induced in structures for responding an appropriate non-linear performance". In this article eight Moment Resisting Frames (MRF) with different number of stories and bays in two different systems, ordinary and special are studied and the results are assessed. These structures have been designed according to The Iranian standard 2800 and American IBC2000 Standard and the required over-strength values produced by the design procedure are determined and the results obtained from both Codes are compared and evaluated. }, keywords = {Over-Strength Factor,Redundancy/ Reliability factor,Steel Moment Resisting Frame,Push-over loading}, title_fa = {ارزیابی تأثیر اضافه مقاومت در رفتار لرزه‌ای قابهای خمشی فولادی}, abstract_fa = {آئین‌نامه‌های معتبر جهان نظیر2000IBC و یا2000NEHRP در چند سال اخیر توجه خاصی به ضریب اضافه مقاومت (Overstrength Factor) در سازه‌ها نموده‌اند. تأثیر این پارامتر در حفظ ایمنی سازه‌ها در برابر زلزله به وضوح آشکار است. این پارامتر به همراه ضریب قابلیت اعتماد/ درجه نامعینی که کنترل کنندة تأمین اضافه مقاومت مورد نیاز سازه می‌باشد، از سال 1997 در آئین‌نامه‌های یاد شده مطرح گردید. تشریح پارامتر اضافه مقاومت و عوامل مؤثر بر آن، نقش آن در رفتار لرزه‌ای سازه‌ها، بیان کم‍ّی آن در قابهای خمشی فولادی از طریق انجام تحلیل‌های غیرخطی تحت بارگذاری جانبی استاتیکی افزاینده (Push Over) و همچنین تعیین مقدار این ضریب در نقطة عملکرد سازه (Performance Point) بخشهایی از این مقاله را تشکیل می‌دهند. همچنین این مطلب که " آیا مقدار اضافه مقاومت نامشخصی که طی طراحی در سازه‌‌ها ایجاد می‌شود، برای آنها کافی است و یا اینکه باید مقدار مشخصی اضافه مقاومت در سازه‌ها ایجاد شود تا سازه‌ها عملکرد مناسبی در رفتار غیرخطی داشته باشند" مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله هشت قاب خمشی با تعداد طبقات و دهانه‌های مختلف در دو سیستم قاب خمشی فولادی معمولی و ویژه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. این قابها بر اساس دو آئین نامة استاندارد 2800 ایران (ویرایش دوم) و IBC2000 آمریکا طراحی و میزان تأمین اضافه مقاومت مورد نیاز سازه ها تعیین و بر اساس ضوابط هر دو آئین نامه مقایسه شده‌اند.}, keywords_fa = {اضافه مقاومت,ضریب قابلیت اعتماد/ درجه نامعینی,قاب خمشی فولادی,بارگذاری جانبی افزاینده}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_207.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_207_d79f47e142769d50cb6b535c159e4b0d.pdf} } @article { author = {Fakharian, K. and Ghodratian, S.H.}, title = {Investigation of Deformation Characteristics of a 17-m Reinforced Earth Wall Under Seismic Conditions}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {23-33}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.209}, abstract = {This paper presents the effect of various parameters on deformation characteristics of a 17-m reinforced wall under seismic conditions with consideration of large strains. The foundation soil strength parameters (angle of internal friction and cohesion) and reinforcing elements (length and stiffness) are varied to investigate their effects on horizontal facing deformation and vertical displacement of the wall toe. The main objective of this research is to investigate the optimized performance of such (high) walls under seismic conditions. Numerical 2-D plane-strain analysis with a finite difference scheme using FLAC-2D is performed to achieve the objectives. A variable amplitude harmonic wave with a 3-Hz frequency is applied to the wall foundation. The results show that an improved foundation soil properties of suitable shear strength and steel reinforcement belts with proper length (with respect to the wall height), the wall deformations are significantly reduced and the wall performance under seismic conditions is improved.  }, keywords = {Reinforced earth wall,tall wall,Seismic Analysis,numerical Model,Finite Difference,deformation characteristics,foundation soil cohesion and friction,reinforcement length and stiffness}, title_fa = {بررسی تغییر شکل پذیری دیوار خاک مسلح به ارتفاع 17 متر در شرایط لرزه ای}, abstract_fa = {در این مقاله به بررسی لرزه­ای اثر پارامترهای مختلف برروی تغییر شکل­ دیوار خاک مسلح با ارتفاع 17 متر در شرایط کرنش­های بزرگ (large strain) پرداخته شده­است. با تغییر در خصوصیات مقاومتی (زاویه اصطکاک و چسبندگی) خاک بستر و تغییر در مشخصات مسلح­کننده­ها (طول و سختی)، روند تغییرات در مقادیر تغییر شکل افقی نما و قائم پای دیوار بررسی شده­است. هدف از این بررسی ایجاد عملکرد هر چه بهتر این نوع دیوارها (با ارتفاع بلند) و موارد مشابه آن در شرایط لرزه­ای است. آنالیز عددی به روش تفاضل محدود و توسط نرم­افزارFLAC به­صورت دو بعدی و در شرایط کرنش صفحه­ای انجام شده­است. مدل عددی در تراز پایه (پای فونداسیون) توسط یک موج هارمونیک با دامنه متغیر و فرکانس 3 هرتز به لرزه در می­آید. نتایج بدست آمده حاکی از این است که با انتخاب خاک بستر با مقاومت برشی بالا و مسلح­کننده­های فلزی (تسمه) با طول مناسب بر اساس ارتفاع دیوار، تغییر شکل­های دیوار به میزان قابل توجهی کاهش ­یافته و موجب عملکرد مناسب دیوار در شرایط لرزه­ای می­گردد. }, keywords_fa = {دیوار خاک مسلح,ارتفاع بلند,تحلیل لرزه‌ای,مدل عددی,تفاضل محدود,تغییر شکل پذیری,چسبندگی خاک بستر,زاویه اصطکاک خاک بستر,سختی و طول مسلح کننده}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_209.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_209_1bdbea3e339d4b5ebf38d68f411de2ba.pdf} } @article { author = {Vafaeinezhad, A.R. and Alesheikh, A.A. and Malek, M.R. and Shad, R. and Neshat, M.}, title = {New Approach for Modeling and Planning Team Activities in Space-Time}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {35-43}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.211}, abstract = {Humans are social creatures who interact with others in doing their activities. The social activities occur in space and time. Therefore, a proper model of human activities must consider the two dimensions of space and time simultaneously. This paper attempts  to model human activities in spatio-temporal domain to improve the efficiency of group activities. For this purpose, Hagerstrand theory is evaluated and extended for managing human team activities in space and time. The suggested model can be implemented in a Geospatial Information System and helps resolving multidimensional problem in their proper environment. To assess the proposed model, activities of two teams: life-detection and collapse lifting in two forms of normal and simulation were assessed. The proposed strategy improved the activities by a factor of 18.83. }, keywords = {Spatio-Temporal modeling,Group activities,Hagerstrand theory,Geospatial Information System}, title_fa = {روشی نوین برای مدلسازی و برنامه ریزی فعالیت های گروهی بشری در فضا – زمان}, abstract_fa = {انسان موجودی اجتماعی است که بسیاری از فعالیت هایش در همکاری با سایر افراد و به صورت گروهی انجام می­شود. انجام این فعالیت ها هم به مکان و هم به زمان وابسته می باشند. بنابراین برای تمامی عملکردها و سایر مواردی که در چرخه مدیریت بهینه فعالیت های گروهی بشری و چگونگی همکاری بین آنها بکار گرفته    می­شوند، باید هر دو جنبه مکان و زمان را با هم در نظر داشت. در این پژوهش تلاش شده که با مدلسازی مکانی - زمانی فعالیت های گروهی بشری راهی برای افزایش راندمان انجام فعالیت های دسته جمعی انسانها ارائه نماید. بدین منظور تئوری هاگرستراند را به عنوان مبنای مدلسازی در نظر گرفته و آنرا با استفاده از برنامه ریزی ابتکاری گسترش داده و در پایان، مدلی جدید برای مدلسازی فعالیت های گروهی بشری در بستر مکان و زمان ارائه کرده است. مدل پیشنهادی قابل پیاده سازی در سیستمهای اطلاعات مکانی بوده و باعث حل مسائل چندبعدی در فضای متناسب خود می­شود. برای مشخص شدن کارایی مدل، فعالیت های دو گروه زنده یابی و آواربرداری از گروه های کاری امداد و نجات زلزله به دو صورت معمولی و در قالب مدل، شبیه سازی و ارزیابی شد. میانگین نتایج، بهبود 83/18 درصدی کارایی گروه ها در صورت استفاده از مدل را نشان می­دهند.  }, keywords_fa = {مدلسازی فضا زمان,فعالیت های گروهی,نظریه هاگرستراند – سیستمهای اطلاعات مکانی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_211.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_211_9d75d43c167e90a35fe23f07d0000402.pdf} } @article { author = {Ghodrati Amiri, G. and Mohebi, B. and Hamidi Jamnani, H.}, title = {Investigating Deterioration Effect of Hysteresis Loops in Nonlinear Static Analysis of Intermediate RC Moment Frame}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {45-53}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.213}, abstract = {This research investigates the effect of stiffness degradation, strength deterioration and pinching behavior of hysteresis loops in static nonlinear analysis. One of the inefficiencies of static nonlinear analysis is that nonlinear behavior of structural elements due to cyclic deformations is approximately considered in the analysis, and only one quarter of a full hysteretic loop is considered. For investigating the effect of this inefficiency in analysis results, three intermediate concrete moment frames from regular RC structures are selected. The performed procedures in FEMA-356 and proposed plastic hinges in this guideline are utilized for performing static nonlinear analysis. A coefficient for consideration of stiffness degradation and strength deterioration is proposed by FEMA-356 in nonlinear static analysis. This coefficient for intermediate RC moment frames is equal to unity. For calculation of this coefficient, in this paper, the nonlinear dynamic analysis is used. Clough and Takeda Hysteretic loops and a hysteretic loop that considers effects of severe stiffness degradation, strength deterioration and pinching are assumed in nonlinear dynamic analysis. Comparing final results lead to conclusion that revealed the value of this coefficient is obtained 25% more than the value proposed by FEMA-356.}, keywords = {Nonlinear Static analysis,Hysteresis loops,nonlinear dynamic analysis,Stiffness Degradation,strength deterioration}, title_fa = {بررسی رفتار کاهنده چرخه های هیسترزیس در تحلیل استاتیکی غیر خطی سازه های بتن آرمه با شکل پذیری متوسط}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات کاهش سختی و مقاومت و باریک شدگی چرخه های هیسترزیس در تحلیلهای استاتیکی غیر خطی می­باشد. یکی از معایب تحلیل استاتیکی غیرخطی آن است که تغییرات رفتار غیرخطی اجزای سازه، که به دلیل حرکات رفت و برگشتی به وجود می­آید، بطور تقریبی در تحلیل لحاظ می­شود. زیرا در این روش فقط یک چهارم چرخه کامل هیسترزیس منظور می­شود. برای بررسی تأثیر این مسأله در نتایج تحلیل از سه قاب بتنی با شکل پذیری متوسط که از ساختمانهای منظم بتن مسلح انتخاب شده اند، استفاده     می­شود. برای انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی از روشهای ذکر شده و مفاصل پلاستیک موجود در دستورالعمل FEMA-356 استفاده شده است. در روش یاد شده در این دستورالعمل از ضریبی برای منظور کردن اثرات کاهش سختی و مقاومت استفاده شده است که این ضریب برای سازه های بتن مسلح با شکل پذیری متوسط برابر یک در نظر گرفته می­شود در این طرح برای بدست آوردن ضریب مورد نظر از تحلیل دینامیکی غیر خطی استفاده شده است. همچنین از چرخه­های هسیترزیس کلاف، تاکدا و چرخه‌ای که اثرات کاهش شدید مقاومت، سختی و باریک شدگی را لحاظ کند استفاده شده است. با مقایسه نتایج مقدار این ضریب، 25% بیشتر از عددی است که در دستورالعمل FEMA-356  برآورد شده است.}, keywords_fa = {تحلیل استاتیکی غیر خطی –چرخه‌های هیسترزیس – تحلیل دینامیکی غیرخطی – کاهش سختی و مقاومت}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_213.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_213_9b529d6c1d55eccf7de4ab08509c78f3.pdf} } @article { author = {Bahaari, Mohammad Reza and Mehdizadeh Rahimi, Babak}, title = {Parametric Analysis of Nonlinear Behavior of Tubular Members under Lateral Dynamic Loads}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {55-63}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.215}, abstract = {Non-linear behavior of tubular members with axial pre-load is studied against dynamic lateral impact. Nonlinear behavior of these members would be due to material non-linearity (NLM) or geometric non-linearity (NLG). Study of the curves of load displacement of arbitrary tubular member by analytical solutions indicates that changes in parameters such as pipe thickness, magnitude of axial pre-loading, and end conditions of the member under study has significant affect on their residual strength subject to application of dynamic lateral impact. Based on this analysis, a reliable method for calculation of residual strength of tubular member is proposed. The results of the comparison between the two methods using quasi-static and dynamic analyses are shown in a diagram. In addition, to measure the reliability of the model it has been validated using available test results from the literatures.}, keywords = {Tubular members,Lateral dynamic load,nonlinear behavior,Residual strength,Offshore structures}, title_fa = {تحلیل پارامتریک رفتارغیرخطی اعضای لوله‌ای شکل تحت بار جانبی دینامیکی}, abstract_fa = {بررسی رفتار غیر خطی اعضای لوله ای شکل تحت تأثیر بار جانبی که بصورت دینامیکی وارد شود، موضوع مقاله حاضر است. با بررسی منحنی های نیرو –  تغییر مکان مدل فرضی که توسط روشهای عددی بدست آمده مشخص شد که پارامترهای مختلف از جمله ضخامت، پیش بارگذاری محوری و شرایط انتهایی تاثیر بسزایی بر ظرفیت باقیمانده عضو لوله­ای تحت اثر ضربه جانبی دارد. بر این اساس روش مناسبی برای محاسبه ظرفیت باقیمانده عضو لوله ای شکل ارائه شده و نتایج در قالب یک نمودار با روشهای پیشین مقایسه شده است.  تفاوت نتایج تحلیل شبه استاتیکی تحقیقات گذشته در این زمینه با نتایج دینامیکی در این تحقیق مقایسه و برای سنجش دقت مدل پیشنهادی، نتایج بدست آمده با نتایج موجود در مقالات و آزمایشات عملی در این زمینه مورد مقایسه قرار گرفته است.}, keywords_fa = {اعضای لوله ای شکل,بار جانبی دینامیکی,رفتارغیرخطی,ظرفیت باقیمانده محوری,سازه های فراساحل}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_215.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_215_599aee48356dbaff7f61445e9fe17848.pdf} } @article { author = {Ahmadi, M.M. and Khabbazian, M.}, title = {Reliable depth to fully mobilize the end bearing capacity of drilled shafts in layered soils: the case of sand overlying clay}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {65-73}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.217}, abstract = {In this paper, a modeling procedure is carried out to numerically investigate the end bearing capacity of drilled shafts in layered soils. For the case of sand overlying clay, the reliable depth for full mobilization of the end bearing capacity of drilled shafts is also discussed. The modeling procedure in homogenous soil and the constitutive law are first described. The modeling procedure in layered soils is explained next. Numerical analyses show that when the pile tip is located in the sand and close to the clay layer below, the distance that pile tip senses the presence of the clay layer depends on the ratio of the fully mobilized end bearing capacity of clay to the fully mobilized end bearing capacity of sand. Finally, numerical results are compared with experimental data suggested by other researchers.}, keywords = {Layered Soils,Clay,Drilled Shafts,End Bearing Capacity,Sand,Numerical modeling}, title_fa = {تعیین فاصله عددی مطمئن برای ایجاد ظرفیت باربری کامل نوک شمع های درجاریز در خاکهای لایه ای در شرایط ماسه بر روی رس}, abstract_fa = {در این تحقیق، با استفاده از روش‌های عددی به بررسی ظرفیت باربری نوک شمع‌های درجاریز در خاک‌های لایه‌ای و تعیین فاصله عددی مطمئن قرارگیری نوک شمع برای ایجاد ظرفیت باربری کامل در شرایط ماسه بر روی رس پرداخته شده است. ابتدا به توضیح مختصر مدل سازی ظرفیت باربری نوک شمع درجاریز در خاک همگن، مدل رفتاری انتخاب شده برای خاک و پارامترهای مدل رفتاری و سپس به مدل سازی ظرفیت باربری نوک شمع در خاک لایه‌ای پرداخته شده است. آنالیزهای عددی انجام شده نشان می‌دهد مقدار فاصله‌ای که در آن ظرفیت باربری نوک شمع تحت تاثیر خاک رسی قرار می‌گیرد به نسبت حداکثر ظرفیت باربری نوک شمع در خاک رسی همگن به حداکثر ظرفیت باربری نوک شمع در خاک ماسه‌ای همگن بستگی دارد. در پایان نتایج به دست آمده در آنالیزهای عددی با مقادیر تجربی پیشنهاد شده توسط محققین دیگر مقایسه شده است.  }, keywords_fa = {خاک‌های لایه‌ای,رس,شمع درجاریز,ظرفیت باربری نوک شمع,ماسه,مدل سازی عددی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_217.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_217_7429850c5eb22886e28f6b853c1d0842.pdf} } @article { author = {Sebt, M. H. and Golbabapour, V.}, title = {Comparison of Project Delivery Methods in Iran(Owner Attitude)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {75-82}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.219}, abstract = {   Projects in oil and power plant industries as well as other infrastructure projects are highly affected by technological developments. Therefore implementation of modern methods and new management technique is inevitable. Recent improvements have enabled the project managers dispense with often unefficient traditional methods and to fulfill the projects with higher quality within pre-assumed duration and budget. In Iran, investment in oil, gas and petrochemical industries is growing exponentially. Therefore, to achieve the economical and social development, it is vital to improve the methods of managing theses projects. This paper compares different methods of constructional contracts in Iran with each other. Comparison of the methods has been assessed on different owner's viewpoints using AHP model.}, keywords = {Technology,Design-Build,Project management,Design,Contract}, title_fa = {تحلیل و بررسی روش های اجرای پروژه از دیدگاه کارفرمایان ایرانی}, abstract_fa = {در طرحهای صنعتی نظیر صنایع نفت، نیروگاهها و طرحهای زیربنایی که به گونه­ای بارز از تحولات فن آوری تاثیرمی­پذیرند استفاده از روشها و ساختارهای نوین مدیریت، اجتناب ناپذیر است . مدیران پروژه ها باید با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه، از کاربرد روشهای ناکارآمد سنتی رهایی یافته تا بتوانند بوسیله روشهای جدید، پروژه های اجرایی خود را در محدوده زمان و بودجه مشخص با کیفیت مطلوب انجام دهند. در کشور ایران نیز بدلیل روند رو به رشد سرمایه گذاری در طرحهای بزرگ بویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، بکار گیری و بهبود روشها و ساختارهای نوین مدیریت پروژه به منظور دستیابی به اهداف برنامه های توسعه اقتصادی – اجتماعی لازم است. در این تحقیق، ابتدا بصورت کوتاه 3 روش متداول اجرای پروژه (مدیریت اجرا ، طراحی- قرارداد-ساخت، طرح و ساخت) معرفی و سپس بمنظور آشنائی با سلایق و نحوه تفکر کارفرمایان ایرانی در خصوص روشهای مذکور، از ده کارفرما با سابقه اجرائی هر سه روش نظرخواهی گردیده و پس از تجزیه و تحلیل نظرات ایشان بر اساس روشAHP ، در نهایت میزان مقبولیت هر یک از روشها از نظر کارفرمایان ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {فن آوری,طرح و ساخت,مدیریت پروژه,طراحی,قرارداد}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_219.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_219_7b740ba1a3a1c7a00af288ab76e2e66c.pdf} } @article { author = {Jannati, I. and Azhari, M.}, title = {Local Buckling of Orthotropic Plates on Elastic Supports Using Spline Finite Strip Method}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {83-93}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.221}, abstract = {The prediction of local stability of thin plates under compression has become increasingly important in structural design. Numerical methods are employed to overcome the difficulties of exact solution for partial differential equations of plate’s stability. Spline Finite Strip Method is one of these numerical methods and different elastic supports attached to the plate may be handled using this method. In the present paper, local buckling of orthotropic plates resting on elastic supports are studied and results are compared with known solutions. It is shown that rapid convergence of the solution is obtained. Local buckling coefficients of plates are calculated for various effective parameters. The optimum position of the elastic supports with specific stiffness is proposed in order to maximize the local buckling coefficients for plates subjected to in-plane loading.}, keywords = {local buckling,Orthotropic Plates,Elastic supports,Spline Finite Strip Method}, title_fa = {کمانش موضعی صفحات ارتوتروپیک برروی انواع تکیه گاه داخلی الاستیک به روش نوار محدود اسپلاین}, abstract_fa = {در طراحی سازه­ها بررسی پایداری ورق­های نازک تحت فشار همواره در از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده­است. با توجه به مشکلات حاکم بر حل دقیق معادلات دیفرانسیل مربوط به تحلیل پایداری ورق­ها، از روش­های حل عددی استفاده می­شود. یکی از روش­های عددی روش نوار محدود اسپلاین می­باشد. انواع تکیه­گاه­های داخلی الاستیک را می­توان با استفاده از مدل فنر الاستیک در این روش اعمال نمود. در این مقاله با استفاده از روش نوار محدود اسپلاین و همچنین معادلات پایداری صفحات برنامه­ای کامپیوتری تنظیم شد­که، توانایی مدل­کردن انواع تکیه­گاه الاستیک و حل مسأله پایداری این صفحات را دارد. کمانش موضعی صفحات ارتوتروپیک بر روی انواع تکیه­گاه­های داخلی الاستیک بررسی و صحت و دقت روش با روش­های دیگر مقایسه می­شود. این روش همانند سایر روش­های نوار محدود، از میزان هم­گرایی مطلوبی برخوردار است. تأثیر پارامترهای موثر بر روی ضریب کمانش موضعی ورق مورد بررسی و مطالعه قرارگرفت. با استفاده از نتایج بدست آمده، می­توان محل مناسبی را برای قرار دادن نوع خاصی از تکیه­گاه الاستیک با سختی مشخص، جهت رسیدن به مقادیر بالاتری از ضرایب کمانش و افزایش پایداری ورق برای بارگذاری­های داخل صفحه پیشنهاد نمود.}, keywords_fa = {کمانش موضعی,صفحات ارتوتروپیک,تکیه گاه الاستیک,روش نوار محدود اسپلاین}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_221.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_221_093e2d2223adc4b6d701091bb23323fe.pdf} } @article { author = {Hassanlourad, M. and Salehzadeh, H. and Shahnazari, H.}, title = {Improvement of Calcareous Sand by Using Chemical Grouting}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {95-104}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.223}, abstract = {In this paper, the improvement potential of calcareous sand produced in KishIsland by using a chemical grout is investigated. The main characteristics of this sand are its high voids ratio and tendency to be crushed under moderate stresses. The improvement process of sand is conducted using a sodium silicate grout injected with additives such as formamide and sodium aluminate. Samples were prepared in different initial relative densities and then grouted. It is observed that the maximum uniaxial strength, initial tangent modulus and failure strain are obtained in water/silicate ratio of 0.5.Uniaxial strength and initial tangent modulus are increased with time but failure strain variation with time is a function of water/sodium silicate ratio and additives content. Formamide increases and sodium aluminate decreases the uniaxial strength and initial tangent modulus. Furthermore, increasing of grain size decreases grouted sand uniaxial strength. Uniform grading results in brittle and non-uniform grading results in ductile stress-strain behavior. Presence of sulphates and chlorides solved in water reduces the uniaxial strength and increases the initial tangent modulus of grouted sand.}, keywords = {Calcareous sand,particle crushing,chemical grout,uniaxial strength}, title_fa = {اصلاح خاکهای ماسه ای کربناته با استفاده از تزریق شیمیایی}, abstract_fa = {در این مقاله قابلیت اصلاح ماسه کربناته محصول جزیره کیش با استفاده از یک دوغاب شیمیایی بررسی   می­گردد. ویژگی اصلی این خاک نسبت منافذ بالای داخل دانه ها و حالت خرد شدگی آنها در حین بارگذاری         می­باشد. فرآیند اصلاح خاک یادشده با استفاده از تزریق دوغاب سیلیکات سدیم همراه با افزودنیهایی مانند فرم آمید و آلومینات سدیم صورت گرفت. نمونه­ها با دانسیته­های نسبی اولیه مختلف ساخته و تزریق شدند. مقاومت تک محوری بیشینه، مدول مماسی اولیه و کرنش لحظه گسیختگی در نسبت آب به سیلیکات سدیم برابر 5/0 حاصل گردید. مقاومت تک محوری و مدول مماسی اولیه با گذشت زمان افزایش یافت ولی تغییرات کرنش لحظه گسیختگی، تابع نسبت آب به سیلیکات سدیم و مقادیر افزودنیها بود. فرمامید باعث افزایش و آلومینات سدیم باعث کاهش مقاومت تک محوری و مدول الاستیسیته مماسی اولیه می­گردند. علاوه براین افزایش اندازه دانه ها باعث کاهش مقاومت تک محوری خاک تزریق شده می­گردد. دانه بندی یکنواخت منجر به رفتار تنش-کرنش ترد و دانه بندی گسترده منجر به رفتار تنش-کرنش نرم می­گردد. وجود املاحی مانند سولفاتها و کلرایدهای محلول در آب باعث کاهش مقاومت تک محوری و افزایش مدول مماسی اولیه خاک تزریق شده می­گردد.}, keywords_fa = {خاک کربناته,تزریق,سیلیکات سدیم,مقاومت تک محوری}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_223.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_223_df11548853903838c71588cba34dc685.pdf} } @article { author = {Hesami, E. and Khodaee, A. and Moghadasnejad, F.}, title = {Permanent Deformation of Polymer Modified Porous Asphalt}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {41}, number = {1}, pages = {105-113}, year = {2009}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2009.225}, abstract = {Hydroplaning phenomenon in rainy areas has caused the reduction of safety in the roads. Using a layer of porous asphalt with void about 18% can drain the water from the road and send it out, It also can decrease sound pollution. Low stability and durability and mechanical characteristics of this asphalt and high permanent deformation are limitations of porous asphalt. In these study effects of SBR and APP polymers on porous asphalt regarding permanent deformation was evaluated. Choosing the best aggregate for creating void above 18% and mix design of asphalt through use of cantabero method were the important parts of the study. The results of experiments showed that adding polymer increases specific weight, improving percentage of the void in asphalt, and amplifying strength and stability of porous asphalt. During the creep test, it was determined that porous polymer modified bituminous mixtures will have the least primary and permanent deformation than the specimens were made with pure bitumen. Adding polymer causes more amount of viscoelastic recovery, increase of stiffness modulus in all temperatures and all stresses and also decreases of creep deformation in porous asphalt. }, keywords = {Porous Asphalt,Permanent Deformation,Cantabero,Viscoelastic,Stiffness modulus}, title_fa = {ارزیابی تغییر شکل دائم آسفالت متخلخل پلیمری}, abstract_fa = {پدیده آب لغزی(Hydroplaning)در مناطقی با میزان بارندگی زیاد، باعث کاهش ایمنی در راه­ها گردیده است. ایجاد یک لایه آسفالت متخلخل با فضای خالی بالای حدود ١٨ درصد، می­تواند آب را از روی راه دور و به صورت   زه­کش از جاده خارج نماید، از طرفی وجود این لایه می­تواند عامل کاهش آلودگی صدا گردد. پائین بودن استحکام، پایداری، خصوصیات مکانیکی و بالا بودن میزان تغییر شکل دائمی، از محدودیت­های استفاده از آسفالت متخلخل بشمار می­آید .در این پژوهش تأثیر پلیمرهایSBR , APPبر روی تغییر شکل دائم آسفالت متخلخل مورد ارزیابی قرار می­گیرد. گزینش بهترین دانه­بندی برای ایجاد فضای خالی بالای ١٨ درصد  و طرح اختلاط آسفالت با استفاده از روش کانتابرو از کارهای مهم این پژوهش بود . نتایج آزمایش­ها نشان دادند که افزودن پلیمر باعث افزایش وزن مخصوص، افزایش درصد فضای خالی آسفالت و تقویت، استحکام و پایداری آسفالت متخلخل خواهد شد. در زمان آزمایش خزش آشکار گردید که آسفالت متخلخل با قیر اصلاح شده پلیمری، کمترین تغییر شکل اولیه و همچنین تغییر شکل دائم را نسبت به نمونه ساخته شده با قیر خالص داشته است. افزودن پلیمر باعث افزایش مقادیر بازگشت ویسکوالاستیک، افزایش مدول سفتی در تمامی دماها و تنشهای اعمالی و همچنین تغییر شکل خزشی کمتری در آسفالت متخلخل شده است. }, keywords_fa = {آسفالت متخلخل,تغییر شکل دائم,کانتابرو,خزش,ویسکوالاستیک,مدول سفتی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_225.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_225_d73fee1a3f96c60aef304d54e944a8fb.pdf} }